general – Andrei Musetescu, Director executiv – Doru Czobor. Firma va realiza pentru Asociatia Romana pentru Masurare a Audientelor (ARMA), de la 1 ianuarie, masurarea audientei de televiziune, fiind unica sursa oficiala a acestor date. „Piata de publicitate a fost divizata cativa ani si acest lucru nu a fost deloc in favoarea dezvoltarii publicitatii romanesti. Putem spune acum ca acest serviciu unic este o moneda recunoscuta de intreaga piata”, a declarat Mihail Vartosu, presedintele ARMA.Metoda de masurare este aceeasi ca si cea folosita in ultimii ani: prin peoplemetere (aparate care se monteaza langa televizor si inregistreaza automat, in timp real, posturile vizionate). Ceea ce difera este numarul aparatelor instalate. Daca inainte de unificarea companiilor TNS si AGB intr-o singura entitate juridica fiecare firma avea instalate aproximativ 700-800 de aparate, noul serviciu are peoplemetere in 1.150 de gospodarii. Intr-o singura casa pot fi insa instalate mai multe aparate, daca familia respectiva are mai multe televizoare. Din punct de vedere tehnic, primii pasi au fost facuti din vara acestui an, cand TNS-AGB a castigat concursul organizat de Consiliul National al Audiovizualului. Dupa o combinare in prima faza a esantioanelor de cercetare, noul panel a fost refacut treptat pe baza unui studiu de configurare realizat, in primavara, de compania CURS, tot dupa o licitatie organizata de CNA.Panelul de masurare va fi improspatat in fiecare an. „Rata de inlocuire va fi de 25% pe an, astfel ca la sfarsitul contractului cu ARMA, peste patru ani, panelul sa fie complet primenit”, a explicat Doru Czobor, director executiv TNS-AGB International. Plictiseala oamenilor cuprinsi in program, rutina sau chiar neseriozitatea sunt printre motivele care impun periodic improspatarea esantionului. Pentru o reprezentare cat mai buna, in fiecare an se vor face, in aprilie, noi cercetari de configurare. Acestea se fac pe un public de aproximativ zece ori mai mare decat panelul de 1.150 de gospodarii si urmaresc reprezentarea exacta a structurii societatii. Marja de eroare a datelor furnizate de serviciul TNS-AGB va fi mai mica decat pana in prezent, dar se asteapta ca rezultatele noilor masuratori sa nu difere de cele de pana acum. Potrivit estimarilor, marja de eroare pentru esantion (aproximativ 3.100 de persoane in cele 1.150 de gospodarii) va fi intre 1,8% si 2,9%.Datele de audienta vor fi furnizate de ARMA membrilor asociatiei (posturi TV, agentii de publicitate si clienti). Rezultatele Studiului National de Masurare a Audientei TV pot fi puse la dispozitie, contra cost, si societatilor din afara ARMA.Inaugurarea masuratorii audientei TV printr-un unic furnizor este rezultatul unui proces care a inceput inca din vara anului trecut, prin intrarea in vigoare a noii legi a audiovizualului. Intreaga procedura s-a desfasurat sub girul legal al CNA, mai putin negocierea propriu-zisa a contractului, in care au fost implicate cele doua parti: TNS-AGB International, in calitate de furnizor, si ARMA, in calitate de proprietar al datelor de audienta TV.

Compania contractanta: TNS-AGB International
Proprietarul datelor: Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor
Costul cercetarii: Aproximativ 1,2-1,3 mil. USD
Sistemul de plata: 80% posturile TV, 20% agentiile de publicitate
Metoda de masurare: peoplemetere
Numarul de peoplemetere instalate: aproximativ 1.400 in 1.150 de gospodarii, la nivel national.