Autostrăzile din Romania se dezvoltă cu viteza melcului, dar Ministerul Transporturilor înființează posturi noi, plătite de la bugetul de stat, pentru a monitoriza noile proiecte de infrastructură. Este vorba de 12 noi posturi plătie cu salarii mari pentru economia Românei. Mai exact, Ministerul Transporturilor propune înfiinţarea Unității de Supraveghere a Implementării Proiectelor de Infrastructură de Transport (U.S.I.P.I.T.).

Aceasta va avea rol de a monitoriza implementarea proiectelor care fac parte integrantă din ordonanţa de urgenţă pentru aprobarea cadrului general de dezvoltare a infrastructurilor de transport, a cadrului general de creştere a eficienţei sistemului naţional de transport şi a regulilor generale de finanţare a infrastructurilor de transport, pe baza conţinutului documentului strategic Master Planul General de Transport al României.

Potrivit ordonanței întocmită de oficialii Ministerului Transporturilor și aflată în dezbatere publică pe site-ul propriu, noua structură va avea un număr de 12 posturi, iar drepturile salariale ale personalul angajat în cadrul U.S.I.P.I.T sunt stabilite prin asimilare cu personalul încadrat în cadrul Ministerului Fondurilor Europene.

“Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă modificările care intervin în bugetul de stat ca urmare a modificărilor prevăzute de prezentul articol”, conform documentului citat.

2% din PIB pentru infrastructură

Tot în proiectul de ordonanță, Ministerul Transporturilor propune alocarea a 2% din PIB pentru investiţii, modernizare, reabilitare şi reînnoirea infrastructurii de transport.

“În limita acestui procent de minimum 2% din PIB este inclusă şi contribuţia României la cofinanţarea proiectelor de infrastructură de transport finanţate din fonduri rambursabile şi nerambursabile, contribuţia României la cheltuielile neeligibile aferente finanţărilor din fonduri rambursabile şi nerambursabile, precum şi contravaloarea fondurilor rambursabile şi nerambursabile alocate României de către organismele financiare internaţionale”, potivit ordonanței întocmită de oficialii MT.

Documentul postat pe site-ul MT prevede și înfiinţarea Fondului pentru Intervenţii în Situaţii de Urgenţă (FISU) pentru intervenții în situaţii de calamităţi naturale și accidente.

„Modul de utilizare a fondurilor pentru situaţii de urgenţă se stabileşte prin ordin al ministrului Transporturilor. Acţiunile finanţate din (FISU) se supun prevederilor legale privind achiziţiile publice. În limita unui procent de 5% din valoarea surselor de finanţare aferente proiectelor de infrastructură de transport identificate, se constituie Fondul de Intervenţie pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport (FIDIT).”, conform ordonanței citată.

Amenzi pentru cei care nu respectă schimbă traseele stabilite

În documentul întocmit de Ministerul Transorturilor sunt prevăzute și amenzi dacă nu se respectă prevederile proiectului de ordonanță. Astfel, dacă se modifică traseele pentru drumrile transregio şi eurotrans amenda este de la 25.000 lei la 100.000 lei.

Amenzi sunt și pentru cei care vor să schimbe anumite priorități legate de proiectele feroviare prevăzute în Master Plan. Schimbarea direcțiilor proiectelor feroviare şi a costurilor fără avizele legale se pedepseşte cu amendă cuprinsă între 25.000 lei şi 100.000 lei, iar CNADNR sau CFR SA dacă nu transmit raportul de progres al proiectelor în timp util primesc o amendă între 5.000 şi 10.000 lei.