"Este un termen pe care l-am convenit cu Ministrul Transporturilor şi am văzut că e om tânăr şi deschis. Sperăm că va fi lăsat să îşi facă treaba, să nu fie remaniat în 2-3 săptămâni, pentru că nu ne ajută cu nimic dacă îl schimbă. Să îl lase să îşi facă treaba. Şi-a dat cuvântul că în maxim 30 de zile aceste bugete vor fi aprobate prin Hotărâre de Guvern. Dacă nu îşi respectă cuvântul, următoarea perioadă vom declanşa conflictul de muncă, conform prevederilor legale", a spus Grigore Mare. 

El a menţionat că sindicatul a început negocierea contractului colectiv de muncă în urmă cu aproape 5 luni, încă de la fundamentarea bugetului de stat, pentru a nu apărea în lege interdicţii care să nu permită majorarea salariilor din calea ferată. 

"Am început demersurile pentru negocierea CCM în urmă cu aproximativ 5 luni de zile, încă de la fundamentarea bugetului naţional, pentru că, dacă nu suntem atenţi, în textul de lege pot apărea fel de fel de interdicţii care nu ne dau voie să majorăm salariile angajaţilor noştri. Tot timpul s-a întâmplat treaba asta, am avut interdicţii în lege şi nu mai poate continua aşa. Şi salariaţii noştri sunt români, sunt ca ceilalţi şi aşteaptă şi ei un venit rezonabil ca să poată să meargă acasă, să îşi întreţină familia, să aibă ce să pună pe masă la copii, ca toţi ceilalţi", a spus Grigore Mare. 

Acesta a subliniat că 60% dintre angajaţii de la calea ferată au salariul minim pe economie şi că bugetele celor două companii de stat din domeniu, CFR SA şi CFR Călători, sunt fundamentate pe o creştere salarială de 22,5%, respectiv de 17,5%. 

"Astăzi avem 60% din salariaţii căii ferate cu salariul minim. Ei, în activitatea lor, prestează munci diferite, au volum de activitate diferit şi trebuie diferenţiaţi prin salariu. Încă de la început am încercat să creăm premisele negocierii CCM. Cei de la Ministerul Transporturilor au înţeles situaţia, am reuşit, în legea bugetului, să aducem şi puţin mai mulţi bani către calea ferată şi să putem diferenţia în funcţie de volum şi de activitate fiecăruia. Astăzi, bugetele sunt fundamentate pe o creştere de salariu la CFR S.A de 22,5%, iar la CFR Călători o creştere de 17,5% pentru cheltuielile cu personalul. Aşteptam din partea celor care sunt în măsură să rezolve această problemă, în special de la Ministerul Finanţelor Publice, aceste bugete să fie avizate şi, în cel mai scurt timp, să intre în discuţie în şedinţa de Guvern", a mai spus liderul sindical. 

El a adăugat că "doleanţele" angajaţilor din calea ferată sunt pertinente, aceştia solicitând o creştere de 25% a salariului, precum şi condiţii de muncă mai bune şi investiţii în sector. 

"Doleanţele salariaţilor sunt pertinente, ei doresc o creştere a salariului cu 25%, doresc o departajare pentru un coeficient de ierarhizare, în funcţie de volum şi activitate şi mai doresc ca, la fiecare majorare a salariului minim pe economie, acel coeficient să ducă la o creştere salarială, adică să nu fie văduviţi, de fiecare dată când creşte salariul minim pe economie. Deci guvernanţii să ia în calcul că nu se mai poate (…)şi să procedeze în aşa fel încât ori de câte ori se majorează salariul minim pe economie să se producă efecte asupra tuturor din grila, condiţii mai bune de muncă, investiţii, care de 27 de ani de zile cam lasă de dorit", a spus Grigore Mare. 

Aceasta a atras atenţia că, pentru la vară, nu poate fi garantat transportul gratuit al studenţilor, deoarece "nu avem unde să-i urcăm". 

"S-a dat drumul la transportul gratuit pentru studenţi, atenţionez că în sezonul de vară nu o să avem unde să îi urcăm, nu avem unde să îi urcăm acum, pe toată lumea, toţi călătorii. Nu ştiu dacă aţi fost prin Gara de Nord să vă uitaţi ce cozi. Este anormal să stai cu orele să îţi cumperi un bilet la tren, şi sunt multe probleme care ar putea fi aranjate, dar dacă ar fi o creştere, dacă este o finanţare suficientă încât aceste probleme să fie rezolvate", a precizat preşedintele FNFMC. 

Grigore Mare a mai afirmat că Guvernul României trebuie să îşi îndrepte faţa spre sectorul căii ferate, deoarece este un mod de transport ecologic, mai ieftin, şi trebuie să "accentueze" la maximum investiţiile în acest domeniu. 

"Guvernul României trebuie să îşi îndrepte faţa spre calea ferată. Este un mod de transport ecologic, mai ieftin şi trebuie să accentuăm la maxim investiţiile în calea ferată. Nu ştiu dacă în ultima perioadă aţi circulat cu trenul, dar eu nu vreau, fiind din interiorul căii ferate, să spun că nu îmi doresc să călătoresc cu trenul. Este jalnic cum arată. Managerii de companii sunt manageri privaţi, ei trebuie să îşi dea interesul, să facă să strălucească aceste companii, să nu mai stea cu mâna întinsă la alţii, să cerşească, să vină cu idei şi un management performant. Au fost zilele trecute în Griviţa, unde este punctul de plecare al căii ferate române, pe bună dreptate oamenii au adus "cuvinte de laudă" pentru neperformanţa cuiva. Nu sindicatul creează condiţii de muncă. Sindicatul veghează la respectarea condiţiilor de muncă, deci sunt nişte condiţii improprii în care îşi duc salariaţii activitatea de zi cu zi", a spus Grigore Mare.

AGERPRES