”În decembrie vânzările cresc de două ori față de media anuală. Dacă e să comparăm cu decembie 2010, nu ne așteptăm la creșteri spectaculoase; vor fi vânzări cu 5-10% mai mari”, spune Tudor Furir, cu completarea că ”cel mai bine se vinde whisky-ul, datorită ofertei generoase de pachete cadou”.

Șeful Pernod Ricard România admite totuși că, de când cu criza, vânzările de băururi alcoolie se concentrează asupra produselor din partea de jos a pieţei, unde se înregistrează în mod tradiţional şi cel mai mult comerţ la negru. În plus, şi consumatorii se cinstesc acum mult mai cu măsură. În loc de notă de subsol: estimată între 100 şi 110 milioane euro, piaţa românească a spirtoaselor de import – ce are un volum de 750.000 litri, conform lui Tudor Furir -, e dominată de importatori ca BDG Import, Pernod Ricard, Cristalex sau Sollers PPD, şi producători, precum Alexandrion Group România, Prodal ’94, Scandic Distilleries sau Euroavipo.

Votca şi whisky-ul s-au menţinut în topul preferinţelor, chiar dacă în interiorul categoriilor au câştigat teren mărcile mai ieftine. Românii au consumat, în primele nouă luni ale lui 2011, 58,8 milioane de litri de băuturi spirtoase, cu 18,8% mai puțin decât în 2010, principalul motiv fiind scăderea puterii de cumpărare, crede Petru Berciu, directorul general al BDG Import, care citează un studiu al Canadean.

Dar băuturile spirtoase sau vinul nu sunt decât în proporție de 17,1% printre preferințele românilor, potrivit unui sondaj realizat la solicitarea Tuborg România, în perioada 3-5 noiembrie. Cel mai des cumpărate băuturi în perioada sărbătorilor sunt sucurile (25,4%), fiind urmate de apă minerală (21,7%), bere (18,8%), cafea și ceaiuri (16,7%).