Londra, 1980. Nu este o informație exagerată, ci, mai degrabă a fost o realitate a acelor vremuri: într-unul dintre cele mai scumpe orașe din lume erau săli de conferințe care nu aveau toalete pentru femei. Motivul? Femeile erau absente din industria M.I.C.E. (Meetings Incentives Conventions Exhibitions).

În 2014, lucrurile stau cu totul diferit, M.I.C.E. devenind, într-un fel, o parte importantă a turismului corporate, în multe cazuri fiind lansate pachete speciale pentru femeile de afaceri. În acest context, chiar dacă nu poate concura cu țările din Vest, România are, totuși, un rol cheie în regiune. „Estimările jucătorilor din piața locală vorbesc de o valoarea de câteva sute milioane de euro pentru partea de business travel și M.I.C.E., care include, pe lângă evenimente, și festivaluri sau concerte“, punctează Traian Bădulescu, consultant în turism. Cu alte cuvinte, turismul de evenimente este cel care asigură legătura între lumea corporatistă și a organizațiilor cu lumea travel. Sau, altfel spus, „contractele cu clienții corporate asigură venituri sigure și previzibile pe întreaga lor durată“, dă un indiciu despre importanța acestei nișe Sorin Văduvoiu, directorul general al Perfect Tour. Declarație deloc întâmplătoare: anul trecut, agenția pe care acesta o conduce și-a adăugat în portofoliu cel mai important client corporate – OMV Petrom.

Licitația a durat un an

„Licitația pentru acest contract a durat un an și s-a desfășurat la nivel regional“, punctează Văduvoiu, fără a intra în amănunte legate de valoarea contractului. Surse din piață vorbesc despre „cel mai mare contract al unei agenții de turism din România, în valoare de aproape 10 milioane de euro pe an“. Cu o scurtă precizare: până anul trecut, OMV Petrom a lucrat cu Happy Tour, timp de zece ani, contractul fiind semnat în 2003, când proprietarul agenţiei de turism era Nicolae Demetriade. Practic, în tot acest timp, valoarea contractului s-a apropiat de 10 milioane de euro pe an.

Apoi, în urma licitației, OMV a ales furnizorul Global Star, pe care îl avea pentru serviciile din Austria și care,  în România, este reprezentat de Perfect Tour.  Acest contract a adus un plus substanțial pentru Perfect Tour care este posibil să avanseze pe locul doi, în 2013, în topul agențiilor (n.r. rezultatele oficiale nu au fost încă publicate), cu afaceri estimate la aproximativ 47 milioane de euro. Primul loc va fi ocupat, cel mai probabil, de Touring Europabus România, care deține rețelele de agenții de turism Eurolines și TUI TravelCenter, cu afaceri de circa 51,7 milioane de euro, estimate pentru 2013. Cu o paranteză: În 2012, Happy Tour s-a aflat pe primul loc în topul agențiilor de turism (40,8 mil. euro), urmată la distanță mică de Touring Europabus România (40 mil. euro). Locurile trei și patru au fost ocupate de Eximtur (35,2 mil. euro) și Christian Tour (35 mil. euro). Perfect Tour a ocupat poziția a cincea cu 24,7 milioane de euro. „OMV Group rămâne unul dintre principalele conturi de business travel din Europa Centrală și de Est și contribuie la cifrele înregistrate în 2013. Însă, avansul cu 90% al cifrei totale de afaceri  a fost generat de toate business unit-urile Perfect Tour“, detaliază Sorin Văduvoiu.

Turismul de evenimente, 50% din încasări

În general, cea mai mare parte a veniturilor din turism, pe incoming, potrivit unui studiu al markete.ro, vin din ceea ce se încadrează în industria de evenimente. Datorită segmentului M.I.C.E., bugetul mediu alocat pe zi per noapte de cazare va creşte cu aproximativ 20%, iar durata medie de şedere va merge spre douăzile. Practic, același studiu arată că M.I.C.E. asigură, la ora actuală, peste 50% din încasările totale din turism ale României.

„Potențialul pe acest segment este uriaș. Practic, un turist încadrat aici are un buget de 450 euro pe zi, de trei ori mai mult decât un turist de leisure“, mai spune Traian Bădulescu. Sau, altfel, un delegat la o conferinţă echivalează cu cinci turişti de leisure.

Cum ar putea arăta Topul

PRIMUL 51,7 milioane de euro este valoarea estimată de Touring Europabus România pentru cifra de afaceri din 2013, trecând astfel pe primul loc;

AL DOILEA 47 milioane de euro a estimat Perfect Tour pentru 2013, o contribuție importantă pentru acest rezultat având-o contractul semnat anul trecut cu OMV Petrom;

AL TREILEA Happy Tour sau Eximtur   ar putea ocupa al treilea loc în topul agențiilor de turism din România; reprezentanții celor două companii nu au făcut estimări pentru 2013.

 În general, contractele cu clienții corporate asigură venituri sigure și previzibile pe întreaga lor durată, pentru o agenție de turism
Sorin Văduvoiu, director general Perfect Tour