Trafic, flux, creşteri, întârzieri, anulări, penalizări, last-minute, all-inclusive, accidente, media, comunicare: termeni şi evenimente care ne asaltează zilnic pe toate canalele mass-media. Prima zi a lui 2007 a fost o dată istorică – intrarea României în Uniunea Europeană, căderea barierelor fizice şi, să sperăm, şi a celor legate de mentalitate dintre România şi Europa. Odată cu acest moment am avut garanţia libertăţii economice, a libertăţii de circulaţie fără vize şi fără asigurări obligatorii. Asigurările de călătorie au fost tratate ca o obligativitate o perioadă foarte îndelungată de timp, pierzându-şi astfel, din punct de vedere conceptual, din valoarea pe care o aduc serviciilor turistice. S-a vehiculat ideea potrivit căreia cardul european de sănătate va fi suficient pentru cel care se află în posesia lui, pentru că în eventualitatea unui accident toate problemele vor fi rezolvate gratis de către un spital sau o clinică din ţara în care se produce nedoritul eveniment. Parţial, e adevărat, numai că nimeni nu explică şi faptul că acest card este valabil doar în instituţiile medicale publice. În concluzie, dacă nu avem de-a face cu o unitate sanitară „de stat“, scoatem banii din buzunar. Îmbucurător este însă faptul că marea majoritate a agenţilor de turism au înţeles „subiectul“ şi nu au renunţat la promovarea pachetului de asigurări ca accesoriu indispensabil serviciilor turistice.

Realitatea anului 2008 este însă total diferită faţă de cea de acum câţiva ani. România se integrează într-un organism viu, intransigent şi care, mai presus de toate, apreciază regulile. Simpla asigurare de asistenţă turistică, prin care se acoperă preluarea cheltuielilor ca urmare a producerii unui eveniment de natură medicală, nu mai este suficientă. De ce? Pentru că serviciile sunt mai sofisticate şi clienţii sunt mai exigenţi. Ce spuneţi de asigurarea pentru bagaje, cea „storno“, în caz de anulare a călătoriei, asigurarea de pierdere a legăturii aeriene, cea de întârziere a plecării în călătorie sau de asigurarea de răspundere civilă pentru prejudicii cauzate terţilor în cursul călătoriei? Sunt sigur că mulţi dintre agenţii de turism cunosc aceste posibilităţi de asigurare, dar nu sunt încă pregătiţi să le ofere potenţialilor clienţi.

Cu siguranţă, în viitorul apropiat conceptul de asigurare a mobilităţii persoanelor îşi va face simţită prezenţa şi în România. Odată cu această schimbare de percepţie, toţi cei care sunt implicaţi în industria turismului vor realiza că un pachet de asigurare cât mai complet reprezintă, în fapt, o valoare adăugată serviciului, şi nu doar o taxă în plus.

Capital – Editia nr.13, data 2 aprilie 2008