banca”. Acceptate ab initio, conditiile contractului de credit, citit in maximum jumatate de ora de catre client inainte de semnare, sunt de multe ori incalcit sau sofisticat formulate, in asa fel incat, niciodata, imprumutatul nu va avea dreptate, chiar daca drepturile lui au fost incalcate. Cel mai frecvent exemplu il constituie dobanda variabila. La foarte multe banci, dobanda variabila stipulata in contract inseamna doar majorarea dobanzii la credite nu si reducerea ei. Daca unul dintre pagubiti cere bancii sa-i reduca dobanda in mod corespunzator cu evolutia pietei sau cu propriile afisaje ale bancii raspunsul este prompt: „Dobanda noua (n.r.- cu doua sau chiar patru procente mai mica decat la creditele acordate cu un an in urma) este destinata unui alt tip de credit, nu celui pe care l-ati luat dumneavoastra”. Sau, ofiterul de credit apeleaza la caracterizarea data in contractul de credit modificarilor de dobanda. Ceva de genul: „modificarea dobanzilor se face in functie de obiectivele si tintele politicii si strategiei bancii.” Sau, „dobanda se poate modifica in functie de costurile de refinantare ale bancii si de costurile de atragere a resurselor.” Pentru a contracara astfel de definitii este necesar cel putin un an de studii aprofundate in Finante-Banci. Uneori, banca uita chiar sa dea clientului o copie a contractului pe care l-a semnat.Modificarile dobanzilor la credite nu sunt facute publice intotdeauna, chiar daca banca este obligata sa-si anunte clientul de aceasta. Drept urmare, clientul care achita constiincios rata se poate trezi ca nu a achitat cat trebuia si poate plati penalitati pentru ca… nu a avut habar ca banca i-a modificat rata, bineinteles in conditiile stipulate in contract.

Nemultumirile bancare ale romanilor
· 35% din romani sunt de parere ca taxele si comisioanele sunt aspectul negativ cel mai semnificativ in activitatea bancii.
· 19% cred ca programul de lucru al bancilor este, ca pondere, al doilea element care provoaca nemultumirea clientilor.
· 15,2% sunt dezamagiti si de gama redusa de produse si servicii disponibile.
· 12% sunt nemultumiti de calitatea serviciilor de consiliere.