Pana acum, cei zece membri ai BAAR au achitat in locul Grup As 299.029 euro, iar pentru Metropol, 180.334 euro, sume reprezentand daune avizate la asigurarea Carte Verde. Motivul este deja cunoscut. Grup As si Metropol au fost excluse din BAAR ca urmare a datoriilor acumulate. Conform Conventiei Interbirouri Carte Verde sumele restante trebuie achitate de Biroul National (BAAR) pentru ca Romania, semnatara conventiei, sa nu fie exclusa din acest organism.
Recuperarea banilor de la cele doua societati este insa o adevarata aventura. „Conform legii, inainte de a-i da in judecata trebuie sa traversam etapa concilierii pe cale amiabila. Am avut o runda de discutii cu conducerea Grup As,dar ne-am lovit de refuzul acesteia de a plati vreun ban”, declara Liviu Stoicescu, reprezentantul Omniasig in conducerea BAAR.
De cealalta parte, pozitia Grup As consemnata in urma discutiilor, nu mai are nevoie de comentarii : „Grup As recunoaste ca BAAR a efectuat plati, dar nu recunoaste debitul”. Drept urmare, conducerea BAAR este hotarata sa dea in judecata Grup As, dupa expirarea termenului legal stabilit pentru concilierea partilor.
Daca falimentul Metropol este deja o certitudine, administratorul special urmand a consemna acest fapt, Grup As tocmai a fost scoasa de sub supravegherea speciala a organismului de reglementare a pietei (CSA). Nu doar teoretic, ci si practic, decizia ar trebui sa insemne faptul ca firma isi poate achita datoriile restante. Nu este insa asa.
BAAR va achita 750.000 euro. Nu se stie daca ii va recupera
Nicolae Crisan, presedintele CSA declara ca membrii Comisiei au ridicat interdictiile pentru ca Grup As si-a schimbat actionariatul si a fost recapitalizata de noul proprietar ” Nu-si puteau achita toate datoriile, daca nu le-am fi permis sa incaseze prime. Era singura solutie pentru ca altfel compania ar fi dat faliment”, declara Nicolae Crisan. Logica presedintelui CSA nu este insa corecta. Ridicarea sanctiunilor pentru Grup As ar fi trebuit conditionata de un plan concret de masuri din partea oficialilor companiei, privind modalitatea si datele achitarii datoriilor la Carte Verde, dar Comisia nici nu s-a gandit sa ceara o asemenea masura.
Drept pentru care, Grup As refuza orice dialog in problema datoriilor la Carte Verde, atat cu membrii BAAR, cat si cu presa. La conferinta de presa organizata de companie cu putin timp in urma, vicepresedintelui Florin Doran i s-a cerut o explicatie la aceasta problema, dar tot ce a putut declara domnia sa a fost ca : „Asigurarile sunt un domeniu dinamic. In permanenta se incaseaza prime si se platesc daune”.Multumim domnule Doran, chiar aveam nevoie sa stim aceste lucruri.
Sumele achitate pana acum de membrii BAAR pentru cele doua firme (479.363) reprezinta insa doar circa un sfert din totalul datorat de Grup As si Metropol companiilor din strainatate. Intreaga suma de 2,3 milioane de euro va trebui platita pana la sfarsitul acestui an, pentru ca, in caz contrar, Romania va fi exclusa din Conventia Carte Verde.
„In cateva zile vom mai achita diferenta pana la 750.000 euro, dar apoi va trebui sa refinantam fondul comun Carte Verde”, declara Liviu Stoicescu.
La crearea acestui fond, cele zece companii membre ale Biroului Asiguratorilor Auto au fost nevoite sa contribuie fiecare cu cate 75.000 euro, situatie care a provocat discutii aprinse intre membrii Biroului si a dus la retragerea din asociatie a companiei Interamerican. „Nu avem de ales. In iulie si septembrie fiecare companie va trebui sa mai verse cate o transa de 75.000 euro, pentru a ne incadra in graficul stabilit pentru achitarea integrala a datoriilor celor doua firme”, spune Liviu Stoicescu.