Era vorba de modernizarea si completarea cu 25 de elicoptere Puma Socat a flotei aeriene din aceasta tara. Acest contract nu face altceva decat sa dea o stabilitate financiara firmei din judetul Brasov.
Eurocopter Romania vrea ca IAR sa-i transfere contractul pentri 17 elicopere modernizate pentru Armata Romana. IAR Brasov si compania Eurocopter au constituit, in luna iunie a anului trecut, societatea mixta Eurocopter Romania.
Producatorul franco-german detine 51%, iar IAR restul de 49%. Eurocopter a intentionat mai intai sa cumpere 70% din actiunile companiei brasovene, dar a renuntat la aceasta idee, propunand varianta asocierii, care presupunea costuri minimale, dar ii oferea accesul la personalul si mijloacele de productie ale IAR. Pentru IAR, asocierea era necesara, deoarece un refuz ar fi insemnat retragerea licentelor de productie pentru elicopterele Puma si Alouette acordate de Eurocopter, licente care expirasera deja anul trecut.
Cu ajutorul canalelor diplomatice (se vorbeste de presiuni facute chiar si la premierul Adrian Nastase), reprezentantii Eurocopter Romania au incercat sa forteze mana statului roman si sa obtina transferarea catre Eurocopter Romania a contractului de modernizare a 17 elicoptere Puma pentru MAPN. Dar transferul nu este atat de simplu. Este nevoie de acordul reprezentantlor Armatei, al directorului general de la IAR Ghimbav si al reprezentantului Ellbit. O piesa a fost scoasa de pe taba de joc: directorului general al IAR, Neculai Banea si-a dat demisia. Generalul Decebal Ilina, secretar de stat la Ministerul Industriei si Resurselor, nu crede insa ca Armata Romana va accepta transferarea contractului. „Personal sunt unul dintre aparatorii punctului de vedere romanesc. Colaborarea dintre cele doua companii a fost fructuoasa in timp, de aceea cred ca asocierea nu a fost o idee rea, dar acum trebuie sa negociem astfel incat sa iasa cum e mai bine pentru noi”, spune Ilina.
Reprezentantii MAPN si cei ai Europcopter Romania nu au dorit sa comenteze sub nici o forma situatia de la Brasov.