Dacă vedetele din showbiz sau oamenii de afaceri se întrețin cu antrenamente speciale, predate de un antrenor personal și alocă peste 2.000 de lei lunar, ceilalți, adică marea majoritate a românilor, își cumpără un abonament de peste zece ori mai ieftin și merg la cea mai apropiată sală de sport din cartier. Așa pare a fi împărțit publicul „iubitor de sport de întreținere“ din România. Cel puțin, la prima vedere. Pentru că, analizând în detaliu, descoperi un număr „din ce în ce mai important“ de români obișnuiți care solicită un antrenor personal atunci când își plătesc abonamentul. Și, oricum ar fi, costurile lor nu se apropie de cele ale vedetelor. 

„Sub 20% dintre cei care vin la noi își doresc un antrenor personal. O ședință, în acest caz, costă în jur de 80 lei, cu condiția să alegi un pachet de zece ședințe“, intervine scurt Dragoș M., antrenor personal în cadrul unei săli de sport din Capitală. Selecția clienților nu se face „la întâmplare“: de fiecare dată, fără excepție, se realizează profilul lor pornind de la întrebări elementare până la motivul real pentru care își doresc o schimbare. „Bărbații vin și vor să pună masă musculară, iar femeile vor să slăbească. Eu mă întâlnesc cu fiecare, se completează o fișă din care reiese că aceștia se află într-o stare de sănătate bună. Folosim un cântar special care ne spune cât la sută înseamnă grăsime și care este nivelul de hidratare. Suntem și ca niște terapeuți, în sensul că există un dialog permanent cu clientul“, detaliază Dragoș M. 

O piață care nu a ajuns la maturitate
 

În România, deși nu sunt cifre foarte clare, reprezentanții din domeniu spun că valoarea pieţei de aerobic şi fitness a trecut de 200 milioane de euro. Iar potențialul de dezvoltare este uriaș, având în vedere că nu vorbim despre o piață matură, împărțită astăzi între câteva nume mari (cum sunt World Class România, Living Well sau Sporting Club) și sălile mici, de cartier.  

„În comparație cu alte piețe din regiune, industria de fitness din România este insuficient dezvoltată în ceea ce privește serviciile și rata de penetrare, adică procentajul populației care este membră a unui club de fitness. Cu toate acestea, piața s-a dezvoltat rapid în ultimii ani, în principal datorită creșterii puterii de cumpărare a clienților“, spune Mikael Fredholm, CEO World Class România. Punctual, dacă în anul 2000, World Class România deținea un singur club de fitness, în prezent vorbim despre 31 de centre în toată țara și peste 45.000 de membri.

„Un român alocă, în medie, până la 500 de euro pe an pentru accesul la serviciile de fitness și wellness. Noi colaborăm cu antrenori de fitness și furnizori de programe recunoscuți la nivel internațional și avem programe diversificate de antrenament: de la clase care pun accent pe forță și rezistență (precum BodyPump, C-Core, TRX sau Cycling) până la cele care îmbunătăţesc postura, puterea de concentrare şi flexibilitatea (precum Yoga și Pilates) și programe speciale de antrenamente personale“, adaugă Mikael Fredholm. 

Datele din piață mai arată că, în medie, românii plătesc în jur de 150 – 200 de lei pe lună pentru a face sport organizat, iar plaja de vârstă s-a extins în ultimii ani, de la 18 ani până la 65 de ani. 
Astăzi, statistici foarte clare despre piața de fitness din România nu prea există, întotdeauna fiind luate, ca refer, piețele din Europa Occidentală sau din America. De exemplu, statisticele americane arată că 34% dintre adulți și 19% dintre copii și adolescenți sunt obezi, rata fiind de două ori mai mare decât în 1980. Iar cauzele sunt multiple, primul loc fiind ocupat de o alimentație neadecvată.