Din diverse motive, oamenii de afaceri sunt consumatori de arta. Dar, in acelasi timp, ca sa aiba succes trebuie sa apeleze la tot ceea ce inseamna noi tehnologii. Pentru a raspunde celor mai pretentioase gusturi, designerii au gasit modalitatea de a imbina placutul cu utilul, vechiul cu noul si, poate cel mai important, arta cu tehnologia.

De curand, a facut inconjurul mapamondului o stire oarecum iesita din comun. Un om de afaceri chinez si-a cumparat de pe un site de licitatii online un avion de vanatoare Mig 21. Motivul? Sa-si decoreze biroul. Avionul, scos din uz acum zece ani, a costat aproape 25.000 de dolari. Este adevarat, pare o suma mare, dar daca stam sa ne gandim la cati bani cheltuieste doar pentru achizitia de noi tehnologii un om de afaceri obisnuit, ne dam seama ca initiativa businessmanului chinez nu este chiar extravaganta.


Oricum, aceasta stire simpatica nu vine decat sa intareasca un fapt deja stiut: birourile oamenilor de afaceri isi traiesc ultimele clipe ca spatii monotone. Atat exteriorul, cat mai ales interiorul incep sa reflecte, in egala masura, spiritul companiei si personalitatea managerului. Notiunea de birou a inceput sa capete noi accente. Un astfel de spatiu este acum gandit sa ofere mai multa autonomie, un mediu cat mai placut si relaxant pentru proprietar si, poate cel mai important, facilitati de a interactiona cu partenerii de afaceri.


“Biroul este locul unde se intampla cele mai multe lucruri, si cele mai importante, in viata unui om de afaceri. Mobila este elementul principal. Mi-am ales eu mobila, in asa fel incat sa-mi placa. Astfel, cand ma asez la masa de lucru, o fac cu placere. si modul in care sunt pozitionate obiectele este decisiv. Relationarea lor conform principiilor feng-shui determina o stare de bine si, implicit, succesul in afaceri”, este de parere Dan Vardie, general manager Automedia Autoshow.
“Fiecare detaliu este important in decorarea acestor spatii. Boluri imense de flori, pereti decorati, foi de usa pictate, tendinta spre culorile preponderent calde, o abundenta de implicare artistica, pe care unii oameni de afaceri si-o permit stiind exact cat de mult conteaza microclimatul creat in jurul pieselor ce definesc tehnologia de ultima ora. Orice partener care va onora invitatia in firma va fi surprins de acest un “altfel” de cadru de munca, va fi surprins de frumusete”, crede arhitectul Silvia Oostveen, director Arhitectural Group.


Nu doar modul in care este decorat un birou poate sa-i impresioneze pe cei care vin in vizita. Cele mai noi tehnologii, cele mai revolutionare gadgeturi au darul de a reprezenta un adevarat business card. Computere si laptopuri de mii de euro, ultimele inovatii in materie de videoconferinta, cele mai fanteziste iPod-uri si cele mai complexe PDA-uri, cele mai mici, dar in acelasi timp performante telefoane mobile – toate vin sa completeze imaginea unui om care stie sa nu rateze oportunitatile. Dar cat de bine se asaza cel mai nou model de plasma gigant pe un perete tapetat cu tablouri valoroase, pictate poate acum cateva secole, este o alta poveste. Este de fapt o problema a carei rezolvare pare multora imposibila. Dar nu este chiar asa. Designerii au reusit sa ofere iubitorilor de arta solutii ideale pentru amenajarea, decorarea si infrumusetarea celor mai pretentioase birouri. Astfel, elemente de modernism se imbina perfect cu tot ceea ce inseamna traditie.


“Se poate realiza fie integrarea operelor de arta in spatii dedicate cu specificul epocii din care provine piesa, fie, cel mai adesea, prin integrare – “colaj” – spatii in care ultimele minuni ale tehnicii si tehnologiei sunt predominante – iar arta este tratata, in aceste spatii, ca o bijuterie, se arata, se pune in valoare pe sine”, spune Silvia Ostween.

Aparate de fitness si plasme – dotari standard

Sunt o gramada de obiecte ce au darul de a le face oamenilor de afaceri viata mai placuta la locul de munca. Putem incepe cu fotoliile comode, tapitate cu piele de cea mai buna calitate, care de multe ori mai au incorporate si dispozitive de masaj. Apoi, trebuie sa reamintim televizoarele uriase, cu plasma. Un businessman care se respecta urmareste cele mai proaspete informatii din piata bursiera in fata unor ecrane gigant. De ce? Unii spun ca aceasta noua tehnologie ii scuteste de migrenele si durerile de ochi provenite de la vechile televizoare cu tub catodic. Dar adevarul este ca cel mai important rol este acela de a-i impresiona pe partenerii de afaceri.


Cateva sute de milioane de lei vechi. Atat dau pe un televizor – caci tot televizor ramane – cei cu bani. Astfel s-a lansat o moda. O moda care se vinde din ce in ce mai bine. In 2004, Domo vindea 78 de plasme si LCD-uri. Anul trecut, a reusit sa ajunga la 665 de bucati, totalizand 1,35 de milioane de euro fara TVA. Hipermarketul Carrefour a avut in 2005 vanzari record in domeniu: 135 de plasme si 350 de LCD-uri. Astfel, acestea au creat practic o noua piata, in care se poate vorbi deja de o segmentare a ofertei. Fiecare magazin are in oferta, in medie, intre opt si zece modele, de la Sony, Philips si Panasonic la Hitachi, Platinium sau Gerico. De obicei, oamenii de afaceri sunt atenti la toate detaliile. Trebuie sa fie si cele mai performante, si, in acelasi timp, sa “dea bine” si sa aiba un pret cu care proprietarul sa se poata lauda.


“Se cumpara televizoare cu diagonale mari, care inglobeaza ultimele tehnologii: rezolutie full HD, conectivitate HDMI, tuner pentru televiziunea digitala terestra DVB, sunet Dolby Surround, timpi de raspuns foarte mici pentru LCD, 29 de miliarde de culori pentru plasma, picior motorizat si tehnologie “Ambilight”, detaliaza Simona Vlad, specialist PR Domo.


Un om care stie ce este succesul, cu siguranta, cunoaste din plin importanta expresiei “timpul inseamna bani”. Iar multi considera ca a sta in fata unui televizor este, de multe ori, pierdere de timp. Astfel, managerii marilor companii au venit cu o idee revolutionara. In timp ce urmaresc cele mai fierbinti stiri economice, lucreaza si la imaginea lor. Cum? Aparatele de fitness au devenit un lucru comun in birourile celor care gestioneaza afaceri de milioane sau poate chiar miliarde de euro.
Aparate de forta, steppere, biciclete eliptice si aparate de masaj. Unele dintre acestea ridica cu cateva mii de euro bugetul alocat pentru utilarea unui birou bine pus la punct.


“Intentionam sa cumparam un running Kettler pentru alergat inainte de masaj – asta pentru tot personalul. Recent, am achizitionat saltele pentru gimnastica, pentru a folosi eficient timpii morti din firma”, prezinta Monica Tatoiu, general manager Oriflame, noul concept occidental, pe care incearca sa il aduca in Romania.



Spatiile destinate birourilor nu mai seamana deloc cu ceea ce stiam noi. Partiurile se organizeaza functional, desigur, dar dulapurile nu mai stau lipite de pereti, lumina nu mai vine direct din tavan. Tablouri originale sau Digital Art Print innobileaza peretii, iar lumina este subtil filtrata in spatii si completata de iluminatul local.

Sivia Oostveen