Compania este lider în piaţă şi are o bună reputaţie. Acestea sunt primele două atribute care generează atractivitatea companiilor în rândul angajaţilor.

O analiză a imaginii pe piaţa muncii a celor mai apreciate companii, efectuată de Daedalus Millward Brown, ilustrează o nouă etapă în gândirea şi comportamentul angajaţilor. Aceştia nu mai caută firme care ar putea să le ofere program flexibil de lucru sau în care pot promova extrem de repede. Criza a schimbat tiparele de orientare în carieră. Angajaţii apreciază acum stabilitatea firmei pe piaţă, renumele şi disponibilitatea acesteia de a investi în dezvoltarea talentelor. „Aceste caracteristici sunt şi cele mai vizibile în piaţă, aşadar, sunt nişte repere sigure, după care un angajat se poate ghida când optează pentru o companie, explică Daniel Enescu, director general al Daedalus Group. „Cele două atribute de imagine pot „garanta“, prin inducţie, un job cu caracteristici intrinseci atractive: salariu, climatul de lucru, calitatea colegilor etc.“

179-38840-24_telescop_40.jpgLa fel de interesant este şi faptul că angajatorii din Top 10 sunt percepuţi ca „buni cetăţeni corporatişti“, majoritatea fiind asociaţi puternic sau mediu cu responsabilitatea socială. Dintre caracteristicile specifice conducerii resurselor umane selectate de respondenţi se detaşează investiţia în dezvoltarea profesională.

În topul angajatorilor preferaţi, ce­le mai multe firme fac parte din domeniul tehnologiei informaţiei şi co­mu­ni­caţiilor: Vodafone, Orange, Microsoft, Oracle, Cosmote. „Faţă de anul trecut, BCR şi Petrom au urcat mai multe locuri, aceste două companii fiind preferate în special de tinerii din categoria 19-28 ani“, aflăm de la Daniel Enescu. „Google, ING, Oracle şi Coca-Cola au căzut mai multe locuri. Google şi ING au ieşit din top 10 în 2009.“

Angajaţi fără fiţe

179-38841-capital_24.jpgSchimbările denotă că notorietatea nu este singura garanţie a atractivităţii în astfel de perioade dificile din punct de vedere economic. Managerul responsabil cu relaţiile publice de la Vodafone, Gabriela Stanciu, ne confirmă. Succesul companiei se bazează pe o cultură organizaţională construită pe valori bine definite atât în ceea ce priveşte competenţa profesională şi performanţa, cât şi în privinţa grijii faţă de oameni, a spiritului de echipă, a dezvoltării personale. „În plus, precizează Gabriela Stanciu, apartenenţa la un grup internaţional aduce angajaţilor oportunităţi pe măsură în dezvoltarea carierei, dar şi acces la cunoştinţe şi practici internaţionale.“

Paula Petronica Covrig, şefa Departa­mentului de recrutare şi dezvoltare de la BCR, consideră că ascensiunea în topul din acest an se datorează faptului că „suntem percepuţi ca o bancă solidă şi sigură. Suntem atractivi pentru acei profesionişti care apreciază o organizaţie caracterizată de un mediu în schimbare şi care îşi propune să fie cea mai bună de pe piaţă.“ Faptul că în plină recesiune BCR a angajat în acest an 500 de specialişti este un semnal puternic transmis pe piaţa muncii.

Ceea ce a surprins cel mai mult în studiul din acest an este lipsa unor atribute care, altă dată, făceau parte din „zestrea de imagine“ celor mai râvniţi angajatori: atmosfera plăcută de lucru, flexibilitatea programului, plata orelor suplimenta­re şi promovarea rapidă. Autorii studiu­lui încearcă să găsească o explicaţie. „Probabil că atmosfera plăcută nu a fost susţinută suficient de puternic pe canalele de comunicare către piaţa muncii.“ Dacă analizăm însă toate atributele care au fost slab corelate cu primii zece angajatori preferaţi, putem trage şi o altă concluzie. Angajaţii nu mai au fiţe. Criza i-a făcut mai înţelepţi şi acceptă să facă pact cu angajatorii, până trece recesiunea.

179-38842-capital_24_1.jpg