Sectorul bancar va fi, în 2012, marcat de lipsa cererii, nu de cea a ofertei, conform răspunsurilor primite de la reprezentanții băncilor. Presiunea va veni însă și din zona dobânzilor. Obligate să caute lichiditate, băncile vor majora randamentele depozitelor, în consecință și pe cele ale împrumuturilor. Acest lucru va duce „la o creștere modestă a creditării, de maximum 4%-5%, dacă va exista creditare“, spune Dan Pascariu, președintele Consiliului de Administrație al UniCredit Țiriac Bank.
Citiţi şi: Anul 2012, între plus şi minus „Pentru sistemul bancar vor fi câteva provocări în 2012. Prima va fi dată de presiunea care va exista pe capitalizarea băncilor din cauza normelor prudențiale impuse de Basel III“, mai arată Dan Pascariu. „La această presiune se va adăugă cea generată de calitatea activelor bancare, de evoluțiile macroeconomice, de ce se va întâmpla la noi și de ce se va întâmpla în Europa“.
Perspectivele sunt dificile pentru bănci și prin prisma lichidității, mai ales în condițiile în care majoritatea băncilor au raportat pierderi după primele nouă luni ale acestui an. „Având în vedere condițiile din piața financiară internațională, nu pot spune că sistemul bancar va avea o evoluție mult diferită de cea din acest an“, spune Radu Grațian Ghețea, președintele CEC.

Probleme mari și în agricultură

Băncile vor primi un ajutor din partea statului, care va permite raportarea IFRS (standardele internaționale de contabilitate), prin care impozitarea profiturilor este mai blândă, la fel și sistemul de provizionare (dar rămâne de văzut cum se va modifica legislația autohtonă). Sectorul agricol, în schimb, așteaptă ajutor din partea divinității. Mai exact, așteaptă ploaie.
Marii agricultori estimează un an 2012 foarte dificil şi se aşteaptă la cifre de afaceri cu 20% mai mici decât cele de anul acesta. „Cifra de afaceri va fi anul viitor în scădere pentru că estimez ca venitul să scadă cu 20%“, spune Ştefan Poenaru, patronul Agrofam Holding Călăraşi, care arată că scăderea este provocată de seceta din această toamnă. „Adevărul este că toamna hotărăşte 60% din nivelul producţiei din anul următor“, declară Poenaru.
Culiţă Tărâţă, patronul TCE Trei Brazi, (Insula Mare a Brăilei), spune că 2012 se anunţă dificil pentru agricultori şi chiar dacă şi-a proiectat un buget cu 5%-10% mai mare pentru depășirea problemelor, se aşteaptă la rezultate slabe. „Seceta cumplită din această toamnă anunţă un an cu producţii mai mici decât cele obţinute în 2011. Mă aştept la o scădere a cifrei de afaceri cu 20%-25% în anul 2012, dar totul ţine de existenţa apei şi de cum vom ieşi din iarnă. Noi avem sisteme de irigaţii, dar acestea pot doar completa ploaia, nu o pot înlocui, mai ales atunci când nu există precipitaţii aproape deloc. Vom şti cu exactitate care este situaţia abia în mai anul viitor“, a spus Culiţă Tărâţă.

Energia electrică se va scumpi

„Pe 2012 cred că toate companiile își vor face două bugete: unul dur, de austeritate, în cazul în care instabilitatea mediului economic din Europa crește, iar celălalt mai blând, de stagnare sau de creștere, în funcție de cât de bine evoluează situația“, spune Constantin Tampiza, fostul director general al Lukoil România, actualmente reprezentant local al preşedintelui companiei, Vagit Alekperov.
Ioan Niculae, președintele InterAgro, arată că, din cauza investițiilor întârziate pentru modernizarea sistemului energetic, anul viitor ne vom confrunta cu un deficit de producție al energiei electrice. „Iar în 2014, probabil, ne vom confrunta cu o criză din cauza acestor investiții, care va duce la închiderea unor centrale electrice“, spune acesta, care adaugă că „prețurile energiei electrice și termice vor crește în continuare“.
În domeniul energiei eoliene, problemele care pot apărea vin din instabilitatea legislativă și din modificările de reglementare care pot îngreuna investițiile. „În al doilea rând, investițiile din acest domeniu pot fi influențate negativ de instabilitatea euro și de lipsa de reacție a autorităților la o posibilă depreciere majoră a leului. Instabilitatea financiară poate duce la o limitare nedorită a finanțărilor bancare, iar industria eoliană nu prea se poate dezvolta fără sprijinul susținut al băncilor, partenerii noștri de încredere“, spune Andrei Muntmark, director comercial al Mons­son Group.

Creștere continuă la comerțul online

Piața de comerț electronic va urca semnificativ și anul viitor, apreciere bazată și pe intrarea unor noi jucători importanți (precum IKEA, Carrefour sau Cora, care vor permite achizițiile online). „Comerțul online va continua tendința de creștere accentuată, generată în principal de creșterea încrederii în mediul online“, spune Irinel Burloiu, director de marketing la eMag. „Pe lângă segmentul electro-IT, cel mai dezvoltat, categorii precum cărțile, muzica, jucăriile, vor continua creșterea“, adaugă Burloiu, precizând că principalele avantaje ale comerțului online rămân economia de timp și de bani.
Procentele de creștere a comerțului online vor fi de minimum 20%, în opinia celor de la FIT Distribution (PCFun, ShopIT). De asemenea, Violeta Luca, marketing director la Flanco, consideră că „piața de electro-IT a crescut în 2011 cu 10%, iar în 2012 va crește cu încă 10%-15%, până la valoarea de 1,25 miliarde euro, apropiată de cea din 2006“.
Piața telecomunicațiilor, una dintre puținele piețe mature de la noi, are loc de creștere doar în zona consumului de date, nu de voce. „Anul 2012 va fi cu siguranță un an bun pentru achiziționarea unui smartphone“, spune Dorin Odiațiu, marketing director la Orange România, care arată că piața pe ansamblu s-ar putea contracta din cauza luptei pentru tarife mici, menite să mențină numărul de clienți.
„2012 ar putea fi similar cu 2011, poate chiar puțin mai bun, în condițiile în care contextul internațional nu se va schimba neprevăzut și nu vor apărea surprize majore, a declarat Panos Makris, chief commercial officer la Cosmote România.

Imobiliarele și construcțiile suferă

Constructorii au început 2011 cu speranţa că vor vedea primele semne de revenire. Dar pariul făcut pe proiectele de infrastructură promise de stat s-a dovedit doar o himeră. Acum, organizaţiile patronale spun că estimările făcute la începutul anului se bazau pe anumite ipoteze care nu au fost confirmate de evoluţiile ulterioare. La sfârşit de an, cifrele indică o nouă contracţie valorică a sectorului de construcţii: de la 9,7 mld. euro, cât a fost în 2010, până la 9,1-9,3 mld. euro.
„Pentru 2012 este de aşteptat ca puseul investiţional specific anilor electorali să fie cenzurat de restricţiile bugetare convenite cu instituţiile financiare internaţionale şi de necesitatea achitării creanţelor aferente anilor precedenţi.
Chiar şi aşa, prioritizarea investiţională a proiectelor contractate, precum şi efortul care trebuie confirmat din perspectiva accesării fondurilor structurale comunitare ne permit să estimăm o ieşire din declinul valoric al ultimilior ani şi trecerea pe o creştere discretă, de circa 1,5%-3%“, explică Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).
Plosceanu mai spune că şi în 2012 se va vorbi foarte mult despre proiectele de infrastructură rutieră, însă nu trebuie ignorate proiectele de infrastructură energetică, de mediu sau de reabilitare energetică a clădirilor publice şi private, care ar putea constitui sursa principală de contracte noi.
În zona imobiliară, activitatea va fi frânată și de incertitudinea politică. Oferta de spații de birouri pentru 2012 însumează 120.000 mp, dar cuprinde și proiecte care trebuiau finalizate anul acesta, în timp ce pentru spațiile logistice și de producție se estimează o reducere a cererii. În retail, se așteaptă cinci-șapte proiecte noi, cele mai reprezentative fiind Palas Iași și mallul Cora de la Constanța. Iar în rezidențial, băncile vor decide în continuare soarta dezvoltatorilor. „Prețul apartamentelor noi a scăzut cu 50% faţă de perioada de vârf şi se aşteaptă noi scăderi pe termen scurt“, spun reprezentanții Globe Trade Center.

Retailerii investesc, auto poate crește

Retailerii, în schimb, își reiau planurile investiționale, iar 2012 va fi anul diversificării formatelor oferite și al creșterii cifrei de afaceri. „Cred că 2012 va fi mai complicat decât 2011. De ce spun asta? Pentru că efectele a ceea ce s-a întâmplat în retailul românesc în 2009 și 2010, ani puternic afectați de criza economică, se vor resimți în 2012. Noi vom profita de această perioadă pentru a ne diversifica și a aduce noi operațiuni, produse etc. Pe de altă parte, dacă privim retailul alimentar românesc, noi avem multe de făcut“, spune Thierry Destailleru, dorector general operațiuni la Cora România. El adaugă că, având în vedere dimensiunea redusă a pieței de retail în comparație cu alte țări, anul viitor va fi anul dezvoltării retailerilor.
Piața auto este așteptată tot pe un trend pozitiv, dar doar de către reprezentanții Ford. „Ne-am bugetat 2012 luând în calcul o creștere a pieței totale de 5%-10% și ne așteptăm ca vânzările Ford să se majoreze cu circa 15% față de 2011“, spune Henrik Nenzen, managing director la Ford România. Cei de la Dacia sunt însă reticenți în a-și dezvălui previziunile, în ciuda lansării, în 2012, a monovolumului Lodgy și a generației a doua pentru Logan. Problema celor de la Dacia este că Europa, principala ei piață de desfacere, nu se simte foarte bine în prezent.

Pentru sistemul bancar vor fi câteva provocări în 2012, iar prima va fi dată de presiunea pe capitalizarea conform normelor prudențiale impuse de Basel III.

Dan Pascariu, președintele CA, UniCredit Țiriac.

Piața de electro-IT a crescut, în 2011, cu 10%, iar în 2012 va crește cu încă 10%-15%, până la valoarea de 1,25 miliarde euro, apro-piată de cea din 2006.
Violeta Luca, marketing director, Flanco.

20% este scăderea estimată de agricultori a cifrei de afaceri de anul viitor comparativ cu 2011, scădere provocată în principal de seceta din prezent.