‘Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2013, cu suma de 1.667 mii lei pentru asigurarea contribuţiei României pe anul 2013 la capitalul social al societăţii comerciale mixte româno- bulgare create pentru exploatarea noului pod, precum şi la bugetul de
funcţionare preconizat de la înfiinţare şi până la punerea în funcţiune a obiectivului ‘Pod peste fluviul Dunărea la Calafat-Vidin’, se arată în document.
Autorităţile competente ale părţilor contractante vor încheia acorduri subsecvente privind organismul care va stabili modul de colectare şi de distribuire a veniturilor, cât şi alte probleme legate de exploatarea, întreţinerea şi administrarea Podului propriu-zis şi a celor două infrastructuri conexe de pe teritoriul României şi, respectiv, de pe teritoriul Republicii Bulgaria.
Podul de la Calafat-Vidin a fost finanţat din fonduri ISPA, în baza Memorandumurilor de finanţare semnate de către Uniunea Europeană şi anume: ISPA/2004/RO/16/P/PT/009 cu Guvernul României, respectiv ISPA/2004/BG/a6P/PT/005 cu Guvernul Republicii Bulgaria.
Ca urmare a modificării de către Comisia Europeană a Ghidului privind închiderea proiectelor ex-ISPA şi a Fondului de Coeziune, încheiate în perioada 2000-2006, s-a creat posibilitatea extinderii cu doi ani a perioadei de valabilitate a Memorandumurilor de finanţare pentru proiecte pereche cu caracter transfrontalier. Prin urmare, cele două memorandumuri de finanţare pentru construcţia podului Calafat-Vidin au fost prelungite până la 31 decembrie 2012. În prezent, Obiectivul ‘Pod peste fluviul Dunărea, la Calafat-Vidin’ este în stadiu foarte avansat de execuţie.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, recent, că podul va fi operaţional pe data de 14 iunie 2013 când va fi inaugurat în prezenţa celor doi şefi de stat din România şi Bulgaria, a premierului Victor Ponta şi a comisarului european Johannes Hahn.
Potrivit ministrului Transporturilor, una dintre problemele care mai trebuie remediate de partea română este cea a cabinelor destinate poliţiştilor de frontieră din cele două ţări, care au fost proiectate, iniţial, în speranţa că România şi Bulgaria vor fi în Schengen.
În legătură cu taxa percepută pentru traversarea podului, Fenechiu a spus că aceasta a fost deja negociată şi este de 6 euro, ca şi taxa de la Podul de Giurgiu, şi va fi distribuită celor două ţări în raport cu contribuţia pe care au avut-o la contribuţia podului: 83% partea bulgară şi 17% partea română.
Sursa: Agerpres