STUDIU Tot mai putini oameni vor intra pe piata globala a fortei de munca in urmatorii 20 de ani

Deficitul de forta de munca, dar si de locuri de munca, pune angajatorii in fata unui paradox: cum sa gasesti oamenii potriviti, la momentul potrivit, in locul potrivit? Studiul intreprins de Manpower la nivel international releva ca 40% din angajatorii mondiali au probleme in acoperirea necesarului de personal.




Imbatranirea populatiei, scaderea ratei natalitatii, migratia, programele educationale inadecvate, globalizarea si practicile antreprenoriale (outsourcing, offshoring etc.) sunt, in opinia expertilor de la Manpower, cauze care vor accentua penuria de forta de munca in urmatorii ani. Din analiza efectuata la sfarsitul lunii ianuarie asupra a 33.000 de companii din 23 de tari rezulta ca tot mai putini oameni vor intra pe piata muncii in urmatorii 20 de ani. Aplatizarea ratei natalitatii (in Statele Unite si Japonia) si declinul (in mare parte din tarile UE) inseamna ca, in viitorul apropiat, tot mai putini tineri vor veni sa acopere necesarul de mana de lucru. Chiar si in tarile cu populatie in crestere din Africa, bolile si intemperiile pot duce la reducerea pietei de munca. Pe de alta parte, multe persoane provenind din tari cu economii emergente sau in dezvoltare pleaca pentru a lucra in alte parti. Nenumarati studenti pleaca sa studieze in strainatate si nu se mai intorc, generand un exod de talente catre tari mai dezvoltate.


Analiza tendintelor globale indica faptul ca aproape toate posturile de productie se vor muta din tarile dezvoltate catre economiile emergente si in dezvoltare, cu niveluri salariale scazute. Pe masura ce aceste tari isi dezvolta economiile, vor incepe sa aiba nevoie de forta de munca suplimentara, pentru a face fata propriilor nevoi. Oferta se va dovedi atunci deficitara. In acel moment, pe masura cresterii salariilor in economiile interne,

activitatile delocalizate ale angajatorilor globali vor intalni competitia interna pentru forta de munca.

Un numar considerabil de tari se afla in declin demografic si trebuie sa faca fata necesarului de forta de munca utilizand resurse din afara posibilitatilor ofertei interne. tarile cu cote reduse ale populatiei incadrate in munca, precum tarile din estul Europei, din fosta Uniune Sovietica sau din Africa Sub-sahariana isi pot exploata resursele interne pentru a acoperi deficitul. Aceasta oportunitate este indisponibila celorlalte tari. Spania, Italia si Grecia, confruntate cu nevoia urgenta de a face fata cererii accentuate de muncitori cu aptitudini specifice in diverse sectoare de activitate, au inceput sa faciliteze accesul pe piata fortei de munca a imigrantilor provenind in special din Balcani. In mod asemanator, Japonia si alte economii nou industrializate, precum tarile din Asia de Sud Est, atrag mii de persoane din Filipine, Indonezia, China, Thailanda si Pakistan in fiecare an.

Romanii invata tot mai mult care le sunt drepturile

“Anul 2006 va impune, cu siguranta, o reasezare a fortei de munca pe bazele noii realitati sociale si economice generate de integrarea Romaniei in Uniunea Europeana.” – anticipeaza Camelia Stanculescu, director general la Manpower Romania. Deja se intrevad cateva tendinte majore:
Fluxul crescut al fortei de munca spre posturi mai bine platite
Piata fortei de munca va inregistra o presiune tot mai puternica din partea angajatilor preocupati de gasirea unor posturi mai bine platite, ceea ce se va reflecta intr-o migratie a acestora catre companii cu pachete salariale avantajoase. Angajatorii vor fi fortati sa isi modifice grila salariala si vor investi mai mult in formare si fidelizare. Fenomenul tinde sa fie din ce in ce mai vizibil pentru toate pozitiile, de la muncitori necalificati, pana la pozitii de management la nivel mediu sau de varf. Tendinta angajatilor de a-si castiga, apara si impune drepturile privind respectarea, recunoasterea si recompensarea valorii lor si a calitatii muncii depuse se va accentua. Aceasta tendinta se va reflecta in faptul ca regulile nu vor mai fi facute doar de una dintre parti.
O mare problema o va reprezenta, in continuare, migratia fortei de munca in strainatate. Oamenii vor fi atrasi de mirajul unor castiguri salariale modeste pentru Europa Occidentala, dar enorme pentru regiunea noastra.

Cresterea asteptarilor privind componenta pachetului salarial

O tendinta importanta pe piata muncii va fi evolutia salariilor. Schimbarile vor incepe sa se produca in primul rand in companiile romanesti, care vor oferi salarii mai mari decat companiile multinationale, pentru a face fata concurentei. Daca pana acum exista o politica salariala diferentiata intre IMM-uri si corporatiile multinationale, tendinta va fi de atenuare a diferentelor.

Managerii romani ai firmelor mici au inteles ca au nevoie sa se inconjoare de oameni puternici, de oameni formati la scolile multinationalelor, daca vor sa ramana pe piata si, cu atat mai mult, daca intentioneaza sa se dezvolte. Faptul ca firmele mici nu au grile de salarii, va favoriza negocierile individuale in cadrul interviurilor de angajare, ceea ce va conduce la diferente salariale importante pentru posturi cu o structura comparabila. Sistemul va atrage un numar semnificativ din randul specialistilor, care lucreaza acum in multinationale, catre sectorul IMM-urilor. Cresterea nivelurilor salariale se va face simtita cu preponderenta in zonele cu somaj scazut, unde concurenta pe piata muncii va fi mult mai puternica.

Corporatiile vor urmari cu atentie piata salariilor si vor incerca sa tina sub control derapajele salariale pe care le-ar putea provoca astfel de cresteri. Ele vor mentine grilele salariale stabilite, dar vor asocia pachete de beneficii tot mai diverse si mai consistente.

Calificarea si specializarea suplimentara

Oamenii incep sa inteleaga ca dobandirea unei calificari sau specializari pentru meseriile foarte cautate pe piata muncii poate fi o sansa reala de a ocupa un loc de munca remunerat foarte bine. In ultima vreme se remarca tendinta muncitorilor – calificati sau necalificati – de a se specializa sau califica pentru posturi care asigura venituri salariale mai consistente. Un exemplu il reprezinta meseriile de electrician sau moto-electro stivuitorist pentru care se propun salarii ridicate, deoarece cererea nu poate fi acoperita din cauza numarului redus de persoane formate in aceste domenii.
Externalizarea activitatilor


Una din principalele tendinte care se va remarca in domeniul managementului strategic va fi externalizarea activitatilor care nu se incadreaza in domeniul strict de activitate al intreprinderii. Sunt deja multe companii care cauta parteneri pentru activitati precum relatii cu clientii, logistica si transport, paza si protectie, administrare tehnologia informatiei, financiar etc. Intr-un viitor foarte apropiat, functiile de administrare a resurselor umane sau a tehnologiei informatiilor, colaterale intr-o unitate de productie sau de servicii, vor fi incredintate firmelor specializate. Aceasta evolutie va influenta foarte mult piata firmelor de resurse umane.

Pentru eficientizarea proceselor si asigurarea unui nivel ridicat de calitate in relatia cu consumatorii finali, companiile mari au inceput sa-si creeze centre (Call Center) prin care asigura suport informational consumatorilor finali sau preiau si rezolva reclamatiile. Nevoia de calitate si de relatie deschisa cu consumatorii duce la crearea acestor servicii si in cadrul firmelor mai mici sau la externalizarea catre centre mari de tip Call Center. Acelasi lucru se va intampla si cu sectorul logistic (depozitare, transport, ambalare).

Care sunt provocarile pe piata romaneasca a fortei de munca?

Pe piata muncii exista o penurie de personal in sectorul vanzarilor. Daca pana acum se vorbea mai ales de vanzarea de produse, anul 2006 va confirma nevoia orientarii si catre formarea specialistilor in vanzarea de servicii si solutii.

Piata de vanzari cu amanuntul isi va accentua ritmul de crestere. 2006 va fi anul retail-ului, anul intrarii pe piata a unor noi jucatori si al continuarii extinderii principalelor retele la nivel national. Vor aparea noi meserii, cum ar fi responsabilii si managerii de raion, meserii pentru care specializarea se va face atat la locul de munca, cat si in strainatate, in cadrul filialelor grupurilor respective. Meseriile din alimentatia publica (cofetar, macelar, brutar etc.) devin foarte cautate.
2006 va fi un an cu o cerere crescuta de vorbitori de limbi straine, in special de engleza si franceza, dar si de limbi nordice – suedeza, norvegiana, si est-europene – ceha, poloneza, maghiara. Acest curent provine din aparitia pe piata a unitatilor de tip call center, helpdesk sau BPO (Business Process Outsourcing).

Cele mai cautate posturi la nivel international

AMERICA

Canada


1. Reprezentanti de vanzari


2. Reprezentanti relatii cu cientii


3. Ingineri


4. soferi


5. Mecanici


6. Muncitori necalificati


7. Bucatari


8. Electricieni


9. Personal calificat


10. Asistente medicale



Statele Unite


1. Reprezentanti de vanzari


2. Ingineri


3. Asistente medicale


4. Personal calificat


5. Contabili


6. Asistente administrative


7. soferi


8. Operatori Call Center


9. Masinisti


10. Manageri



Mexic

1. Reprezentanti de vanzari


2. Tehnicieni


3. Muncitori necalificati


4. Operatori productie


5. Asistente administrative


6. Ingineri


7. Reprezentanti relatii cu clientii


8. Ingineri de mentenanta


9. Manageri vanzari


10. Receptioniste



EUROPA

Franta

1. Personal calificat


2. Personal pentru restaurant / hoteluri


3. soferi


4. Reprezentanti vanzari


5. Bucatari


6. Operatori productie


7. Asistente administrative


8. Tehnicieni


9. Manageri


10. Mecanici



Italia

1. Operatori productie


2. Bucatari


3. Asistente administrative


4. soferi


5. Asistente medicale


6. Reprezentanti vanzari


7. Personal curatenie


8. Specialisti IT


9. Reprezentanti relatii cu clientii


10. Ingineri



Germania

1. Operatori productie


2. Reprezentanti de vanzari


3. Ingineri


4. Manageri


5. Personal pentru restaurant / hotel


6. Asistente administrative


7. Tehnicieni


8. soferi


9. Electricieni


10. Specialisti IT



Marea Britanie

1. Reprezentanti vanzari


2. Asistente administrative


3. Personal calificat


4. Ingineri


5. soferi


6. Bucatari / Cofetari


7. Personal pentru restaurant / hotel


8. Contabili


9. Personal curatenie


10. Manageri

ASIA PACIFIC

Australia

1. Reprezentanti de vanzari


2. Ingineri


3. Personal calificat


4. Contabili


5. Tehnicieni


6. soferi


7. Mecanici


8. Receptioniste


9. Asistente administrative


10. Specialisti IT



China

1. Operatori productie


2. Reprezentanti de vanzari


3. Tehnicieni


4. Manageri


5. Ingineri


6. Masinisti


7. Cercetatori


8. Designeri


9. Personal pentru restaurante/hoteluri


10. Receptioniste

India

1. Reprezentanti de vanzari


2. Specialisti IT


3. Contabili


4. Specialisti marketing si relatii publice


5. Manageri de vanzari


6. Manageri productie


7. IT / Manageri de proiect


8. Ingineri


9. Asistente administrative


10. Profesori



Japonia

1. Reprezentanti de vanzari


2. Ingineri


3. Asistente administrative


4. Specialisti IT


5. Operatori productie


6. Contabili


7. Personal calificat


8. Operatori Call Center


9. Profesori


10. Planificatori



75 mii In urmatorii zece ani,

China va avea nevoie de 75.000 de manageri care sa lucreze in medii multinationale. Acum, sunt aproximativ 5.000 de astfel de manageri. Pana in 2025,
China si India vor realiza impreuna 27% din produsul intern brut al lumii

zece milioane

Conform estimarilor Biroului American pentru Statistica, in urmatorii zece ani se asteapta o scadere a fortei de munca din SUA cu aproape zece milioane de persoane

un milion

In perioada 2006-2010, populatia Rusiei se va reduce cu un milion de persoane in fiecare an.
Polonia are aproape la fel de multi vorbitori de engleza
ca si Rusia