Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Editoriale

Dar fără stat, cine ar construi tramvaie?

Autor: | | 0 Comentarii

Se întreabă sărmanul cetățean, care a fost spălat temeinic pe creier de propaganda socialistă, astfel încât să creadă că musai primăria sau altă autoritate trebuie să construiască și să opereze linii de tramvai, altminteri astea nu ar exista.

Hai să facem o scurtă incursiune în istoria tramvaiului, înainte de a spune câteva lucruri despre Bucureşti. Tramvaiul a apărut în prima parte a secolului al XIX-lea din iniţiativă privată şi, în esenţă, era o trăsură mai mare trasă iniţial de cai. Antreprenorii au observat că mersul pe şine reducea forţa necesară tracţiunii, permiţând cailor să transporte mai mulţi pasageri (doi cai trăgeau un vagon de 60 de persoane).

De asemenea, deplasarea pe şine sporea confortul pasagerilor. Prima linie de tramvai din lume s-a deschis în 1832 în New York. Cu un an înainte, guvernul a autorizat nou înfiinţata New-York and Harlem Rail Road Company „să construiască una sau două linii de cale ferată, care să înceapă din orice punct aflat la nord de 23rd Street şi până la Râul Harlem pentru a transporta, prelua şi căra mărfuri şi persoane,cu ajutorul puterii aburului, animalelor sau prin orice alt mijloc mecanic sau de altă natură.

“Spre deosebire de politrucii români care plănuiesc autostrăzi d-amboulea, dublând arterele deja existente, normal, că doar nu le fac pe banii lor, prima firmă de tramvaie a decis să construiască şina de cale ferată în partea de est a Manhattan-ului, pentru a nu concura direct cu ferryboat-urile de pe râul Hudson, la vest de metropolă. În următorii 30 de ani alte opt companii au primit de la primăriile New York şi New Jersey dreptul de a construi linii ferate. Afacerea de transport cu tramvaie a avut un asemenea succes încât, conform estimărilor istoricilor, în 1860 au fost transportaţi circa 38 de milioane de pasageri – adică un sfert din cât transportă azi metroul din Bucureşti.

În 1853, Loubat a deschis o linie de tramvai în Paris, dar această linie era atât de sufocată de diverse restricţii ale statului încât cu greu putea fi eficientă. Abia din anii 1860 încolo începe să se dezvolte reţeaua de tramvaie, în Sankt Petersburg, Berlin, Viena etc.

Prima linie de tramvaie din Marea Britanie a fost introdusă tot în 1860 de un antreprenor excentric, George Francis Train, care s-a implicat şi în construcţia de căi ferate în SUA, a trăit în Australia, a făcut înconjurul lumii de 4 ori (romanul Ocolul Pământului în 80 de zile se pare că a fost inspirat de acest exemplu) şi a candidat şi la preşedinţia SUA. Transportul cu tramvaiul reprezenta o idee de afaceri apreciată de pasageri, iar George Train s-a apucat să spargă străzile şi să construiască linii fără să aştepte aprobarea statului, drept pentru care a fost arestat.

Citiţi textul integral pe www.logec.ro

Pagina 1 din 1
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Editoriale

16 decembrie 2017

Regele nu l-a arestat gradualist pe Antonescu

Editoriale

11 decembrie 2017

Tudose anunță un 2018 echilibrat

Editoriale

05 decembrie 2017

Regele a murit, trăiască Regele!

Editoriale

04 decembrie 2017

Următorii 25 de ani

Editoriale

04 decembrie 2017

În vâltoarea presei

Editoriale

04 decembrie 2017

Pe frontul presei, nimic nou

Editoriale

04 decembrie 2017

Spiritul Capital

Editoriale

04 decembrie 2017

Revista Capital, în slujba cititorilor

Editoriale

04 decembrie 2017

Sunt produsul economiei de piaţă

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro