Protestul spontan ilegal declanşat miercuri, 20 martie, la Uzina Vehicule Dacia, a continuat, joi dimineaţă. Câteva sute de angajaţi au refuzat să intre la lucru, fără a indica, însă, cu exactitate care sunt revendicările lor. În jurul orei 16.00, angajații au încheiat protestul și au reluat lucrul.  Atât conducerea Dacia, cât şi sindicatul reprezentativ la nivelul companiei şi-au manifestat intenţia de a reveni la masa negocierilor.

Salariații care au părăsit posturile de lucru în datele de 20 și 21 martie nu vor fi plătiți pentru timpul cât au absentat nemotivat din postul de lucru. De asemenea, conducerea Dacia va demara procedurile legale în vederea sancționării angajaților care au încălcat prevederile CCM și ale Regulamentului intern, prin absentarea de la locul de muncă. O altă măsură avută în vedere de conducerea Dacia este tragerea la răspundere materială a celor care sunt răspunzători de prejudiciile cauzate de întreruperea ilegală a activităţii.

Sindicatul a fost notificat, miercuri, că protestul este ilegal. În răspunsul scris remis, miercuri, conducerii Dacia, SAD s-a desolidarizat de participanții la greva spontana și a confirmat că protestul este ilegal.

Uzinele de la Mioveni constituie unul dintre motoarele economiei românești, fiind principalul exportator al țării. Această poziție, câștigată prin rezultatele din ultimii ani și ca urmare a unui program susținut de investiții și dezvoltare, ne obligă să fim responsabili și realiști. Ansamblul angajaților de pe platforma de la Mioveni trebuie să dea dovadă de responsabilitate față de clienții companiei, față de furnizori și față de comunitatea în care ei înșiși trăiesc. Stabilitatea economică a companiei, a propriilor familii, chiar a industriei auto locale poate fi afectată de acest protest inițiat într-un context economic dificil.

Beneficii ale salariaților

În condițiile în care declarațiile angajaților protestatari au făcut trimitere la anumite drepturi și beneficii stipulate în actualul Contract Colectiv de Muncă, prezentăm succint unele dintre prevederile aflate în prezent în vigoare și care s-au aplicat și în 2012:
–    salariul minim garantat pentru un muncitor calificat este de 1.918 lei;
–    în 2012, angajații au beneficiat, în afara drepturilor salariale, de următoarele beneficii
o    primă de Paști și de Crăciun (873 lei brut, respectiv 957 lei brut);
o    tichete cadou în valoare de 60 lei pentru ziua de 8 Martie, acordate tuturor angajatelor;
o    tichete cadou de Crăciun (60 lei);
o    primă de participare la profitul companiei (1.240 de lei brut);
o    prima de vacanță (1.276 lei brut);
o    bonuri de masă;
o    masă caldă gratuită (pentru operatori, în total, peste 11.500 de beneficiari);
o    transport subvenționat;
o    ajutoare diverse (căsătorie, deces etc.);
o    zile libere plătite cu salariul de bază, în afara celor prevăzute de lege pentru sărbătorile legale sau religioase, în următoarele situații: evenimente în familie (nașterea unui copil, căsătorie sau deces), schimbarea domiciliului, pentru donarea de sânge. Numărul zilelor libere variază, în aceste situații, între 1 zi (pentru decesul nepoților, fraților sau surorilor părinților) și 5 zile pentru nașterea sau adopția unui copil sau decesul soțului, soției, copiilor, părinților, socrilor.
–    bilete de odihnă și tratament. În 2011, 4.100 de salariați au beneficiat de bilete de odihnă și tratament subvenționate (1.461.716 euro cheltuiala companiei), în timp ce în 2012 numărul beneficiarilor a fost de 3.400 și suma totală suportată de companie de 1.330.542 euro.

Salariile angajaților au fost majorate în fiecare an, beneficiile au fost păstrate, deși în ultima perioadă, din cauza crizei, numărul de vehicule produse a continuat să scadă, iar vânzările de vehicule Dacia fabricate la Mioveni au scăzut și ele.

Investiţii

În același timp, Renault a continuat să investească în România, atât în fabricație, cât și în diversificarea operațiunilor sale.