SE INTAMPLA ACUM!

Consultanță

Formularul 088: Iadul contribuabililor, pavat cu bunele intenții ale ANAF

Autor: Ovidiu Anton | miercuri, 17 februarie 2016 | 5 Comentarii

Noua procedură a înregistrării în scopuri de TVA a devenit un chin pentru firmele din România. Pe lângă birocraţia excesivă acuzată de reprezentanţii mediului de afaceri, există şi indicii temeinice că formularul 088 ar putea încălca directive comunitare.

"Limitarea accesului pe piaţă pentru firmele care urmăresc fraudarea TVA“. Acesta este scopul lăudabil al formularului 088 şi ar fi incorect să spunem că nu-şi îndeplineşte menirea. Totuşi, la fel ca cele mai multe din măsurile ANAF din ultimul timp, noua procedură a înregistrării în scopuri de TVA are mai multe efecte negative decât pozitive asupra economiei. Astfel, chiar dacă intenţiile par bune, mai marii ANAF nu au luat în calcul efectul prin ricoşeu pe care îl transmite obligaţia de completare a acestui formular, respectiv obligaţiile fiscale declarative suplimentare şi, implicit, costurile logistice care apar la nivelul firmelor de bună credinţă.

Formularul 088 pe înţelesul tuturor

Pentru aproape orice se întâmplă într-o societate, adică modificarea acţio­nariatului, schimbarea sediului şi înregistrarea în scopuri de TVA (fie că vorbim de o firmă nouă, fie de o fimă neplătitoare de TVA care a depăşit plafonul), apare această nouă procedură de verificare a capacităţii economice prin care companiile trebuie să justifice că au capacitatea economică să fie plătitoare de TVA. Astfel, trebuie depus un formular în care se găsesc răspunsuri la mai multe întrebări care nu au nicio legătură cu logica economică: ce studii şi ocupaţii au administratorii persoane fizice, care sunt veniturile brute realizate de asociaţi şi de administratori persoane fizice sau care sunt indicatorii financiari realizaţi de administratori şi acţionarii persoane juridice. „Una dintre principalele probleme este solicitarea unui volum mare de informaţii şi documente fără o legătură efectivă cu regulile ce stabilesc persoana impozabilă din perspectiva TVA-ului. De exemplu, atât directiva cât şi Codul fiscal românesc nu fac, şi nici nu pot face, un criteriu de stabilire a persoanei impozabile din perspectiva TVA din nivelul veniturilor administratorilor sau acţionarilor. Solicitarea acestei sume exacte a veniturilor globale duce la mari probleme de confidenţialitate, precum şi la mari probleme în a obţine documente care să probeze acest venit, documente care se obţin de la autorităţi din alte ţări, care apoi trebuie traduse“, explică Vlad Boeriu, partener Deloitte România.

Citiţi şi: Formularul 088, noul coşmar al firmelor

De asemenea, potrivit lui Alexandru Cristea, Tax Partner la Țuca Zbârcea şi Asociaţii, apar situaţii „anormale“, când administratori străini, nu­miţi de societăţi străine la conducerea filialelor româneşti nou înfiinţate, au trebuit să facă proba studiilor şi a veniturilor personale globale obţinute de aceştia în faţa autorităţii române în scopul obţinerii codului de TVA. Cererea de înregistrare fiscală se realizează prin formularul 010/098, iar acest lucru a rămas neschimbat. Formularul 088, care în fapt este o anexă, reprezintă o declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA. Prin urmare, contribuabilul care urmăreşte un singur scop, obţinerea codului de TVA, trebuie să completeze două acte diferite, deşi mai simplu şi mai eficient ar fi fost să rămână unul singur. „Fireşte că ar fi de preferat un număr cât mai mic de declaraţii/formulare, atât în cazul TVA-ului cât şi pentru celelalte obligaţii fiscale“, susţine Vlad Boeriu.

Lipsa de transparenţă

Conţinutul formularului 088 este controversat, dar nu aceasta este cea mai mare problemă a noii birocraţii a înregistrării în scopuri de TVA. În acest moment, nu există niciun fel de procedură transparentă de stabilire a modului în care firmele sunt evaluate şi, mai ales, nu există un punctaj minim pe care acestea ar trebui să-l obţină. Astfel, companiile nou înfiinţate trebuie să depună celebrul formular 088 prin care să răspundă la 20 de întrebări. Ce se întâmplă dacă un funcţionar ANAF consideră că un răspuns nu este corespunzător? „Declaraţia 088 este evaluată de o aplicaţie informatică, potrivit ANAF. Însă, criteriile nu sunt transparente. Din această cauză, o societate nu cunoaşte motivele respingerii. Prin urmare, dacă un singur criteriu cu punctaj mare nu a fost îndeplinit, compania nu primeşte codul de TVA. Uneori, motivele pot fi erori de completare“, spune Andreea Steinhart, par­tener Contexpert.

Definiţia problemei într-un studiu de caz

Un eşec în obţinerea codului de TVA poate însemna, pentru cele mai multe companii, dispariţia. Asta pentru că noua procedură a înregistrării în scop de TVA, coroborată cu noul Cod fiscal, dă naştere unor situaţii extrem de complicate. Să analizăm prevederile art. 11 din Codul fiscal: „Persoanele impozabile stabilite în România, cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 nu beneficiază, în perioada respectivă, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor efectuate, dar sunt supuse obligaţiei de plată a TVA colectate, în conformitate cu prevederile titlului VII, aferentă operaţiunilor taxabile desfăşurate în perioada respectivă“. Acesta a fost alineatul 8, iar continuarea o găsim în alineatul 9: „Beneficiarii care achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la persoane impozabile stabilite în România, cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 şi au fost înscrişi în Registrul persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulată, nu beneficiază de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor respective“.

Ca să înţelegem fenomenul, mai simplu este să urmărim un studiu de caz: societatea S1 înregistrată în scopuri de TVA achiziţionează materii prime la preţul de 1.000 lei + 200 lei (TVA 20%). Factura totală va fi de 1.200 lei. Produce bunuri pe care le vinde la preţul de 1.100 lei + 220 lei (TVA 20%) către societatea clientă C1, înregistrată în scopuri de TVA. Plăteşte TVA la buget diferenţa între suma de 220 lei încasată la buget şi suma de 200 lei TVA plătită la furnizor. Clientul C1 revinde bunurile la o persoană fizică cu preţul de 1.200 lei + 240 lei (TVA 20%). În acest caz, aceasta plăteşte TVA la buget în sumă de 20 lei, ca diferenţă între TVA de la client şi TVA plătită la furnizor în sumă de 220 lei. Să vedem efectul devastator al anulării înregistrării în scopuri de TVA prin formularul 088 de la societatea S1. Aceasta nu are dreptul să deducă TVA de la achiziţia materiei prime, dar e obligată la plata TVA când vinde la clientul său. Achiziţionează materii prime la preţul de 1.000 lei + 200 lei (TVA 20%), total factură 1.200 lei. Produce bunuri pe care le vinde la preţul de 1.100 lei + 220 lei (TVA 20%) către societatea clientă C1.

Societatea S1 încasează TVA de la client în suma de 220 lei, pentru care are de plată 440 lei, reprezentând 220 lei la buget, pentru că i s-a anulat dreptul de deducere (scădere) a TVA de la achiziţii şi încă 220 lei TVA catre furnizorul de materie primă. Nu este nici o greşeală de calcul. Societatea încasează TVA 220 lei şi plăteşte TVA 440 lei.
Dezastrul este însă şi mai mare! Clientul C1 achiziţionează bunuri la preţul de 1.100 lei + 220 lei (TVA 20%) şi revinde la 1.200 lei + 240 lei (TVA 20%). Acesta pierde dreptul de deducere (scădere) a TVA de la cumpărare, dar are obligaţia de plată a TVA de la vânzare. Respectiv încasează de la persoana fizică TVA în sumă de 240 lei şi achită TVA în sumă de 460 lei, formată din 240 lei către buget şi 220 lei către societate S1. Ce va face C1? Evident, nu mai cumpară de la S1. În acest moment, societatea S1 este o bombă fiscală şi este eliminată din piaţă. Niciun plătitor de TVA nu face achiziţii de la furnizori cu cod de TVA anulat de ANAF pentru că îşi pierde dreptul la deducerea TVA, furnizorii devin cu 20% mai scumpi decât anterior. Gândiţi-vă că S1 SRL este o societate cu multe milioane de euro cifra de afaceri şi zeci sau sute de salariaţi. Aceştia îşi vor pierde locul de muncă şi statul pierde multe taxe.
Acest studiu de caz este edificator în momentul în care aruncăm o privire spre legislaţia europeană. Tocmai pentru a se evita astfel de abuzuri ale autorităţilor pentru TVA, în directivele comunitare s-au impus câteva principii. Unul dintre acestea este principiul neutralităţii TVA, adică dacă o societate plătitoare de TVA colectează TVA la vânzarea, cumpăratorul plătitor de TVA poate să deducă. Nu încape nicio discuţie că acest principiu este încalcat. Un alt principiu prevede că dreptul la deducere nu este condiţionat de restricţii justificative. „Atâta timp cât în directivele comunitare şi în diverse pronunţări ale Curţii Europene de Justiţie regăsim incriminate tocmai astfel de proceduri, ne punem întrebarea firească dacă această tendinţă va continua şi ne va conduce într-o situaţie de infringement pe TVA împotriva României“, explică consultantul fiscal Adrian Benţa.

Citiţi şi: Formularul 088, noul coşmar al firmelor

„Procedura de obţinere a codului de TVA diferă de la ţară la ţară, dar eu nu cunosc niciun alt caz al unui stat membru UE cu o procedură atât de greoaie şi de complexă. Având în vedere

nivelul crescut de fraude în do­meniul TVA-ului, România trebuia să încerce limitarea acestui fenomen. Problema acestei proceduri este că îi împiedică şi pe cei cinstiţi. Cred că ar trebui găsită o modalitate prin care doar paraziţii din cultură să fie eliminaţi şi nu «pesticidul» să fie unul care distruge şi o mare parte din cultura însăşi“, încheie, sugestiv, Vlad Boeriu. 

Declaraţia 088 este evaluată de o aplicaţie informatică, potrivit ANAF. Însă, criteriile nu sunt transparente.
Din această cauză, o societate nu cunoaşte motivele respingerii.

Andreea Steinhart, partener Contexpert

Dintre informaţiile cerute în formularul 088:

  • studiile asociaţilor şi adminis­trato­rilor;
  • veniturile asociaţilor şi administra­torilor; sumele de bani cu care asociaţii şi administratorii au creditat alte so­cietăţi la care au deţinut participaţii în ultimii cinci ani;
  • dacă asociaţii şi administratorii au avut participaţii sau mandat de administrare la firme în insolvenţă; la ce firme au avut participaţii asociaţii şi administratorii în ultimii cinci ani şi situaţia datoriilor restante către buget pentru aceste firme în ultimii cinci ani;
  • numărul de angajaţi cu contracte de muncă;
  • spaţiul cu destinaţie de sediu social este în proprietate sau închiriat;
  • dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social;
  • dacă societatea detine spaţii cu des­tinaţia de sedii secundare decla­rate;
  • conturile bancare din ţară şi/sau străinătate.

(Sursa: Contexpert)

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii