sociala corporativa. In acest fel, companiile care decid sa dezvolte o strategie sociala pot consulta o agentie de PR pentru a gasi un proiect deja existent sau pentru a realiza unul cat mai potrivit profilului lor. Acest lucru se face fie prin licitatie de proiecte din partea mai multor agentii, fie prin agentia cu care compania colaboreaza pentru celelalte servicii de comunicare. In alte cazuri, agentia este angajata pentru a continua si extinde proiectele unei companii. DC Communication are deja un portofoliu de companii pe care le sprijina in proiectele de responsabilitate sociala. „O data ce compania creste, si este cazul multinationalelor, isi da seama ca are o responsabilitate in plus fata de comunitate”, explica Crenguta Rosu, Managing Partener DC Communication. Aceasta agentie lucreaza cu multinationale care au deja aceasta cultura a responsabilitatii sociale si ale caror exigente in ceea ce priveste scopul si comunicarea acestor programe sunt mai mari. Una dintre companiile despre care vorbim este Brau Union Romania, iar unul dintre aceste proiecte a fost reabilitarea scolii din comuna Izvoarele Sucevei, o localitate situata la granita cu Ucraina si care a fost serios afectata de inundatiile din vara anului 2002. Sprijinul de 340 de milioane de lei oferit de compania producatoare de bere a permis repararea acoperisului si a peretilor acestei scoli, in care invata peste 100 de copii. „Avantajul major consta in faptul ca abodarea unor astfel de proiecte este realizata de catre specialistii in comunicare. Este vorba aici de capacitatea de a identifica proiectele compatibile cu profilul companiei si de a le integra sinergic in strategia de comunicare a corporatiei”, considera Iosefina Frolu, PR Manager Brau Union Romania. Pentru marile companii care isi propun sa initieze proiecte de lunga durata cu rezultate vizibile, agentiile se dovedesc a fi foarte flexibile. „In general, companiile vor sa vada si rezultatele. Nu confunda aceste programe de responsabilitate sociala cu sponsorizarile. Ele iti cer sa le arati un plan detaliat, pasii pe care te-ai gandit sa ii faci, perioada desfasurarii si rezultatele la care vei ajunge indeplinind proiectul”, afirma Catalina Stan, president&CEO la BDR Associates, o alta agentie de PR care deruleaza proiecte de responsabilitate pentru companiile de pe piata romaneasca. ABN AMRO Romania a colaborat cu aceasta agentie in cadrul proiectului „Valori Europene” desfasurat in perioada octombrie 2003 – ianuarie 2004. „Avantajele colaborarii cu o firma specializata sunt evidente, indiferent de domeniul de activitate. Este important sa lucrezi cu profesionisti care au expertiza necesara derularii proiectelor in cele mai bune conditii”, conchide Raluca Mandache, Marketing Manager ABN AMRO Bank Romania, la finalul acestui proiect.