ANAF a făcut peste 77 de mii de verificări fiscale și antifraudă în 2023

Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au realizat, în cursul anului 2023, un total de 77.129 de verificări fiscale și antifraudă, cuprinzând inspecții fiscale, controale antifraudă și verificări documentare. Aceste verificări au condus la identificarea și recalcularea obligațiilor fiscale datorate bugetului de stat, în sumă totală de 10,62 miliarde lei. Peste jumătate din această sumă reprezintă TVA.

Industriile prelucrătoare, comerțul cu ridicata și amănuntul, repararea autovehiculelor și construcțiile au fost domeniile în care s-au generat aproximativ 70% din obligațiile fiscale identificate de inspectorii ANAF.

Conform analizei de risc fiscal efectuate pentru fundamentarea verificărilor, acestea au avut în vedere criterii precum scăderea cuantumului taxelor și impozitelor declarate în sectoare cu creștere economică, diminuarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor cu sponsorizări/mecenat/burse private, și activitatea economică a organizațiilor nonprofit, inclusiv omiterea declarării obligațiilor fiscale aferente.

Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, a subliniat că activitatea de control fiscal a ANAF a fost ultima pârghie pentru realizarea conformării la declarare și că inspectorii au adoptat o abordare personalizată și progresivă a formelor și acțiunilor de control.

„Raportul ANAF pe 2023 arată că abordarea a fost una constructivă, activitatea de control fiscal fiind ultima pârghie pentru realizarea conformării la declarare. Inspectorii au adoptat abordarea personalizată și progresivă a formelor și acțiunilor de control fiscal.

În 2024, noutatea este adusă de faptul că rezolvăm cele mai importante probleme legate de analiza volumelor mari de date, pentru obţinerea rezultatelor precise în timp util. Implementarea SAF-T, a sistemului de facturare electronic, a sistemului caselor de marcat electronice, dar și a altor sisteme avansate de analiză, precum și integrarea acestora, va duce la optimizarea analizei de risc.

Vom vorbi despre o altă coerență a datelor/informațiilor declarate prin intermediul declarațiilor fiscale de către contribuabil cu datele din contabilitatea acestuia, astfel încât să poată fi identificați contribuabilii cu risc fiscal. Sinergia între toate aceste sisteme va rafina întregul proces de inspecții, astfel încât să se poată acționa țintit în zonele în care se manifestă cele mai mari fenomene de evaziune fiscală”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

Au fost trimise zeci de mii de notificări de conformare

În vederea îmbunătățirii conformării voluntare la declararea și plata taxelor și impozitelor, în 2023, contribuabililor le-au fost comunicate 12.558 de notificări de conformare emise de structurile de inspecție fiscală, cu riscuri fiscale totale calculate la 1,1 miliarde lei. De asemenea, au fost transmise 10.424 de notificări emise de structurile antifraudă fiscală către persoane fizice, care au încasat ramburs un cuantum total de 860 milioane lei, prin intermediul furnizorilor de servicii de curierat. Notificările au vizat depunerea Declarației Unice privind impozitul pe venit.

Pentru respectarea principiilor care guvernează activitatea ANAF, respectiv încurajarea creșterii conformării voluntare la declarare a contribuabililor și prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, controlul fiscal direct devine ultima pârghie. În acest sens, Agenția Națională de Administrare Fiscală desfășoară în prezent două tipuri de acțiuni care presupun interacțiunea de la distanță cu contribuabilul:

  • emiterea Notificării de conformare – document prin care se transmite contribuabililor, care ar urma să fie selectaţi pentru efectuarea inspecției fiscale, riscurile fiscale identificate, în scopul reanalizării situației fiscale și îndeplinirii obligațiilor fiscale conform prevederilor legale, ori a clarifica riscurile fiscale notificate, după caz;
  • verificarea documentară, care constă în analizarea situaţiei fiscale de fapt a contribuabilului, atât pe baza documentelor existente la dosarul său fiscal, cât şi pe baza oricăror informaţii şi documente relevante transmise de terţi sau deţinute de ANAF.