Hai să facem o scurtă incursiune în istoria tramvaiului, înainte de a spune câteva lucruri despre București. Tramvaiul a apărut în prima parte a secolului al XIX-lea din inițiativă privată și, în esență, era o trăsură mai mare trasă inițial de cai. Antreprenorii au observat că mersul pe șine reducea forța necesară tracțiunii, permițând cailor să transporte mai mulți pasageri (doi cai trăgeau un vagon de 60 de persoane).

De asemenea, deplasarea pe șine sporea confortul pasagerilor. Prima linie de tramvai din lume s-a deschis în 1832 în New York. Cu un an înainte, guvernul a autorizat nou înființata New-York and Harlem Rail Road Company „să construiască una sau două linii de cale ferată, care să înceapă din orice punct aflat la nord de 23rd Street și până la Râul Harlem pentru a transporta, prelua și căra mărfuri și persoane,cu ajutorul puterii aburului, animalelor sau prin orice alt mijloc mecanic sau de altă natură.

“Spre deosebire de politrucii români care plănuiesc autostrăzi d-amboulea, dublând arterele deja existente, normal, că doar nu le fac pe banii lor, prima firmă de tramvaie a decis să construiască șina de cale ferată în partea de est a Manhattan-ului, pentru a nu concura direct cu ferryboat-urile de pe râul Hudson, la vest de metropolă. În următorii 30 de ani alte opt companii au primit de la primăriile New York și New Jersey dreptul de a construi linii ferate. Afacerea de transport cu tramvaie a avut un asemenea succes încât, conform estimărilor istoricilor, în 1860 au fost transportați circa 38 de milioane de pasageri – adică un sfert din cât transportă azi metroul din București.

În 1853, Loubat a deschis o linie de tramvai în Paris, dar această linie era atât de sufocată de diverse restricții ale statului încât cu greu putea fi eficientă. Abia din anii 1860 încolo începe să se dezvolte rețeaua de tramvaie, în Sankt Petersburg, Berlin, Viena etc.

Prima linie de tramvaie din Marea Britanie a fost introdusă tot în 1860 de un antreprenor excentric, George Francis Train, care s-a implicat și în construcția de căi ferate în SUA, a trăit în Australia, a făcut înconjurul lumii de 4 ori (romanul Ocolul Pământului în 80 de zile se pare că a fost inspirat de acest exemplu) și a candidat și la președinția SUA. Transportul cu tramvaiul reprezenta o idee de afaceri apreciată de pasageri, iar George Train s-a apucat să spargă străzile și să construiască linii fără să aștepte aprobarea statului, drept pentru care a fost arestat.

Citiți textul integral pe www.logec.ro