In acest an, mai mult ca oricand, ziua de 4 iulie este prilejul potrivit pentru un sumar bilant al relatiilor romano-americane. Incepand cu summitul de la Praga, relatiile dintre Romania si Statele Unite au avut un parcurs pe care nici cei mai optimisti dintre noi nu s-ar fi incumetat sa-l prevada.
In doar cele cateva luni care marcheaza acest interval, relatiile economice bilaterale au primit un impuls fara precedent, indicand ca exista nu doar potentialul, ci si vointa necesara pentru a aduce cooperarea in acest plan la nivelul celei politico-diplomatice si strategice. Astfel, anul 2002 s-a incheiat cu o crestere de 33% a schimburilor comerciale, care au depasit pragul a 1.100 milioane de dolari, nivel record pentru ultimul deceniu si jumatate. Primul trimestru din 2003 a inregistrat o crestere cu 90% a exporturilor romanesti in SUA. De la inceputul anului, intre Washington si Bucuresti este o continua naveta de inalti demnitari din departamentele economice, care lucreaza la largirea fara precedent a cooperarii economice, asistenta pentru accelerarea reformelor si investitiile americane in Romania considerate prioritare. La Bucuresti, oficialitatile americane lasa de inteles ca America are o strategie bine definita in plan economic fata de Romania, anuntandu-si intentia de a deveni prima noastra sursa de capital (a se citi: primul investitor), de tehnologie si de servicii, lasand Uniunii Europene rolul de prim partener comercial.
Momentul in care a devenit evidenta o noua politica a Statelor Unite fata de tara noastra a fost invitarea adresata Romaniei de a adera la NATO, iar sensul acestei politici a fost transmis, in mod clar si solemn, prin discursul presedintelui Bush, din 23 noiembrie 2002.
Dincolo de toate complimentele si speculatiile care s-au rostit, angajamentul Americii in zona sud-est-uropeana si, in particular, in Romania este motivat de considerente politico-strategice. Care, la randul lor, s-au justificat prin analizele si evaluarile care au indicat ca, din punctul de vedere al Washingtonului, suntem macar convertibili la economia de piata si la o democratie functionala.
S-a spus inclusiv despre acordarea statutului de economie de piata ca este, nu mai putin, o decizie politica. Ceea ce este foarte adevarat, in sensul in care este un semnal oficial dat companiilor americane ca Romania corespunde definitiei unei piete libere si nu face obiectul unei supravegheri si unor sanctiuni antidumping din partea Administratiei. Conform Memorandumului redactat de Departamentul Comertului si adoptat de Congres, economia romaneasca nu mai este controlata de stat, iar fortele pietei sunt acelea care decid preturile si costurile din economie. Mesajul explicit, adresat investitorilor americani este ca piata romaneasca functioneaza suficient de corect pentru a indica dimensiunile reale ale resurselor, cererii si ofertei. Mesajul, la fel de clar, pentru Guvernul de la Bucuresti, este ca de aici si pana la a face afaceri de succes in Romania este o cale pe care economia noastra o are inca de parcurs, daca vrem ca investitorii sa si ramana aici, nu doar sa ne viziteze.

Cele mai importante momente ale relatiilor romano-americane din ultima perioada

21 noiembrie 2002     
Invitarea Romaniei de a adera la NATO, la reuniunea de la Praga, cu sprijinul decisiv al Administratiei americane, care a hotarat sa ia si flancul sud-est european sub umbrela sa de securitate.

23 noiembrie 2002     
Discursul presedintelui Bush, in Piata Revolutiei din Bucuresti, in care Romania a fost denumita partener strategic al SUA si i s-au promis garantii de securitate.

12 februarie 2003     
Hotararea Parlamentului Romaniei de a sprijini interventia militara in Irak a Coalitiei antiteroriste, prin care Americii i s-a confirmat, intr-un moment critic, ca suntem un aliat loial.

10 martie 2003     
Hotararea Congresului SUA de a valida statutul de economie de piata pentru Romania, cu aplicare de la 1 ianuarie a.c., prin care s-a dat un semnal limpede companiilor americane privind pozitia Washingtonului fata de natura reformelor din tara noastra.

9 mai 2003     
Ratificarea de catre Congresul SUA a Protocolului de aderare a Romaniei la NATO, prin care legislativul american a validat strategia Administratiei fata de Romania in domeniul relatiilor politice si de securitate.