CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Ultima frontieră a Master Planului de Transport

Autor: |

De mai bine doi ani discutăm despre Master Planul General de Transport şi încă nu-l avem aprobat. Oficialii de la Transporturi ne-au asigurat, în cadrul conferinţei organizate de revista Capital, că până la jumătatea lunii aprilie proiectul de aprobare a Master Planului va fi prezentat Guvernului.

Peste două decenii nu au fost îndeajuns pentru a avea o economie care să funcţioneze în parametrii normali, fără derapaje. Avem multe sectoare care nu se ridică la standardele internaţionale. Unul dintre acestea este infrastructura de transport, unde în ultimii ani s-au alocat fonduri uriaşe, dar calitatea infrastructurii lasă de dorit.

Potrivit ultimelor informaţii disponibile comunicate de INS, drumurile publice din România totalizau 85.362 de kilometri, din care doar puţin peste 20% erau drumuri naţionale, adică 17.272 km, drumuri judeţene 35.505 km şi 32.585 km erau drumuri comunale. Din punctul de vedere al tipului de acoperământ, aproape 40% din drumurile publice sunt drumuri pietruite şi de pâmânt. În ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, 44,4% din lungimea drumurilor modernizate şi 52% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită. Din totalul drumurilor naţionale, la finele anului 2014, 6.194 km (36%) erau drumuri europene, şi doar 683 kilometri (cu 6,1% mai mult decât în anul 2013, respectiv 39 km) însumau autostrăzile.

Un nou aviz de la Bruxelles

Potrivit lui Marcel Boloş, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, în decursul acestei săptămâni oficialii instituţiei vor avea o ultimă dezbatere cu reprezentanţii Comisiei Europene pe marginea proiectelor prioritare cuprinse în Master Planul General de Transport (MPGT). „A fost greu să ajungem în acest stadiu cu acest document. Mai avem o dezbatere finală la Comisia Europeană pe 22 martie, această fiind ultima dezbatere. Apoi va putea intra pentru aprobare. Nu sunt doar proiecte aruncate pe hârtie“, a declarat Marcel Boloş, în cadrul Conferinţei Capital „Construcţii şi Infrastructură 2016“, desfăşurată săptămâna trecută la World Trade Center din Bucureşti.
Oficialul Ministerului Tran­spor­torilor a dat asigurări că până la data de 15 aprilie proiectul de lege privind aprobarea Master Planului General de Transport va fi prezentat spre adoptare Guvernului. „Sper ca până la finalizarea acestei sesiuni parlamentare proiectul de lege să fie avizat şi de Parlament, dar aici nu mai depinde de noi“, a precizat Boloş.
Master Planul a fost pus în dezbatere public în urmă cu aproape doi ani de zile, au fost organizate o serie de dezbateri publice, în care cei interesaţi au putut să-şi expună punctele de vedere asupra proiectelor. Unul dintre criteriile asupra căruia s-a discutat cu membrii CE a fost cel al sustenabilităţii economice. „Este pentru prima dată când România are coridoare de importanţă internaţională. Dacă cineva ar schimba traseul acestor coridoare este prevăzută o pedeapsă cu privarea de libertate“, a declarat secretarul de stat.

Accelerarea proiectelor de infrastructură

Marcel Boloş a mai precizat în cadrul conferinţei „Construcţii şi Infrastructură 2016“, că pe lângă aprobarea MPGT a ltă prioritate a Ministerul Transporturilor este legată de accelerarea implementării infrastructurii de transport. Astfel, reprezentanţii instituţiei au elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă, care a fost avizat săptămâna trecută în şedinţă de Guvern, prin care se doreşte reducerea considerabilă a timpului necesar obţinerii avizelor pentru proiectele de infrastructură transeuropene de transport. „În procesul de avizare au fost implicate 9 ministere şi am negociat până am ajuns la o înţelegere. Ne-am orientat activitatea atât pe zona activităţii de proiectare cât şi pe cea de obţinere a avizelor necesare“, a declarat Marcel Boloş. El a adăugat că în cadrul CNADNR a fost înfiinţat un departament de proiectare, pentru anumite categorii de lucrări „care ne va ajuta la recuperarea perioadelor de timp necesare întocmirii studiilor de fezabilitate“. Noile norme aprobate de Guvern vizează în principal prelungirea valabilităţii unor autorizaţii până la finalizarea lucrărilor doar dacă acestea sunt demarate în termen de 12 luni de la data emiterii documentului. Autorizaţiile vor putea fi acordate şi pe tronsoane separate, astfel încât să fie evitate întârzierile în cazul în care lucrările nu pot începe în acelaşi moment pentru întregul proiect.

Mai mult, oficialul Ministerului Transporturilor a precizat că începând de acum angajaţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) se vor regăsi pe şantier. „Antreprenorii vor avea omul CNADNR care să urmărească ceea ce se întâmplă pe şantiere. Ideea monitorizării implementării în permanenţă trebuie să fie o regulă pentru ca blocajele să nu mai fie atât de vizibile“, a spus Boloş, făcând referire la lotul 3 al tronsonului de autostradă Sibiu-Orăştie, unde circulaţia pe cei 22 de kilometri a fost închisă la nici un an de la inagurare.

Autostradă Sibiu-Piteşti, din 2021

Unul dintre cele mai aşteptate proiecte în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi în România este autostrada Sibiu-Piteşti. Prezent la evenimentul organizat de revista Capital, directorul general al CNADNR, Cătălin Homor, a precizat că studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti se finalizează până la sfârşitul acestui an. „La începul anului 2018, cel târziu începutul anului 2019, vor începe lucrările pe mai multe secţiuni. Cel târziu în 2021, autostrada Sibiu-Piteşti va fi deschisă traficului“, a explicat oficialul CNADNR. Și Marcel Boloş a indicat tot anul 2021 pentru finalizarea lucrărilor la autostradă care va lega graniţa de Vest a României cu portul Constanţa: „Proiectul care închide fostul coridor IV este considerat de importanţă strategică şi soluţia pe care am găsit-o, de a înfiinţa o unitate de implementare specială pentru acest tronson, ne va duce, dacă graficul de implementare se va respecta, la anul 2021 de finalizare a implementării proiectului“, a menţionat Boloş.

Referitor la lucrările de remediere a porţiunii de autostradă Orăştie-Sibiu, directorul general al CNADNR a precizat că acestea vor începe în luna aprilie. Licitaţia pentru contractul privind expertizarea lucrărilor lotului 3 al autostrăzii, Orăştie-Sibiu, va fi lansată săptămâna viitoare (săptămâna aceasta – n.r.), a declarat, în cadrul conferinţei organizată de revista Capital, Cătălin Homor. „Valoarea de 5 milioane de euro este o valoare maximală estimată pentru remedierea defecţiunilor. În aprilie încep efectiv lucrările de reparare a autostrăzii Orăştie-Sibiu. Nu putem discuta de o valoare exactă până nu vom avea un proiect tehnic. Soluţia cu cele mai puţine riscuri şi o durată cât mai mică de execuţie este cea de a executa lucrările în regie proprie. Astăzi CNADNR are utilaje şi restul vor fi închiriate, plus materialele de construcţii necesare pe care le va folosi, iar diferenţa o va cumpăra. Vor fi implicate toate categoriile de experţi si poate se va ajunge la peste 50 de persoane implicate. Perioada de execuţie este semnificativ mai scurtă“, a mai spus Homor.

Șeful CNADNR a mai precizat că mare parte din proiectele aflate acum în lucru vor fi finalizate în vara acestui an. „Am identificat un stoc semnificativ de probleme la proiectele aflate în execuţie. Aici vorbim de tronsoanele Sebeş-Turda, Lugoj-Deva şi autostrada Transilvania. Până la vară vrem ca aceste probleme să fie clarificate şi mare parte din proiectele în execuţie să fie finalizate“, a precizat Homor. Potrivit unor declaraţii recente realizate de reprezentanţi ai CNADNR, în acest an s-ar putea finaliza lucrările de construcţie la aproximativ 97 de kilometri. În ceea ce priveşte partea de întreţinere, şeful CNADNR a menţionat că „până la finalul anului vrem să obţinem cel puţin două licitaţii, pe 4 ani, pentru întreţinerea autostrăzilor şi drumurilor naţionale pe timp de iarnă. Vrem să achiziţionăm silozuri de depozitare a sării“.

Este pentru prima dată când România are coridoare de importanţă internaţională. Dacă cineva ar schimba traseul acestor coridoare este prevăzută o pedeapsă cu privarea de libertate.
Marcel Boloş, secretar de stat Ministerul Transporturilor

Construcţiile, motorul dezvoltării în România

Sectorul construcţiilor are mari şanse să redevină motorul dezvoltării României, consideră vicepremierul Vasile Dîncu. Prezent la conferinţa Capital „Construcţii şi Infrastructură 2016“, vicepremierul a precizat că proiectele de dezvoltare trebuie gândite din punct de vedere european, iar în acest scop Guvernul Cioloş are în pregătire mai multe programe şi instrumente de planificare, care urmează să fie pusă în practică în decursul acestui an. "Avem un instrument de planificare pe care vrem să îl punem în practică până la finalul acestui an: harta online în care vom introduce proiectele de infrastructură, unde vom vedea ce lipseşte, câţi copii, câţi bătrâni sunt şi de ce este nevoie de o anumită lucrare de infrastructură", a spus Vasile Dîncu. Pentru noile proiecte, vicepremierul a precizat că Guvernul va utiliza mai multe criterii recomandate de Banca Mondială. „Niciun proiect nu va mai fi gândit izolat, să nu mai aruncăm bani în proiecte care nu au şi o zonă europeană. Încercăm să cuplăm strategiile locale, cu cele regionale şi cea naţională“, a explicat Dîncu. El a dat ca exemplu o discuţie purtată cu un preşedinte de consiliu local care a obţinut iniţial fonduri europene pentru un proiect important de infrastructură locală, dar pentru că nu a fost inclus în Master Planul de Transport, România se află în situaţia de a pierde câteva sute de milioane de euro.

Un alt exemplu al vicepremierului a fost legat de un drum judeţean, unde pe o bucată foarte scurtă, circa 10 kilometri, trece prin trei judeţe. „Pe un drum de 10 kilometri întâlneşti trei fenomene diferite ale construcţiei, fiecare cu defectele lui în funcţie de administraţia locală care a supervizat lucrările“, a mai spus Dîncu. "Lucrând la ordonanţa de accelerare a procedurile pentru infrastructură am observat că pentru lucrări de construcţii se introduc standarde absurde, uneori caietele de sarcini par SF", a declarat vicepremierul Vasile Dîncu.

Preţul cel mai mic s-a observat că nu e neapărat un criteriu infailibil, ci unul care de cele mai multe ori acţionează în sens invers.
Vasile Dîncu, vicepremier
şi ministrul al Dezvoltării Regionale

La începul anului 2018, cel târziu începutul anului 2019, vor începe lucrările pe mai multe secţiuni. Cel târziu în 2021, autostrada Sibiu-Piteşti va fi deschisă traficului.
Cătălin Homor, director general CNADNR

 

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

TRANSALPINA, închisă între Novaci și Rânca

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

Circulaţie îngreunată de ninsoare pe autostrada Sibiu - Deva

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

TED Talks: Cum ar arăta o lume fără șoferi?

Transporturi si Infrastructura

29 noiembrie 2016

Homor: O mare parte dintre contractele de deszăpezire au fost semnate

Transporturi si Infrastructura

29 noiembrie 2016

Noi licitații pentru tronsonul Suplacu de Barcău - Borş

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.