Schimbări importante pentru toși românii care stau la bloc. Este vorba despre noua lege a asociațiilor de proprietari ce va fi modificată. Totul se întâmplă la mai puțin de un an de când aceasta a intrat în vigoare. Proiectul a fost avizat recent de către senatori. Modificările propuse vizează contul unic al asociațiilor de proprietari, documentele care atestă pregătirea administratorilor de bloc și asociațiile de chiriași.

Se modifică legea!

Modificările la actuala lege a asociațiilor de proprietari (Legea nr. 196/2018) sunt prevăzute într-un proiect legislativ ce va ajunge curând la votul senatorilor, având propunere de adoptare. Documentul are nevoie, pentru a se aplica, de adoptarea la Parlament și de oficializare, prin publicare în Monitorul Oficial.

Noul proiect va elimina prevederile care permit primăriilor să controleze activitatea asociațiilor de proprietari, deoarece acestea din urmă au organe proprii de control, pot solicita expertize contabile și pot fi verificate de către diverse organe de control (de exemplu, Agenția Națională de Administrare Fiscală sau Inspectoratele pentru Situaţii de Urgenţă), ceea ce elimină necesitatea controalelor făcute de primării.

Dar asta nu e tot. Înscrierea ulterioară în asociația de proprietari a celor care nu au fost prezenți la constituirea asociației sau au cumpărat o locuință în imobil după acea dată se va face mai ușor, fiindcă se dorește eliminarea obligației existente în prezent de a se depune la judecătoria locală versiunile actualizate ale acordului de asociere și statutului asociației.

O altă modificare propusă la Legea nr. 196/2018 vizează conturile asociațiilor de proprietari. Mai exact, asociațiile vor putea avea mai multe conturi bancare, nu doar unul, așa cum se întâmplă în prezent.

Mai mult, se vrea eliminarea secțiunii ce vizează asociațiile de chiriași, deoarece, potrivit inițiatorilor, aceasta face obiectul unei alte reglementări. Pe de altă parte, proprietarii vor trebui să anunțe președintele asociației despre orice schimbare legată de cei ce locuiesc în apartament, inclusiv chiriași.

Proiectul legislativ mai prevede și eliminarea preavizului de cinci zile după care proprietarii sunt obligați să permită accesul în locuință pentru constatarea sau remedierea unor probeme apărute la părțile comune ale blocului. Astfel, în cazul unor urgențe (de exemplu, inundații) proprietarii vor trebui să permită accesul imediat, fără să mai fie nevoie de preavizul de cinci zile.

Proiectul de act normativ mai stabilește și eliminarea obligației pe care o au în prezent administratorii, respectiv obținerea unui atestat de la primărie, dar și eliminarea plafonului de 1.000 de lei pentru banii din casierie.