‘Asta înseamnă să nu ai sub control rezervele petroliere ale ţării, să închei contract cu Petrom, cum a făcut altcineva în 2004… Nu vreau să fac atacuri politice. Asta înseamnă să cedezi rezervele petroliere ale ţării, să stabileşti într-un contract până în 2014 că nu ai dreptul să intervii pe redevenţe, să faci contracte în defavoarea statului, ca acum să utilizezi doar mijloace colaterale de control, prin ANAF sau Consiliul Concurenţei pentru a verifica dacă aceste lucruri au susţinere reală’, a declarat premierul.

Marţi, Petrom a anunţat majorarea preţului de referinţă al carburanţilor comercializaţi în staţiile proprii cu 9 bani/litru.

Preţul de referinţă pentru un litru de benzină Premium fără plumb 95 a ajuns 5,16 lei, pentru unul de Top Premium fără plumb la 5,54 lei, OMV Carrera 95 – 5,30 lei şi OMV Carrera 100 – 5,96 lei.

Un litru de Top Euro Diesel 5/Top Nordic Diesel are de marţi un preţ de referinţă de 5,29 lei, unul de OMV Sprint Diesel – 5,31 lei, Euro Diesel 5 – 5,15 lei şi OMV Alpin Diesel – 5,63 lei.

În ianuarie, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei declara că preţul fără taxe la carburanţi va trebui să tindă către egalizare în toate statele Uniunii Europene, iar argumentul că noi ar trebui să avem un preţ mai mic la carburant pentru că suntem, alături de Bulgaria, cele mai sărace ţări din Uniune, este profund eronat economic.

‘Poate fi mai greu de acceptat de către populaţie faptul că, dacă lucrurile merg bine în România şi Uniunea Europeană, atunci preţul fără taxe la carburanţi trebuie să fie acelaşi în toată Uniunea Europeană. Acesta este rostul UE, să constituie Piaţa Unică Europeană, iar pe această piaţă trebuie ca produsele să aibă aceleaşi preţuri, dacă piaţa funcţionează corect. Nu are nici o legătură preţul cu puterea de cumpărare a oamenilor’, a precizat Bogdan Chiriţoiu.

Conform preşedintelui CC, singurele variaţii de preţ pot fi înregistrate la servicii, care încorporează o forţă de muncă mai ieftină sau mai scumpă şi ‘care nu pot fi mutate dintr-o ţară în alta’.

Preşedintele CC a mai subliniat că este admis un ‘comportament imitativ’, care face ca o firmă să crească preţul dacă vede un competitor că face acest lucru, dar că nu este permis ca două sau mai multe companii să se înţeleagă în acest sens.

Consiliul Concurenţei (CC) şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să prezinte primului-ministru Emil Boc o analiză privind creşterea preţului carburanţilor pe piaţa românească, după ce, pe 23 februarie, şeful Executivului s-a arătat nemulţumit de o analiză prezentată de şeful CC, Bogdan Chiriţoiu pe acest subiect.

Potrivit unor surse guvernamentale, şeful Consiliului Concurenţei a prezentat premierului o analiză potrivit căreia nu se poate demonstra că firmele petroliere au scumpit combustibilul prin practici anticoncurenţiale.