Dispariţia avionului Airbus A320-220, la o oră după decolarea sa de pe aeroportul internaţional Juanda din Surabaya, este primul incident grav înregistrat de AirAsia în cei 13 ani de activitate. Avionul dispărut era operat de AirAsia Indonesia, o filială deţinută în proporţie de 49% de AirAsia.

Înfiinţată în 1994 la Kuala Lumpur, compania era ''muribundă" în anul 2001, când a fost achiziţionată de Tony Fernandes, fost director la grupul american Time Warner. În pofida crizei prin care a trecut transportul aerian mondial după atentatele de la 11 septembrie, Fernandes a pariat pe creşterea explozivă a transportului aerian în Asia, ca urmare a apariţiei unei clase mijlocii avide să călătorească. Motto-ul AirAsia este 'Now Everyone Can Fly' (Acum toată lumea poate zbura).

În aceste condiţii, AirAsia a devenit o companie rentabilă din 2002, iar în 2003 Fernandes a rambursat datoriile de 11 milioane de dolari pe care le-a asumat în momentul preluării companiei.

Între timp, compania AirAsia s-a extins rapid prin crearea de filiale în Asia de Sud-Est şi are opt astfel de unităţi în Thailanda, Indonezia, India şi Filipine şi deserveşte aproximativ 120 de destinaţii din China până în Australia, de la Hong Kong până în India. În schimb, AirAsia a încercat fără succes să intre pe piaţa din Japonia. După an de exploatare, AirAsia a decis să pun capăt operaţiunilor sale japoneze în luna octombrie 2013.

De trei ori mai profitabilă decât compania aeriană naţională Malaysia Airlines, lovită în acest an de două catastrofe, AirAsia deţine din 2009 titlul anual de cea mai bună companie aeriană low cost din lume, premiu decernat de firma londoneză Skytrax, devansând compania Virgin a miliardarului Richard Branson.

Flota AirAsia este compusă în întregime din avioane Airbus, compania malaeziană fiind unul dintre principalii clienţi ai constructorului european. Potrivit cifrelor furnizate de Airbus, la data de 30 noiembrie 2014, AirAsia comandase 475 de aparate şi a primit 157 de avioane Airbus.

AirAsia X, o filială a AirAsia pentru zboruri pe distanţe lungi, a confirmat, la mijlocul acestei luni, o comandă pentru 55 de avioane Airbus A330 Neo, cu o valoare de catalog de 15 miliarde de dolari.

Traficul aerian low cost în Asia s-a triplat în decurs de 10 ani, fiind evaluat undeva între 50 şi 70 de milioane de pasageri în 2013, adică 20% din traficul aerian regional.

SURSA: Agerpres