in general, ar fi orientati catre universitati.

Capital: Ati venit pentru prima data in Romania imediat dupa caderea regimului comunist. Cat s-a schimbat de atunci invatamantul economic romanesc?
James K. McCollum: Am fost uimit sa vad cat de mult s-a dezvoltat in acest interval de timp. In 1991, ASE avea 9.000 de studenti. Acum are peste 40.000. si la Iasi este acum la fel.
Capital: Intrebarea viza mai mult aspectul calitativ al invatamantului nostru.
James K. McCollum: Exista aspecte care ma fac sa spun ca a crescut calitatea: dotarea tehnica, informatica, numarul de biblioteci. Pe de alta parte, studentii considera ca nu este nevoie sa vina decat la cateva cursuri sau sa-si ia cursurile de la colegi si sa se prezinte la examene. La Iasi, am avut studenti pe care i-am vazut numai la examene.
Capital: In 1991 veneau la cursuri?
James K. McCollum: Da. Chiar si in 1996, cand am predat la Sibiu, frecventa era mai buna.
Capital: Are vreo importanta frecventa daca studentul se pregateste singur foarte bine pentru examene?
James K. McCollum: Eu am incercat in cadrul cursului meu sa abordez probleme importante de-a lungul intregului semestru. Sa-i implic in dezbateri, analize sau proiecte aplicative din care sa invete sa se dezvolte personal, nu numai sa acumuleze mecanic o serie de cunostinte. Aici, am vazut ca accentul cade exclusiv pe verificarea cunostintelor in cadrul examenului final.
Capital: Asta inseamna ca avem studenti mai slab pregatiti?
James K. McCollum: Nu pot sa spun acest lucru. Absolventii romani sunt foarte bine pregatiti. De altfel, este in traditia europeana ca studentii sa participe doar la cateva cursuri, si apoi sa se prezinte la examenul final.
Capital: In America este altfel?
James K. McCollum: In America, studentul ma anunta ca nu poate veni la curs din motive justificate si lipseste numai daca primeste permisiunea mea. Dar este vorba de absente pe termene scurte, de o saptamana, doua.
Capital: Absentele la curs se reflecta in nota finala obtinuta de student?
James K. McCollum: Se vede o diferenta intre cei care participa la curs si ceilalti studenti. Cei care participa sunt mai buni pentru ca au mai multe informatii, mai multa expunere.
Capital: Se poate creste performanta invatamantului prin extinderea lui la nivel de masa?
James K. McCollum: Eu sunt in favoarea invatamantului de masa pentru ca este una dintre modalitatile de rezolvare a problemelor economice ale acestei lumi.
Capital: Nu putem insa nega evidenta cresterii numarului de someri cu diplome universitare.
James K. McCollum: Reputatia invatamantului romanesc este foarte buna. Absolventii isi gasesc de lucru si fac fata foarte bine situatiilor. Am avut studenti romani care s-au descurcat remarcabil in SUA. Unii au fost angajati acolo fara probleme. Pregatirea din liceu contribuie mult la realizarea acestor performante. Acumuleaza o baza solida, care se resimte in evolutia lor universitara ulterioara.
Capital: Ati sprijinit plecarea mai multor studenti romani in SUA in cadrul unor programe de burse. Veti continua acest program?
James K. McCollum: Proiectul initial a fost finantat de Agentia de Informatii a Statelor Unite si de Soros. Acum, Soros si-a restrans mult activitatea in aceasta zona, iar Agentia nu mai exista ca atare. Am lansat mai multe propuneri prin USAID, dar pana acum nu am reusit sa pun vreunul pe picioare.
Capital: Daca ne uitam la universitatea, renumita acum in toata Europa, creata de americani in Bulgaria, am putea crede ca romanii nu le sunt deloc la suflet.
James K. McCollum: si eu sunt uimit ca aici nu exista o universitate romano-americana ca in Bulgaria. Universitatea particulara romano-americana din Bucuresti este intr-adevar in legatura cu University James Maddison din SUA, dar nu se bucura de sustinerea celei din Bulgaria. Universitatea de acolo are sprijinul Congresului american. Se bucura de un lobby foarte puternic.
Capital: Perceptia acestei institutii de invatamant ca fiind de profil american este extrem de mica in randul studentilor.
James K. McCollum: In cazul universitatii de aici, invatamantul a ramas pe tipic romanesc, spre deosebire de universitatea din Bulgaria care a mers pe tipic american.
Capital: Sa inteleg ca aveti critici la adresa sistemului nostru de invatamant sau a profesorilor?
James K. McCollum: Nu. Profesorii sunt foarte bine pregatiti. Ceea ce m-a surprins aici a fost faptul ca daca li se cere sa predea intr-un alt domeniu decat cel de baza, dar apropiat, nu se descurca sau vor vorbi tot despre lucrurile pe care le stiu ei, si nu despre subiectul propus.
Capital: Ce ar trebui facut pentru a sustine dezvoltarea invatamantului in pas cu cel american, spre exemplu.
James K. McCollum: Marile universitati din America, aflate acum in top, au fost initial sprijinite de Biserica. In baza deciziilor Congresului american, universitatile statelor au primit suprafete de teren menite sa le sustina financiar. Comunitatile locale au de asemenea o contributie importanta in sustinerea si dezvoltarea sistemului universitar. Absolventii care se bucura de succese financiare fac in asa fel incat banii lor sa se intoarca la universitatea in care s-au format. In Romania, o parte din banii gestionati de pre-fecti sau de conducatori, in general, ar fi de mare ajutor invatamantului. Justitia ar trebui sa devina mai puternica si o parte din banii stransi prin mijloacele specifice sa ajunga in sistemul de invatamant. In America, sistemele politice, legislative si juridice sunt egale. Aici constat ca juridicul este supus puterii.
Capital: Se apropie examenele de admitere. Spre ce domenii de pregatire ar trebui sa se orienteze un candidat care vrea sa dea admitere la o facultate economica?
James K. McCollum: Marketingul, managementul sistemelor informatice, comertul international sunt domenii de mare interes din perspectiva integrarii intr-un sistem economic global.

Carte de vizita

A venit in Romania cu o bursa Fulbright Scholar in anul 1991-1992. S-a reintors in Romania intr-un al doilea program Fulbright, pentru programul academic 2003-2004. In primul semestru a predat la Universitatea „Al.I. Cuza” din Iasi, iar acum preda la ASE Bucuresti. In paralel, este invitat sa tina cursuri la catedra de Studii Culturale Americane a Universitatii din Bucuresti pentru studentii inscrisi in programul de master.A publicat studii si carti despre Romania: Is Communism Dead Forever, University Press of America, 1998, si A Travelogue of the Transition, Trafford Publishing, 2003.