„România nu are o piaţă internă a autovehiculelor noi, ceea ce reprezintă o slăbiciune puternică. România importă trei maşini vechi la una nouă. Piaţa (n.n. – autoturismelor noi) a scăzut de la 350.000 de unităţi noi, la mai puţin de 100.000 maşini, în prezent. Este crucial să găsim căi prin care să repornim piaţa de automobile din ţară. Vrem să găsim căi pentru ca autorităţile şi colegii noştri să crească piaţa auto internă” a declarat Nicolas Maure, directorul general al Renault România.

De asemenea, directorul Ford România, Valerio Brenciaglia, consideră că „este nedrept că această ţară primeşte ceea ce ţările dezvoltate nu mai folosesc în prezent. Recomandăm autorităţilor să creeze o piaţă corectă. Când cumperi o maşină vrei să fii protejat, în calitate de consumator. Acest import paralel al unei pieţei aproape negre din străinătate reprezintă o problemă”.

În același timp, Constantin Stroe, președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) este de părere că „situaţia din România este că avem o piaţă auto foarte slabă la automobile noi. Eu refuz să cred că această situaţie va continua la infinit. Este total anormal ca cei doi producători auto naţionali – Renault şi Ford – să vândă doar 6% din totalul producţiei. Dacă n-am avea activităţi de export în aceste uzine, ar trebui să se lucreze doar două săptămâni într-un an”.

Uzinele Dacia se pregătesc pentru viitor

„Nu mai putem să ne bazăm numai pe costurile destul de competitive. Costul forţei de muncă este unul, iar celelalte sunt legate de energie, logistică şi infrastructură, respectiv autostrăzi. Taxele sunt destul scăzute. Fabrica de la Piteşti, Mioveni, nu este total automatizată, în prezent, dar se va întâmpla asta în anii următori. Vom continua să dezvoltăm activităţile de inginerie şi tehnologiile în România şi vom trece de la o inginerie mecanică la noi domenii, precum sisteme de navigare conectate la internet şi sisteme hibrid care vor duce până la urmă la crearea unor vehicule autonome. Vom căuta mai mulţi ingineri pe partea de construcţie şi vom introduce tehnologii digitale, astfel încât modul în care se va opera în magazinele de prezentare va fi foarte diferit',a subliniat directorul Renault România, în subordinea căruia se află toate activitățile Dacia, marcă aparținând grupului Francez. 

Ford vede potențialul

„Există foarte mult potenţial, pentru că dacă ne gândim că ţara are 20 milioane de locuitori, industria auto este destul de scăzută. În cazul maşinilor ecologice, avem o problemă cu infrastructura aici, iar condiţia de a avea maşini care să întrunească multe condiţii de siguranţă nu este valabilă. Am investit mai mult de un miliard de euro pentru a transforma fabrica de la Craiova. În 2012 am început să producem motoare, iar motorul produs de noi a fost nominalizat de trei ori la capitolul cel mai tehnologizat din lume. Am produs aproximativ 400.000 de motoare din 2012 până acum. Tot de atunci am început să producem un automobil monovolum, B-Max, exportat pe cinci pieţe mari, unde s-au vândut 170.000 de unităţi. Ne-am deschis o companie în România, în 2010, pentru operaţiuni directe. Piaţa internă s-ar putea dezvolta foarte mult, iar investiţia noastră ar avea sens”, a declarat Valerio Brenciaglia.

Constantin Stroe laudă măsurile fiscale, dar acuză modificarea Codului Muncii

„Avem condiţii favorabile de creştere şi în România. Avantajul costului muncii redus va continua, dar se va diminua, fără doar şi poate, pentru că apare dorinţa legitimă a românilor de a câştiga mai mult. Ne trebuie infrastructură rutieră şi un alt fel de promovare a produselor bazate pe noi tehnologii şi pe valoare adăugată. România asigură condiţii favorabile de dezvoltare a sectorului de automobile şi, în special, de cel al componentelor auto. S-au aprobat nişte măsuri fiscale favorabile mediului de afaceri. România are un nivel de calificare bun spre foarte bun. Avem 14 universităţi tehnice furnizoare de specialişti. S-a elaborat o legea a proprietăţii industriale favorabilă atât angajatorului, cât şi angajatului.

Sunt îngrijorat de intenţia de modificare a Codului Muncii. Această intenţie, care a fost trecută tacit prin Senatul României, mă îngrijorează în mod deosebit şi aş enumera patru riscuri majore. Reintroducerea CCM /Contract Colectiv de Muncă, n.r./ la nivel naţional este inutilă şi îmi asum ceea ce spun. Apoi creşterea excesivă de la 75 la 175 asupra costurilor cu orele suplimentare. Obiective de perfomanţă individuale stabilite prin negociere colectivă, adică dacă ai un angajat valoros care chiar vrea să facă ceva şi merită să fie plătit nu poţi face asta pentru că totul trebuie să fie în obiectivul colectiv. De asemenea, diminuarea perioadei de angajare prin concurs… Nu vă supăraţi, concurenţa asigură progresul. Noi ce facem, punem o barieră progresului? Toate aceste prevederi reprezintă o barieră teribilă în asigurarea progresului în domeniu. Costul muncii în România este 7,7 euro/salariat, iar în Germania este de 54 de euro”, este opinia președintelui ACAROM.

75.000 de autoturisme noi în 2015

La încheierea celui de-al treilea trimestru, statistica Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) reflectă o majorare a numărului de autoturisme noi înmatriculate cu 10,23%, însă evoluția lunară dezvăluie că, în septembrie, – o perioadă de obicei bună pentru comercianți –, au intrat în circulație doar 5.752 de mașini, număr corespunzător unei creșteri cu 3,43% față de aceeași lună a anului precedent. În afara celor două luni – ianuarie și mai – în care piața a coborât sub valorile de anul trecut, septembrie este, din acest punct de vedere, cea mai slabă perioadă din 2015. Mai mult sau mai puțin importantă în statisticile pe termen lung, această evoluție arată însă o reducere a ritmului de creștere a pieței care, până la finalul lui 2015, are mari șanse să scadă sub 10%. Prin urmare, la sfârșitul acestui an, este de așteptat ca înmatriculările de autoturisme noi să atingă o valoare de circa 75.700 de unități, readucând piața aproape de nivelul din 2011 (81.709 unități).

În timp ce în primele nouă luni ale acestui an în România au fost înmatriculate doar 56.839 de autoturisme noi, piața mașinilor de ocazie s-a majorat cu 12,52% până la 179.512 unități.