Ajuns la cea de-a patra generație, modelul Megane produs de francezii de la Renault atrage printr-un design exterior modern și o tehnologie de top pentru segmentul compact. Modificările aduse de producător vehiculului sunt, oarecum, așteptate dacă avem în vedere că – după ani în care s-a bătut pentru fotoliul de lider al segmentului cu Volkswagen Golf – modelul francez a încheiat 2015 pe un dezamăgitor loc nouă în clasamentul european al clasei compacte. Nici în România lucrurile nu au fost mai bune, Megane neintrând nici măcar în Top 10 al segmentului cu vânzări totale de doar 716 unități, în scădere cu 12,1%. Grație schimbării radicale a modelului, în prima jumătate a acestui an, compacta Renault a înregistrat o majorare a vânzărilor cu 10,8% până la 379 de unități.

Încă de la prima vedere, modelul testat de Capital răscolește simțurile prin aspectul exterior sportiv, puternic și elegant. Partea frontală cu blocuri optice agresive, o grilă generoasă și o emblemă cât o zi de post – poate puțin prea „aglomerată“ după gustul nostru – și zona hayonului cu unele dintre cele mai interesante și mai mari stopuri din segment, fac uitate toate derapajele dezolante ale versiunilor anterioare. Din acest punct de vedere, Megane este unul dintre modelele care și-au dezamăgit de multe ori clienții fideli prin schimări prea bruște și, de cele mai multe ori, neinspirate, ale designului. Cu acest istoric în minte am urcat cu precauție la bordul modelului Megane GT încercând să nu avem așteptări prea mari pentru a nu fi, din nou, dezamăgiți. Surprinzător, dacă despre designul exterior putem spune, cu mici excepții, doar lucruri bune, interiorul ne-a uimit prin calitatea materialelor și a îmbinărilor, precum și prin aerul sportiv și futurist. Poate doar ecranul mare, vertical, din zona centrală a bordului să pară „din alt film“ însă, în timp, ne-am obișnuit cu poziționarea acestuia. Nu și cu avalanșa de informații prezentate și mulțimea de moduri de configurare.

În timpul mersului, în funcție de modul selectat, Megane se poate transforma dintr-o compactă liniștită, potrivită oricărei familii, într-un vehicul sportiv care, grație sistemului 4Control, menține o trasă lăudabilă în viraje. E drept că diferențele de comportament ale motorului sunt destul de greu de sesizat, iar sistemul de direcție este perfectibil, însă Megane GT încântă în special prin comparație cu versiunile anterioare.

Este demn de menționat că, deși este dezvoltat în colaborare cu specialiștii diviziei Renault Sport, Megane GT nu este un RS. Mai degrabă, utilizatorii care cunosc diferența dintre un Megane „de rând“ și un RS, vor considera că GT este un liant între cele două vehicule. Un detaliu pe care nu mulți îl sesizează, prea atenți la noile caracteristici ale mașinii, este capacitatea rezervorului și, prin consecință, autonomia. Noul Megane are un rezervor de doar 50 de litri, fapt ce reduce autonomia cu un singur plin la circa 650 km. Asta dacă luăm în calcul consumul mediu arătat de computerul de bord la finalul testului: 7,7 l / 100 km. Despre preț nu sunt multe de spus. Doar că Megane GT este unul dintre cele mai ieftine modele din segmentul compact care pun la dispoziția șoferului peste 200 CP și echipamente de top precum 4Control, transmisie EDC cu șapte trepte, șasiu sport sau padele pentru schimbarea vitezelor pe volan. Opțional, pentru 340 de euro, mașina poate fi dotată și cu Head-Up Display.