Pe piaţa românească de internet a apărut în ultima vreme o frenezie a proiectelor web. Se investesc resurse importante în speranţa obţinerii unei cote cât mai mari de piaţă. Site-urile apar ca ciupercile după ploaie: în domeniul brokerilor de credite, brokerilor de asigurări, site-uri agregatoare de ştiri, e-shopuri, site-uri de job-uri, portaluri de toate felurile.

Jucătorii încearcă să creeze un site sau o reţea de site-uri, gândindu-se atât la o iminentă explozie a consumului pe web, cât şi a banilor investiţi. Oare câţi îşi vor vedea visul cu ochii, şi câţi îşi vor închide porţile?
Analizând evoluţia pieţei, atât în România, cât şi în străinătate, se pot observa câteva ingrediente necesare ca o afacere pe web să fie una de succes. Şi de un succes major chiar.

Cum poate un antreprenor web să atingă visul american, să îşi facă o firmă de tehnologie, să o crească până la un anumit punct, după care să îşi programeze un exit, şi să se aleagă cu multe milioane de dolari/euro?:


1.
Serviciul trebuie să beneficieze de o creştere rapidă a numărului de utilizatori. Toate site-urile de succes din ultima vreme, bazate în special pe social network-uri au la bază utilizatori fanatizaţi. Aceştia descoperă serviciul şi devin ambasadori ai brandului. Îşi atrag prietenii pe site, îi conving să îşi facă cont, îi obligă să folosească serviciul. Până când şi aceştia prind gustul. Şi revin.


2.
Utilizatorii trebuie să manifeste un grad mare de loialitate pentru site. În Bulgaria, unul din site-urile cu creşterea cea mai mare este impulse.bg, un social network pentru adolescenţi, unde peste 90% din toţi cei înscrişi pe site au intrat în ultima lună!


3.
Să existe posibilitatea extinderii portofoliului, păstrând însă focusul pe brandul iniţial. Extinderea numărului de facilităţi sau crearea de noi branduri, care să fie lansate plecând de la infrastructura brandului de succes este un factor important. Este atât legat de monetizarea utilizatorilor deja existenţi, cât şi de creşterea timpului petrecut de aceştia online în reţea. Dacă se lansează 10 site-uri în acelaşi timp, sunt şanse mici să devină măcar unul singur un succes.


4.
Posibilitatea de creştere a timpului petrecut de către utilizatori pe site. Timpul petrecut pe site devine unul dintre cei mai importanţi indicatori. Mai ales după scăderea importanţei numărului de pagini vizualizate, prin introducerea tehnologiei ajax. Un utilizator care stă mai mult pe site dovedeşte că are ce să facă acolo, că gradul lui de încredere în serviciu creşte şi că sunt şanse mari să revină.


5.
De preferinţă, barierele de intrare în acel domeniu de activitate să fie mari. Însă pe web acest lucru este destul de greu de realizat. Barierele de intrare sunt date de viteza de intrare pe piaţă, acoperirea anumitor teritorii sau tehnologia necesară susţinerii unui anumit proiect. De exemplu, să faci o clonă youtube necesită investiţii în hardware destul de mari, pe care trebuie să fii sigur că o să le recuperezi la un moment dat din monetizare. În lume sunt site-uri clone care au mai mare succes decât originalele în anumite pieţe.


6.
Rata profitului să fie foarte mare, cât mai rapidă şi să existe posibilitatea de creştere ulterioară. Dacă site-ul nu are o rată a profitului brut de minim 100%, şansele creşterii lui sunt destul de mici. Mai ales având în vedere necesarul de investiţii, presiunea concurenţei şi susţinerea operaţiunilor până la o infuzie de capital. Business-ul trebuie să fie sustenabil de la început, altfel sunt şanse foarte mari să se dovedească un centru net de pierderi.


7.
Costurile operaţionale să fie cât mai scăzute. Dacă un business pe web pleacă din start cu costuri mari, se creează o presiune foarte mare apropo de monetizarea lui şi de atingerea punctului de profitabilitate. În România, momentan, este foarte greu ca un business pe web să fie profitabil. În zonele unde sunt bani este concurenţă mare şi în zonele cu potenţial trebuie investiţii pe termen lung şi asumarea pierderilor pe o lungă perioadă. Publicitatea online în România este un cerc aproape închis şi monetizarea utilizatorilor este greu de făcut, pentru că aceştia nu sunt obişnuiţi să plătească online.


8.
Site-ul să opereze pe o piaţă cu potenţial cât mai mare. Este de preferat deţinerea a 10% dintr-o piaţă mare, în creştere, decât 100% dintr-una care e limitată. Poziţia faţă de concurenţi să fie sustenabilă şi posibil de îmbunătăţit. Lupta cu nişte concurenţi giganţi, în condiţii de similaritate ridicată a produselor înseamnă moarte sigură. Singura şansă este o diferenţiere şi găsirea unei nişe neacoperite încă, îndeajuns de mare încât să poată susţine un business.


9.
Poziţionarea brandului să fie foarte clară şi uşor de înţeles de către oameni. De asemenea, brandul să fie puternic, dacă se poate cel mai puternic pe categoria respectivă.


10.
Fondatorii trebuie să fie dedicaţi, pasionaţi, nebuni chiar. Fondatorii de obicei lucrează foarte mult probono. Astfel, costurile operaţionale se reduc dramatic la început, ajutând firma să atingă pragul de profitabilitate mai repede. De asemenea, un fondator fanatic va asigura businessului şanse mult mai mari să reuşească decât ar face-o un mercenar.


11.
Clientul nostru, stăpânul nostru. Dacă toată firma este aplecată asupra nevoilor utilizatorului şi ei sunt foarte proactivi, relaţiile de afaceri se creează mai uşor şi durează mai mult. În Marea Britanie există o firmă Rackspace, punctul lor de diferenţiere în businessul de hosting (care este foarte comun şi diferenţierea se face mai ales prin preţ) este o atitudine fanatică de suport a clienţilor. Care duce la un word-of-mouth puternic.


12.
Să pună accentul pe tehnologie. Pentru o firmă online, produsul este cel mai important. Mai important chiar decât promovarea. Pentru că dacă e un produs bun, vestea se răspândeşte foarte repede. Iar dacă e un produs prost, banii cheltuiţi pe promovare sunt aruncaţi pe fereastră. Toate marile succese web din lume au crescut fără publicitate. Eventual, marketing de gherilă.


13.
Manageri excepţionali, care să gestioneze foarte bine haosul în care se naşte şi există firma. Să fie şi deschişi la schimbare. Într-un mediu atât de dinamic, o idee de promoţie care apare dimineaţa, până seara trebuie implementată. O noutate care apare pe un blog de tehnologie la ora 9, la 10 trebuie discutată şi imediat trebuie hotărâte măsurile de adaptare la noile realităţi.


14.
Serviciul să dea o plusvaloare cât mai mare utilizatorilor. Şi să fie uşor de înţeles şi folosit. Cu cât lucrurile sunt mai complicate, cu atât şansa de a eşua creşte exponenţial.


15.
Prezenţa regională/globală este nice2have. Dar nu obligatorie. Sunt foarte multe site-uri care au ajuns gigantice la nivel local, exploatând beneficiile limbii sau alte specificităţi locale; mail.ru (Rusia), mynet.com (Turcia)

În România, majoritatea site-urilor lansate sunt din start pietre de moară pentru promotorii lor, cu şanse mici de reuşită pe termen lung. Dezvoltatorii lor sunt entuziaşti şi simt că se poate ca la un moment dat să fie cumpăraţi cu sume foarte mari. O gândire strategică la începutul proiectului şi o abordare realistă poate să ajute foarte mult o afacere pe web să aibă succes. Pentru că rata de profitabilitate pe netul românesc după primul an de activitate este de sub 5%. Iar rata de mortalitate este înspăimântătoare. Piaţa de web în România creşte cu peste 100% pe an, dar ca un antreprenor să aibă succes trebuie să o abordeze ca pe un business, nu ca pe un hobby.