Protecţie Organizatorii de concerte de pe piaţa autohtonă încep să cumpere asigurări pentru toate evenimentele. Unul dintre riscurile acoperite: vătămarea spectatorilor.

Prima poliţă de asigurare a unui concert de pe piaţa autohtonă a fost încheiată cu cel puţin zece ani în urmă. De exemplu, concertul susţinut de Julio Iglesias în 1999 şi organizat de Sfinx Experience a fost asigurat, poliţa fiind intermediată de brokerul Marsh, potrivit oficialilor acestei companii. În prezent, astfel de poliţe sunt intermediate şi de brokerul Sigura, care a făcut, în ultimii doi ani, peste 30 de astfel de asigurări. În schimb, oficialii Marsh au preferat să nu facă publice informaţiile referitoare la numărul poliţelor de acest tip intermediate.

Unul dintre organizatorii care îşi asigură toate evenimentele este The Mission. „Pentru fiecare eveniment, încheiem poliţe de asigurare. De obicei, ne asigurăm participanţii la eveniment“, afirmă Răzvan Opran, acţionar la The Mission, care adaugă că şi artiştii sunt asiguraţi. Potrivit lui Opran, în cazul evenimentului The Mission Dance Weekend, spectatorii au fost asiguraţi în limita a 400.000 de euro. Aceasta, pe lângă asigurările artiştilor. Res­pectivul organizator de concerte lucrează cu Sigura Broker. „Acoperirile pot viza răspunderea civilă faţă de terţi, artiştii – de când pun piciorul pe aeroport la Otopeni, riscul de non-apariţie al artistului. Sunt diferite acoperiri, nu neapărat sunt toate pe aceeaşi poliţă“, afirmă directorul general al Sigura Broker, Adrian Năstase. Poliţele pentru evenimente intermediate de Sigura sunt subscrise de asigurători de pe piaţa autohtonă, precum Certasig şi Asiban.  Un alt organizator care obişnuieşte să cumpere astfel de asigurări este Emag!c Entertainment. Oficialii acestei companii declarau că obişnuiesc să asigure toate concertele organizate, indiferent dacă acestea sunt susţinute de artişti români sau străini, potrivit unui articol publicat de Evenimentul Zilei anul trecut. Totodată, aceştia afirmau că obişnuiesc să lucreze cu asigurători din Marea Britanie şi din Olanda. Şi poliţele intermediate de Marsh au fost susbscrise tot de companii străine: QBE, Lloyd‘s fiind câteva dintre jucătorii cu care lucrează acest broker.

Poliţă pe ultimul turneu Michael Jackson

În cazul marilor organizatori de concerte la nivel mondial, sumele cheltuite de aceştia pe poliţe sunt semnificative. Live Nation, care a organizat 22.000 de concerte anul trecut, a cheltuit peste 22 de milioane de dolari pe poliţe de asigurare, potrivit raportului anual. Această companie organizează turneele susţinute de Madonna, de trupa Depeche Mode şi de alţi artişti renumiţi.

Şi AEG Live, compania care a organizat ultimul turneu al lui Michael Jackson, încheiase o asigurare care acoperea şi riscul de neapariţie a artistului la concerte. Potrivit Los Angeles Times, despăgubirea maximă care ar putea fi încasată de organizator poate ajunge la 17,5 milioane dolari, dar chiar şi aşa nu se acoperă integral cheltuielile făcute de AEG. Acestea se ridică la aproape 30 de milioane de dolari.

Primul proiect în care a fost implicat Marsh România a fost concertul susţinut de Julio Iglesias în 1999.
Cristian Fugaciu, director general Marsh

22 milioane de dolari a plătit pe poliţe de asigurare în 2008 Live Nation, cel mai mare organizator de concerte din lume

Ce pot acoperi poliţele

– riscul de amânare sau anulare a evenimentului din cauza îmbolnăvirii, decesului artistului sau a vremii nefavorabile (definită în poliţă în funcţie de parametri precum litri de apă de ploaie pe metru pătrat)

– răspunderea civilă faţă de terţi – care acoperă pagube precum devastarea localului închiriat sau vătămarea spectatorilor, dar numai în situaţii extreme: de exemplu, dacă aceştia ar fi răniţi în urma prăbuşirii scenei.