Executivul comunitar intenționează să propună o actualizare a normelor UE privind stabilitatea navelor de pasageri pentru feriboturile de tip ro-ro (roll-on roll-off ferries), în special în vederea îmbunătățirii stabilității în caz de avarie. În același timp, Comisia va furniza Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI) datele obținute în urma cercetărilor efectuate în ceea ce privește stabilitatea navelor de pasageri ro-ro în stare de avarie, în vederea consolidării normelor internaționale ale OMI. Stabilitatea este deosebit de importantă pentru aceste feriboturi, din cauza problemelor potențiale legate de acumularea apei pe punte. De la tragedia navei Estonia, UE dispune de norme proprii de siguranță regională pentru feriboturi.
De altfel, vicepreședintele Comisiei Europene, Siim Kallas, a salutat anunțul făcut astăzi de Consiliul European al Navelor de Croazieră (European Cruise Council), în care acesta declară că își asumă angajamente voluntare suplimentare ce depășesc cerințele legale în privința unor aspecte precum: planificarea rutelor, securitatea accesului la punte și accesul la vestele de salvare la bord. 
De asemenea, executivul comunitar, împreună cu Agenţia Europeană pentru Siguranţă Maritimă (EMSA), a inițiat inspecții, în cadrul activităților sale în curs, pentru a monitoriza implementarea legislației din domeniul maritim, vizând în special, în 2012, înregistrarea pasagerilor la bord. Această activitate face parte dintr-un program mai amplu de măsuri orientate de executare, specifice pentru sectorul navelor de pasageri.
Consultarea publică lansată de Bruxelles pe tema siguranței navelor de pasageri va dura 12 săptămâni și se va încheia la 5 iulie 2012. Aceasta va fi urmată de un atelier de lucru în cadrul căruia părțile interesate vor prezenta contribuțiile primite. Pe baza acestei consultări, precum și a celor doi ani de activitate tehnică, Comisia își va prezenta primele propuneri legislative înainte de sfârșitul anului 2012.