marci germane, echivalentul a 3.500 de dolari. Avea 28 de ani si s-a gandit ca e timpul sa inceapa o afacere. Cum singurul sau capital de pornire il putea obtine din vanzarea propriului automobil, nici nu a stat prea mult pe ganduri. Primul sediu a fost o incapere de sase metri patrati unde lucra impreuna cu asociatul sau, Horatiu Capilnean, si cu o secretara. Initial s-au gandit ca cel mai bine ar fi sa imbine distributia cu instalarile de sisteme de securitate. Chiar si alarme auto. Primul pas a fost facut in anul 1999, cand au intrat in contact cu o firma din Miercurea Ciuc care importa sisteme de alarma din Ungaria. Apoi, au inceput sa-si cumpere singuri echipamentele din Ungaria. La inceput, cantitatile cumparate erau mici, insa ele aveau sa sporeasca rapid. Totusi, numarul initial de clienti nu depasea 20. Chiar daca pe piata mai erau prezente astfel de firme, clujeanul si-a dat seama ca nici una nu oferea suport tehnic pentru produsele pe care le vindea. General Security a devenit prima companie din Romania care oferea astfel de servicii. „Am observat ca manualele in limba engleza sunt ineficiente pentru clientii din Romania. A trebuit sa traducem documentatia tehnica si manualele, am facut instructaje de exploatare a echipamentelor”, spune Dan Bogos. Speculand aceasta nisa, compania lui Bogos a ajuns destul de repede ca, in ce priveste distributia, sa detina o cota de piata de 35-40%. Firma a importat sisteme de securitate din Ungaria mai bine de un an. Cumparau insa produsele de la un distribuitor, si nu direct de la producator, ceea ce crestea pretul destul de mult. In anul 2000, dupa ce a participat la cateva expozitii in Europa, Dan Bogos a intrat in legatura directa cu producatorii din Asia. „Cel mai important era sa se poata identifica produse de calitate, dar la costuri accesibile pe piata romaneasca”, sustine Bogos.Cumparand direct de la producator (din Taiwan, China, Coreea), pretul sistemelor de securitate vandute in Romania a scazut foarte mult. La inceput, vindeau sisteme de securitate cu 30% mai ieftin fata de restul companiilor. Toata aceasta relatie cu firmele asiatice a presupus in primul rand deplasari. „Cu chinezii ne-am inteles mai greu, cu taiwanezii mai usor, pentru ca stapaneau cat de cat limba engleza. Dificultati lingvistice serioase au aparut si in Coreea. Pentru toate companiile de aici, Europa de Est este o piata virgina, unde nici firmele mari si de renume nu au reusit sa intre”, spune Bogos. Clujeanul explica dificultatea de a intra pe pietele Europei de Est prin preturile prohibitive practicate aici. „Aceasta situatie a facut loc micilor companii, care ofereau produse de calitate, dar fara nume sonore”, continua clujeanul. Pe de alta parte, si asiaticii cautau firme din spatiul Europei de Sud-Est, care sa poata oferi potentialilor clienti suportul tehnic necesar. Din 2000, incep importurile tot mai masive de echipamente din Europa, Asia si America. „Pentru partea de instalatie, dotarea minima ar fi un rotopercutor, o masina de gaurit, un telefon si o masina. Pentru import si distributie, oamenii sunt capitalul cel mai important”, considera Dan Bogos.Cifra de afaceri a inregistrat o crestere exponentiala datorita extinderii foarte puternice. La ora actuala, foarte multe retele de benzinarii (Mol, OMV, LUKoil, Petrom, Shell), banci (Raiffeisen, Banca Transilvania), chiar inchisoarea de la Margineni – de langa Ploiesti, rafinaria ASTRA Ploiesti, Oil Terminal, SICOMED etc. sunt dotate cu instalatiile General Security. Instalarile de sisteme video au tendinta de a se dubla anual. „Investitorii straini incearca sa-si protejeze afacerea, chiar si de partenerii romani, atunci cand vin in Romania. Din aceasta cauza, multi comanda camere mascate, supravegherea liniilor de productie, a depozitelor, a fabricii, pentru ca furturile sunt foarte mari. Un sistem video te pazeste nu numai de hotii externi, ci si de cei interni. Un alt segment de piata care se dezvolta din ce in ce mai puternic in ultimul timp este cel reprezentat de controlul accesului si de paza proprietatii. Pentru a introduce un produs pe piata, cei de la General Security il testeaza patru-cinci luni. Exista un proces de triere a produselor, cele necompetitive fiind eliminate de pe lista viitoarelor importuri. S-au pierdut numerosi producatori din Asia, tocmai pentru ca ofereau marfa necorespunzatoare. Castigul a venit, in schimb, prin cresterea clientelei in Romania. Pierderile calculate cu aceste teste se ridica la circa 50.000 de dolari pe an, dar Bogos nu le considera neaparat pierderi, ci mai curand „o etapa obligatorie pentru orice importator”. Necesitatea unei linii de asamblare a camerelor video a devenit evidenta ulterior, in incercarea de a scadea preturile. In urma colaborarii cu o firma din Taiwan, fluxul tehnologic se termina abia la Cluj. Tot aici se asambleaza si sirene, surse de alimentare, alte componente. Practic, tot ceea ce se vinde se asambleaza la Cluj: 800 – 1.000 de camere pe luna, mii de surse, sirene. Concurenta vine insa din China, care scoate pe piata produse la preturi tot mai scazute.