CITEŞTE ŞI

Cum afectează CAZIERUL JUDICIAR preţul RCA

Autor: Valentin Gros | luni, 13 octombrie 2014 | 9 Comentarii

DEGEABA? Sistemul bonus-malus, aplicat la asigurările RCA, funcţionează de aproape patru ani în România, afectează până la 15% dintre şoferi şi nu îmbunătăţeşte prea mult circulaţia pe drumurile publice, pentru că avem un număr ridicat de accidente, comparativ cu alte state UE

Sistemul de asigurări din România, aşa cum este el conceput, vrea să fie generos cu şoferii disciplinaţi şi aspru cu aceia care dau cu maşina peste vreun partener de trafic. În acest scop, există sistemul bonus-malus, introdus de la 1 ianuarie 2010 pentru persoane fizice şi de la 1 ianuarie 2012 pentru persoane juridice. Acesta cuprinde 14 clase de bonus (cu reducerea primei RCA), 8 de malus (cu majorarea primei) şi una denumită B0, care nu implică nici reducere, nici majorare. „Reducerea maximă ce poate fi acordată, aferentă clasei B14, este de 50% din valoarea primei de asigurare. Ea poate fi obţinută după 7 ani de la momentul aplicării sistemului bonus-malus“, informează Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Cât de bine conduc şoferii români? 7 din 100 de maşini din România au provocat anul trecut daune acoperite de RCA spre deosebire de 5 în Polonia, 4,4 în Croaţia, 4 în Lituania sau 3 în Ungaria. Rata combinată a daunelor pe segmentul RCA în 2013 a fost printre cele mai mari din Europa: 130,8%, relevă o analiză efectuată de UNSAR – Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România. Dar unii jucători din piaţa asigurărilor au viziuni un pic diferite. „Din datele pe care le deţinem la companie, România nu are chiar cea mai mare frecvenţă de daune din Europa. Potrivit acestor date, noi ne situăm la 8%-9%, în timp ce Ungaria se află la 10%-12%. Frecvenţe mai mici au ţări ca Austria sau Germania, cu un nivel de 4%-5%“, a spus, pentru Capital, Ionel Dima, director general la compania de regularizări de daune Avus România.

De ce facem multe accidente

De ce înregistrăm, totuşi, un număr mare de accidente? „La cauze aş enumera nervozitatea, vehemenţa din viaţa socială, nerespectarea legilor, lipsa de responsabilitate... să mai zic? Desigur, şi starea deplorabilă a arterelor de circulaţie contribuie la producerea accidentelor“, a adăugat Dima. Cât de mult ridică sistemul bonus-malus media primelor RCA plătite efectiv? Nici autoritatea în domeniu, ASF, nici organizaţia profesională a asigurătorilor, UNSAR, nu au făcut încă studii pe această temă. Şeful Avus România consideră că acest segment de piaţă înfruntă încă mari (şi vechi) probleme, cu o influenţă mai mare în preţuri. „E piaţă liberă, fiecare companie de asigurări îşi stabileşte singură prima. Numai că, există câteva care vând mult şi ieftin şi au dificultăţi la plata daunei, astfel că riscă să nu mai poată supravieţui. Raportul dintre cea mai scumpă şi cea mai ieftină poliţă RCA ajunsese unu la patru, chiar unu la cinci“, a explicat Ionel Dima. În ultimul timp, raportul s-a mai diminuat, şi ca urmare a impunerilor ASF privind standardele de lichiditate şi solvabilitate la companii.

Costuri mari la salarii mici

Câţi şoferi cuprinde în acest moment sistemul? „Circa 10%-15% dintre clienţii companiilor sunt afectaţi de bonus-malus“, a declarat Viorel Vasile, managing partner la compania de intermediere în asigurări Safety Broker. El a arătat că în România, şoferii pot suferi consecinţe destul de dureroase dacă nu sunt atenţi la drum. „La o sancţiune de 6 puncte, amenda se ridică la 800 de lei, deci ne putem aştepta ca astfel de pedepse să ne determine să conducem cu mai multă atenţie. În plus, reparaţiile auto sunt destul de scumpe faţă de puterea noastră de cumpărare. Dacă îmi accidentez maşina, mă costă în jur de 1.000 de euro să o pun iar pe roate, în timp ce în Germania preţul nu e substanţial mai ridicat la acelaşi tip de defecţiune, poate 1.000 de euro şi ceva. Aceasta în condiţiile în care la noi prima de asigurare e de trei-patru ori mai mică decât în Occident“, a adăugat Vasile.

Cum se aplică sistemul

Perioada de referinţă în funcţie de care se aplică sistemul bonus-malus o reprezintă anul calendaristic anterior celui în care se emite poliţa, informează ASF. În situaţia în care în perioada de referinţă nu sunt identificate daune plătite, clasa de bonus malus este ajustată cu:

- o clasă pentru poliţele încheiate pe 6 luni;

- două clase pentru poliţele de asigurare încheiate pe un an.

În situaţia în care în perioada de referinţă sunt identificate daune plătite, indiferent de data producerii acestora, se aplică un malus conform unei grile cu 8 categorii de penalizări, de la 5% la 100%.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii