Schimbările majore la nivel de tehnologie, comunicare, strategii și instrumente de business nu mai au loc o dată la doi-trei ani, ci, deja, de la o lună la alta. Timpul petrecut la birou, cu activitatea zilnică, este dublat de timpul petrecut în întâlniri cu oamenii din domeniu, în biblioteci virtuale, în mediul în care se află clienții produsului sau ai serviciului pe care îl vinzi. Ca antreprenor la început de drum, ești asaltat de informații și rețete pentru un business de succes, dar, de cele mai multe ori, un business sănătos nu are nevoie de rețete, ci de reguli. Înainte de a începe un business, un antreprenor trebuie să aibă un interviu de „angajare“ cu sine, în urma căruia să stabilească exact resursele de care dispune sau de care are nevoie din exterior, începând cu cele educaționale, financiare și terminând cu cele umane. În general, antreprenorii la început de drum sunt atât de entuziasmați, încât își doresc și cred că se pot ocupa de fiecare aspect al businessului și deleagă sarcinile abia în momentul în care se simt copleșiți. De multe ori, primesc întrebarea dacă antreprenoriatul este un sport individual sau de echipă, iar răspunsul este că, dacă ideea poate fi a unui singur om, implementarea trebuie să fie a unei echipe.

Businessul devine astfel un vestiar în care antrenorul stabilește strategia, dar cel mai important aspect stă în oamenii cu care o pune în practică. De cele mai multe ori însă, în afaceri nu există banca de rezerve, așa că trebuie să fim siguri că alegem din prima oamenii potriviți. Iar cum din viața personală nu poate să lipsească medicul, nici din viața de business nu pot lipsi contabilul și avocatul. La fel, locul prietenilor din viața personală trebuie luat de cel al expertului care să aibă o privire de ansamblu, obiectivă, din afară, asupra pieței și a businessului, precum și acces la resurse umane, informaționale sau experiențe care pot fi de ajutor.

Următoarea întrebare din cadrul propriului interviu de angajare ar trebui să fie legată de detalierea planului de business, ca și cum ar fi prezentat în fața unui potențial partener. Planificarea pas cu pas a etapelor de dezvoltare a proiectului este foarte importantă, însă de cele mai multe ori ea este subevaluată. Foarte mulți antreprenori la început de drum se concentrează asupra găsirii unei idei speciale, unei formule magice, când de fapt ar trebui ca în fața potențialilor investitori să se prezinte cu prima parte din implementarea ei, pentru a–i dovedi fiabilitatea, și cu o planificare riguroasă.

Majoritatea investitorilor nu vor acorda finanțare pentru o idee, ci pentru ușurința și rapiditatea în implementare și în obținerea unor rezultate. Marile businessuri de succes nu au fost neapărat primele care au avut ideea unei afaceri într-un anumit domeniu, ci care au executat foarte bine planul pe care și l-au stabilit.

Bogdan Putinică, Group VP Global Services, ENEA