De la începutul acestui an trei bănci din România. BCR, Bancpost și Raiffeisen, au fost sancţionate pentru raportări eronate către Biroul de Credit. Potrivit datelor obţinute de capital.ro de la autoritatea de supraveghere în domeniu una dintre ele, BCR, a primit şi o amendă de 1.200 de lei pentru încălcarea dreptului la opoziţie al clientului.
ANSPDCP, alături de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului sunt singurele instituţii publice care pot decide ştergerea clienţilor din baza de date a Biroului de Credit în cazul în care constată că raportările au fost făcute în mod ilegal. În Biroul de Credit ajunge orice persoană fizică care a înregistrat o restanţă mai mare de 10 de lei şi mai lungă de 30 de zile la un împrumut bancar.
La împlinirea celor 30 de zile, banca este obligată să notifice clientul şi să îi dea un termen de 15 zile pentru a achita restanţa sau pentru a contesta decizia. În cazul BCR, înregistrarea a fost făcută cu 2 zile înaintea expirării acestui termen.
“În momentul în care a fost înregistrată în Biroul de Credit, persoana respectivă avea o datorie restantă cu o vechime între 30 şi 45 de zile. După 30 de zile sistemul înregistrează automat orice restanţă la Biroul de Credit. Este adevărat că notificarea a fost făcută cu una sau două zile înainte însă clientul a achitat datoria la o lună şi jumătate după ce a fost anunţată că riscă să intre în Biroul de Credit, nicidecum în termenul de 15 zile. Reclamaţia a fost făcută abia după un an şi jumătate, probabil din dorinţa de a lua un alt credit de la altă bancă”, explică reprezentanţii băncii.

Autoritatea: Am fost indulgenţi cu băncile. Băncile: Trebuie să îşi facă şi ei norma de amenzi  

Reprezentanţii ANSPDCP spun că majoritatea  controalelor desfăşurate în acest an s-ar fi putut solda cu amenzi însă au ales să fie “ indulgenţi”. Pe de altă parte băncile nu văd o mare problemă în sancţiunile sau amenzile primate motiv pentru care nici nu le-au contestat deşi nu le consideră neapărat îndreptăţite. “ Avertismentele nu au legătură cu acurateţea datelor înregistrate la Biroul la Credit .
Acestea se refereau doar la respectarea termenului de comunicare răspuns final client”, spun cei de la Raiffeisen, instituţie de credit ce a mai fost avertizată şi în 2010. Mai mult decât atât, reprezentanţii uneia dintre băncile pe care le-am contactat s-au arătat deranjaţi de atitudinea angajaţilor ANSPDCP despre care spun că “ trebuie să îşi facă şi ei norma”. Pe ansamblul anului trecut, Autoritatea a aplicat amenzi de 63.000 de lei mai multor bănci din România. 
Trei sferturi din sistemul bancar, amendat de Protecţia Consumatorului

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului nu a aplicat contravenţii pentru raportări eronate către Biroul de Credit însă a făcut-o pentru diverse alte motive. Astfel, un număr de 24 de bănci, din cele 41 prezente în România, au primit 480 de amenzi în valoare totală de 3,4 milioane de lei doar de la începutul acestui an, potrivit ANPC. Principalele motive ale sancţiunilor au fost omisiunile din contractele de credit sau depozit şi perceperea unor comisioane considerate ilegale.