Principalele oportunităţi pe care le văd IMM-urile în 2009 pe piata internă sunt creşterea vânzărilor (64%), penetrarea de noi pieţe (41%), asimilarea de noi produse (40%), realizarea unui parteneriat de afaceri (33%), utilizarea de noi tehnologii (31%), obţinerea unui grant (23%) şi creşterea exporturilor (20%).

Mediu ostil

Aproape 60% din întreprinzătorii mici şi mijlocii resimt mediul de afaceri actual ca pe unul defavo­ra­bil, arată un studiu realizat de ­CNIPMMR. Ponderea celor ne­mul­ţumiţi e în creştere cu 10% faţă de 2008 şi 20% faţă de 2007. Dificultăţile cel mai frecvent semnalate sunt scăderea cererii interne (62% din IMM), cadrul legislativ (51%), birocraţia excesivă(45%), fiscalitatea excesivă (41%), întârzierile la plata facturilor de la firmele private (36%), costurile ridicate ale creditelor (35%), inflaţia (33%), instabilitatea relativă a leului (31%), accesul dificil la credite (24%), corupţia (23,20%), creşterea cheltuielilor salariale (21%), concurenţa produselor din import (20%).

Şansa pieţei bursiere

Piaţa de capital din România este una dintre cele mai sub­e­valuate din lume, apreciază directorul firmei desemnate să administreze Fondul Proprie­tatea. Bursa locală a ajuns la fundul gropii şi dă acum semne suficient de clare de redresare, ceea ce ar putea fi şi indiciul unui început al refacerii economiei în 2010. Oportunităţile privesc numărul mare de companii nelistate încă, dar susceptibile de a fi introduse în ring. Bursa ar putea creşte cu 200-300% în următorii 3-4 ani.

CEZ negociază din greu

Surse din piaţă susţin că Electrica şi Fondul Proprietatea, cei doi acţionari minoritari ai CEZ Vânzare şi CEZ Distribuţie, ar pretinde în total 350-400 milioane de euro pentru pachetele lor, care reprezintă împreună 49% din active. Oferta înaintată de CEZ la începutul lunii iunie era de 315 milioane de euro şi expiră pe data de 7 august. Procesul de negociere este îngreunat de conflictul dintre managementul de la Electrica şi salariaţi, ale căror drepturi de preempţiune asupra a 10% din acţiuni ar fi anulate de posibila finalizare a tranzacţiei privind cele două companii din grupul CEZ.

Modernizare ­feroviară de 700 milioane lei

Un număr de 400 de vagoane vor fi modernizate în următorii patru ani, în beneficiul Companiei CFR Călători. Remarcabilă este nu doar valoarea investiţiei, de 700 de milioane de lei, ci şi faptul că acest contract a fost câştigat de o firmă românească, compania de reparaţii şi întreţinere a materialului rulant Remar Paşcani, care încheiase anul 2008 cu o cifră de afaceri de 89 de milioane de lei.

Românii preferă mărcile familiare

170-34489-02_produsenoi_31_c.jpgPotrivit unei cercetări de piaţă realizate de GfK, 71% din români tind să cumpere modele şi mărci de produse pe care le cunosc deja. Această înclinaţie este mai slabă în rândul adolescenţilor, predispuşi să încerce produse noi în proporţie de 55%, şi al celor cu venituri mai ridicate. Dintre ţările din regiune, în care cumpărătorii conservatori reprezintă ceva mai mult de jumătate din total, românii se detaşează, manifestând cele mai puternice reţineri faţă de nou în materie de consum. Cei mai receptivi la nou sunt austriecii, cu un procentaj de 57%.

DECLARAŢIA SĂPTĂMÂNII

170-34491-02_jeffreyfranksdecl.sapt_31_agerpres.jpgSuntem dispuşi să fim flexibili, deoarece situaţia economică a României s-a înrăutăţit.
Jeffrey Franks, şeful misiunii Fondului Monetar Internaţional

170-34490-02_ghiseubancafotogr_31_evz.jpg1.000 de unităţi bancare se vor închide probabil în 2009, în toată ţara, estimează OTP Bank. Cam tot atâtea unităţi noi fuseseră deschise anul trecut.