de Institutul Polonez pentru Studii Europene.
In noua ordine energetica a lumii, aliantele americanilor cu investitori din Rusia si CSI par la ordinea zilei. „In zece ani nu m-ar surprinde daca vom vedea ca o noua companie, ExxonYukos, sa zicem va cumpara PetromOrlenOMV. Traim vremuri interesante”, spune James Angelus, presedintele USI Capital Corporation.
Transportul petrolului din zona Asiei spre Vestul european impune nu doar relatii de afaceri, ci si la nivel inalt. Guvernul polonez conlucreaza strans cu cel ucrainean pentru construirea unei conducte de transport al petrolului caspic in Vest (care ar tranzita Polonia). Prezent la Forumul Economic de la Krynica, ministrul ucrainean al energiei, Serghei Ermilov, a prezentat detalii concrete despre acest proiect. Pe de alta parte, Alexander Todiychuk, presedintele Ukrtransnafta, spune ca proiectul conductei care sa tranziteze Romania sta de asemenea in picioare. Aflat in Kazahstan, presedintele Ion Iliescu a discutat despre conducta care sa transporte, via Romania, petrolul din Asia spre Marea Caspica si de aici spre Europa. Totusi, fata de pasii facuti de Ucraina si Polonia, acest proiect pare mult mai la inceput.
Prea mici pentru gigantii lumii, companiile petroliere din Europa Centrala si de Est sunt deosebit de atractive pentru investitorii din regiune.
Analistii apreciaza ca fiind credibila formarea unei aliante, cu atat mai mult cu cat o serie de bani au fost deja aruncati pe masa privatizarilor din regiune. Mol are de platit 505 milioane de dolari pentru 25% din compania petroliera din Croatia, INA. In Serbia si Muntenegru, castigator a fost LukOil, care va plati peste 220 milioane de dolari pentru 70% din Beopetrol. Presa de la Budapesta a speculat afacerea ca „sfarsitul expansiunii Mol pe piata central si est-europeana”. Chiar daca a pierdut batalia pentru Beopetrol, grupul ungar este decis sa concureze pentru NIS, a doua companie din Serbia si Muntenegru, foarte interesat de piata din regiune.
„In privinta Petrom, Mol analizeaza participarea sa fie pe cont propriu, fie in consortiu”, comenteaza pentru Capital Zoltan Aldott, seful Diviziei Strategie Mol Ungaria. Nikolai Ivchikov, director LukOil Polonia, spune ca „Petrom este interesat de LukOil atat pentru piata sa, dar si pentru active”. „Ne intereseaza si rafinaria Gdanska (Polonia). Daca este vorba despre ce ne intereseaza in Balcani, raspunsul raspicat este: „totul”, a afirmat presedintele LukOil, Vaghit Alekperov, potrivit Buletinului „Resurse Energetice Rusia-CSI”. Ultimul venit pe lista ofertantilor pentru Petrom, dar nu cel mai putin important, grupul PKN Orlen din Polonia. Zbigniew Wrobel, presedintele grupului, spune ca „aceasta privatizare este o problema sensibila, complexa din punct de vedere social”. Dar, ca si competitorii sai, presedintele grupului polonez refuza sa dea detalii despre posibilele aliante.
In presa rusa, evaluarea afacerii la un miliard de dolari este apreciata ca prea scumpa. „In decembrie anul trecut, pentru 74,95% din actiunile Slavneft, guvernul rus cerea 1,86 miliarde dolari, in timp ce romanii, pentru un pachet nesemnificativ al Petrom au pretentia la peste un miliard de dolari” – comenteaza Gazeta.Ru, citata de Buletinul „Resurse Enegetice Rusia-CSI”, care adauga: „Chiar si pentru LukOil, un pret de achizitie intre 1,5 si 2 miliarde de dolari este prea mult”.