Radu Apostolescu (38 ani) a absolvit Facultatea de Medicină, dar ştia încă din anul trei că nu va practica niciodată această meserie şi astfel şi-a îndreptat atenţia către un domeniu cu totul diferit: internetul. În anul 1998 acesta a început să creeze diferite site-uri, iar din joacă totul a devenit serios şi astfel a luat naştere site-ul de anunţuri de joburi MyJob. Acesta a fost cumpărat la sfârşitul anului 2004 de compania Netbridge. Cu trei ani înainte de această tranzacţie, tânărul antreprenor (25 ani) a fost convins de Bogdan Vlad, absolvent de Automatică (29 de ani) să lanseze un magazin online. Cei doi au pornit la drum cu o investiţie de 5.000 de dolari. „Am început în primăvară şi am muncit până în decembrie, motivaţi de speranţa că vom prinde din plin sezonul de cadouri. Nu mai ştiu exact data la care am lansat eMAG, dar prima comandă a venit pe 17 decembrie. Sărbătoare. Nu au mai fost multe comenzi până la sfârşitul anului, dar nu mai conta chiar aşa mult. Pornisem“, îşi aminteşte omul de afaceri. Apostolescu a creat logo-ul site-ului, a scris o parte din cod pentru interfaţă şi s-a ocupat de marketing şi dezvoltarea brandului. Sediul firmei era într-un apartament de trei camere, închiriat, din cartierul Vitan, iar livrările erau făcute cu o Dacie Papuc. Un an mai târziu, în companie a intrat şi Dan Teodosescu.

Criza a schimbat totul

Timp de şapte ani de zile, eMAG a crescut din resurse proprii. În anul 2007, compania avea o cifră de afaceri de 79 de milioane de euro, iar pentru anul următor estima o dublare a acesteia. Însă, anul 2008 a adus cu el criza economică. Afacerile magazinului online au avut de suferit. Dacă în 2008, eMAG estima afaceri de 110 milioane de euro, în 2009, Radu Apostolescu a revizuit cifra de afaceri în scădere cu aproximativ 40 milioane euro. Compania trecea prin cea mai grea perioadă de la înfiinţare. După o serie de discuţii avute, atât cu investitori străini, cât şi cu investitori locali, eMAG era achiziţionat de Asesoft Distribution, unul dintre cei mai mari distribuitori IT&C de pe piaţă, controlat de Iulian Stanciu şi Sebastian Ghiţă. Preţul tranzacţiei nu a fost dezvăluit niciodată, însă pe piaţă tranzacţia a fost evaluată la puţin peste zece milioane de euro.

Venirea sud-africanilor

Doi ani mai târziu, în 2011, Bogdan Vlad şi Dan Teodosescu şi-au vândut toate acţiunile pe care le mai deţineau în companie, în total 30%, către acţionarul majoritar, compania Asesoft Distribution. Bogdan Vlad a vândut un pachet de 13,3%, iar Dan Teodosescu un pachet de 16,3%, singurul fondator care mai rămânea în companie era Radu Apostolescu, cu 16,3% din titluri. Apostolescu s-a ocupat în continuare de marketing la eMAG, fiind numit vicepreşedinte şi director de dezvoltare. În vara anului 2012 grupul sud-african Naspers a cumpărat 70% din acţiunile eMAG. Grupul a cumpărat cu 80 de milioane de dolari toate acţiunile lui Sebastian Ghiţă (circa 40,3%) şi câte o jumătate din titlurile lui Iulian Stanciu (peste 20%) şi Radu Apostolescu (peste 8%). Noua structură a acţionariatului eMAG era: Naspers – 70%, Iulian Stanciu – 21,6% şi Radu Apostolescu – 8,4%.

Un nou început

În luna iulie a acestui an, după 13 ani la eMAG, Radu Apostolescu a spus punct. El şi-a vândut către ceilalţi acţionari – grupul Naspers şi Iulian Stanciu – pachetul de 8,4% din titluri pe care îl mai deţinea la retailerul online. Suma primită de Apostolescu pe acţiuni se ridică la 9,6 milioane de dolari, ţinând cont de suma plătită de sud-africani pe 70% din acţiuni, în 2012. „Nu a fost ceva planificat. Pentru dimensiunea actuală a eMag e nevoie de oameni cu altă structură“, a scris Apostolescu pe blog. eMAG s-a transformat în ultimii ani, dintr-un magazin de electronice şi electrocasnice într-unul care comercializează articole de bricolaj, jucării, cărţi, accesorii auto sau cosmetice. Radu Apostolescu a declarat că vrea să îşi asume un rol de „business angel“, care să susţină cu sfaturi sau bani diferite start-up-uri. „Fie că aveţi nevoie de un sfat, fie că aveţi un start-up sau doar o idee şi puţini bani s-o finanţaţi, aşa cum ni se întâmpla nouă acum 13 ani, vă rog să mă contactaţi“, îi îndeamnă acesta pe tinerii antreprenori.