Conceptul de realitate virtuală există de dinainte de 1950, însă acesta a fost readus în actualitate, în anul 2014, atunci când Facebook a anunţat preluarea companiei Oculus VR, care produce ochelari de realitate virtuală, pentru suma de două miliarde de dolari. Produse de acest gen erau expuse la târgurile de tehnologie încă din 2012, însă după tranzacţia celor de la Facebook, au urmat anunţuri de la majoritatea giganţilor IT, producători de jocuri şi de telefoane mobile. CCS Insight, o renumită agenție de analiză, estimează că veniturile globale pentru dispozitivele VR (Virtual Reality) vor ajunge la 10 miliarde de dolari până în 2020, dintre care trei miliarde de dolari înregistrate doar în Europa de Vest. Un număr de 4,7 milioane de headset-uri VR vor fi livrate în Europa de Vest în 2016, a cărora valoare va fi reprezentată în proporție de 90% de dispozitivele de tip headset și smartphone. „Această tendință va fi amplificată de creșterea de conținut generat de utilizatori și de distribuirea acestuia pe Facebook și YouTube, datorită camerelor video 360,” a declarat Ben Wood, directorul diviziei de cercetare CCS Insight. De asemenea, firma de cercetare a pieţei Gartner estimează că în 2017 vor fi livrate 6 milioane de dispozitive VR, faţă de 0,14 milioane în 2015. Facebook, Google şi Sony sunt companiile care mizează cel mai mult pe dezvoltarea realităţii virtuale şi investesc masiv în această direcţie. Google a anunţat că în toamna acestui an va lansa platforma DayDream, dedicată realităţii virtuale, la care va colabora cu Huawei, în timp ce Facebook îşi extinde operaţiunile în domeniul realităţii virtuale şi în Europa. Japonezii de la Sony au pregătit pentru lansare consola PS4 cu sistem de realitate virtuală în luna octombrie a acestui an. În momentul de față, peste 230 de dezvoltatori de jocuri lucrează pentru crearea cât mai multor titluri pentru PS VR.

O altă lume

Ochelarii de relitate virtuală transpun utilizatorul într-o lume virtuală, fidelă realității prin autenticitatea detaliilor. Utilizatorul poate descoperi și explora locuri îndepărtate, poate viziona filme, juca diferite jocuri sau poate naviga pe internet. Anumiţi producători precum HTC oferă şi utilizări serioase. Ochelarii Vive de la HTC permit ajutoarea bolnavilor de schizofrenie, să înveţe ce e real şi ce nu. Cei care au fobii, frică de înălţime sau de avion, se pot trata cu ajutorul realităţii virtuale. În prezent sunt disponibile pe piaţă modele de la Samsung, LG, dar şi producători locali precum E-boda sau Allview. În ceea ce priveşte camerele 360 de grade, acestea permit utilizatorilor să înregistreze, să vadă și să își împărtășească experiențele preferate, prin imagini și filme realizate la 360 de grade. Prin sincronizarea camerei cu un smartphone utilizatorii pot vedea în timp real imaginile pe care le înregistrează. De asemenea, camerele permit utilizatorilor să vadă și să salveze conținutul înregistrat, direct pe smartphone, sau să îl încarce pe reţelele sociale.

LG 360 VR
Compatibibil cu LG G5
Greutate: 118 g
Rezoluție: 639 ppi
Preţ: 900 lei

Samsung Gear VR
Telefoane: Note 5, S6 Edge Plus, S6, S6 Edge
Unghi de vizualizare: 96 grade
Greutate: 318 g
Preţ: 400 lei

 

VR Box
Telefoane: smartphone cu ecran de la 4,7 inchi până la 6.0 inch
Unghi vizual: 96-98 grade
Greutate: 340 g
Preţ: 100 lei