Conferința a avut ca scop adunarea la aceeași masă a mai multor actori implicați în domeniul jocurilor de noroc pentru a pune în dezbatere cele mai recente modalități de a responsabiliza clienții. Tehnologiile de ultimă oră, sistemele de analiză date, cloud computing și inteligența artificială pot deveni instrumente pe care companiile din acest sector să le folosească pentru a înțelege deciziile pe care jucătorii le fac. În momentele cheie, precum cele în care jucătorul își întrece limitele normale, platforma pe care își desfășoară activitatea poate interveni printr-un mesaj care să-l atenționeze cu privire la riscurile pe care și le asumă.

„Noi reprezentăm sectorul online, motiv pentru care nu am fost atât de afectați pe partea de business. Marile companii din Europa, dar și din România, încearcă să găsească și să folosească cele mai bune instrumente pentru a promova jocul responsabil”, explica Odeta Nestor, președinta AOJND.

Când vine vorba despre jocul responsabil operatorii din mediul online pot gestiona mult mai bine comportamentul consumatorilor decât cei din retail, din cazinourile sau sălile de joc fizice. Există mai multe sisteme pe care le pot folosi și toate țin de analizarea unor date ale clienților cu scopul de a le folosi în beneficiul lor. Este vorba despre același set de informații care pot fi accesate de companii prin acordul GDPR cu privire la politica de marketing.

„Una dintre cele mai mari provocări este de a face jucatul și pariatul mult mai sigur. Este o provocare importantă, dar totul este despre a balansa profitabilitatea și pariatul. Majoritatea actorilor implicați adoptă această mișcare, de a transforma pariurile într-o activitate mult mai sigură. Vedem cum crearea unui profil al consumatorului poate folosi în mai multe domenii, nu doar în cele de marketing”, transmite Joseph Cuschieri, fost membru al Parlamentului European și fost președinte al Asociației Malteze a Jocurilor de Noroc.

Aceste măsuri presupun bugete pe care operatorii vor trebui să și le asume

Una dintre principalele probleme cu care operatorii de jocuri de noroc se confruntă ține de bugetele necesare pentru a implementa aceste tehnologii. Fiind vorba despre o schimbare puternică a politicii comune a multor operatori, jocurile de noroc în mediul online pot fi controlate sau gestionate mult mai eficient, mai ales pentru persoanele care intră în categoriile de risc. Aici vorbim despre oameni care pot face decizii greșite care pot duce la pierderi semnificative de bani. Există deja anumite mecanisme de blocare a fondurilor la care jucătorii pot apela, însă mai rămâne mult de lucrat pe partea de înțelegere a riscurilor presupuse. La asta se referă jocul responsabil.

„În această parte a Europei de Est avem o problemă cu privire la jocurile de noroc – sunt privite ca o formă de amuzament sau ca o modalitate de a te îmbogăți. Este un subiect important, deoarece operatorii online au mai multe instrumente de care se pot folosi pentru a preveni aceste probleme. Există o mare diferență între online și retail, cifrele sunt total diferite, dar la sfârșit tot este vorba despre gambling”, completează Odeta Nestor.

Pe lângă partea de educație și responsabilizare a jucătorilor cu privire la deciziile pe care le fac atunci când este vorba despre pariuri sau slot machines, aceste măsuri, din partea operatorilor, trebuie să vină și într-un context reglementat și legal. „Trebuie să ai niște limite legale cu privire la ce poți face și ce nu poți face cu datele clienților. Sunt de acord că din perspectiva businessului pe termen lung, trebuie să lucrăm la politicile de joc responsabil. Pe termen scurt însă, vorbim despre investiții, costuri mai mari, profit redus. Este necesar un angajament pe termen lung, dar pe termen scurt, o să fie costisitor. Avem nevoie de ajutorul persoanelor care se ocupă cu reglementările, de dezvoltare de software, de angajamentul echipelor de management din partea companiilor, de conducere”, explica Maarten Haijer, Secretar General al EGBA.

Jocul responsabil trebuie asumat atât de stat, cât și de companii

Când vine vorba despre astfel de măsuri, atât statul prin instrumentele pe care le are la dispoziție, cât și companiile, trebuie să intervină pentru promovarea unui joc responsabil. Aici putem vorbi despre programe derulate în facultăți pentru studenți sau chiar în licee. Tinerii din ziua de astăzi sunt tentați să intre în lumea gamblingului și din cauza jocurilor video, care introduc din ce în ce mai multe mecanici de tip „cutie cu surprize”.

„O să avem mai multe întâlniri despre finanțarea europeană a domeniului securității virtuale atât pentru mediul privat cât și pentru stat. Avem nevoie de sisteme cloud, sisteme de securitate. Din momentul în care jocurile de noroc s-au digitalizat, riscurile unui atac au început să crească”, transmite Dragoș Preda, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale. El a pus accent pe faptul că operatorii de jocuri de noroc trebuie să găsească alternative mult mai „prietenoase” de a comunica și educa jocul responsabil. Din perspectiva sa, Dragoș Preda vede 3 domenii cheie cu privire la jocurile de noroc online: securizarea infrastructurii, securizarea aplicațiilor și tehnologiei și educarea consumatorului pentru a-i crește încrederea.

La sfârșitul zilei trebuie să înțelegem că sectorul jocurilor de noroc este un alt domeniu de afaceri care devine din ce în ce mai important de la an la an și plătește taxe și impozite la stat. Astfel, în paralel cu politicile duse de operatorii privați, și autoritățile publice ar trebui să se implice în procesul de educare al jucătorilor. „Trebuie să facem această discuție mult mai atrăgătoare, ar trebui să facem conferințe în facultăți despre gambling, în care specialiștii să vorbească cu tinerii. Suntem pregătiți, dar suntem dispersați. Trebuie să educi oamenii pentru a înțelege că industria de gambling este un domeniu foarte puternic și că trebuie să intri în el pregătit”, completează Dragoș Preda.

Alternativa prezentată de Kindred Group

Lucian Prisecaru, CEO-ul Kindred Group România, a prezentat mai multe date importante făcute publice de grupul din care face parte. Spre exemplu, în ultimul an, veniturile companiei din partea jucătorilor de risc crescut au reprezentat între 3 și 5% din totalul cifrei de afaceri. În ultimul trimestru pentru care există date în 2021, doar 3% din veniturile grupului au venit din partea jucătorilor de risc crescut. Acest trend este unul descrescător și a motivat compania în a introduce mai multe modalități de a analiza comportamentul acestor categorii și de a-i atenționa pe jucători atunci când intră în zona de risc.

În zona clienților cu risc mediu, Kindred le transmite mail-uri și mesaje pentru a le vorbi despre jocul responsabil, pariat mai sigur și modalități de a controla pariurile. La această categorie platforma deja folosește instrumentele de control, iar 65% din clienții care primesc astfel de mesaje încep să-și modereze stilul de joc.

Lucian Prisecaru a transmis că singura diferență dintre jucătorii români și cei din vest ține de deschiderea în a comunica problemele legate de pariuri. În Occident, utilizatorii folosesc mult mai des platformele de chat și customer service decât în România.