“În 2004, am pornit un proiect extrem de ambiţios pentru acea perioadă: crearea un sistem inedit de colectare separată şi reciclare a deşeurilor de ambalaje în România. Acesta se bazează pe un parteneriat eficient între industria producătoare de bunuri ambalate, operatori de salubritate, colectori de deşeuri, reciclatori, autorităţi locale şi cetăţeni. Practic, am unit toţi actorii implicaţi în sistemul de gestiune a deşeurilor pentru un deziderat comun: creşterea cantităţilor de deşeuri reciclate, astfel încât România să ajungă la nivelul celorlalte state europene”, spune Sorin Cristian Popescu, directorul Ggeneral al Eco-Rom Ambalaje.

Prin cele 1,1 milioane de tone de hârtie-carton reciclate, Eco-Rom Ambalaje a contribuit la salvarea a 2,5 milioane de copaci sau a unui copac cu înălţimea de 2.578 de metri – mai înalt decât Vârful Moldoveanu.

Cantitatea de plastic reciclată, de peste 560.000 de tone, a dus la economisirea a mai mult de 1,1 milioane de tone de petrol. Pentru transportul acestei cantităţi ar fi fost nevoie de şapte petroliere de dimensiunile “Biruinţei”, cel mai mare petrolier construit vreodată în România.

Sticla reciclată în cei 10 ani, în cantitate de aproximativ 500.000 de tone, a determinat economisirea a 600.000 de tone de materii prime (sodă, nisip, feldspat). Acestea s-ar fi obţinut topind o sticlă de 284 de metri înălţime – de două ori mai mare decât Sky Tower, cea mai înaltă clădire din România.

Obligațiile de reciclare ale țării noastre au demarat în anul 2004 cu 12% țintă de reciclare și au ajuns la 55%, în anul 2013. Eco-Rom Ambalaje îndeplineşte 72% din această obligaţie, conform celor mai recente date ale Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, din 2011.

Practic, acest an încheie perioada de tranziție pe care România a avut-o la dispoziție pentru a atinge un nivel de reciclare al deșeurilor de ambalaje similar cu celelate state membre. Compania a avut în 2013 afaceri de peste 10 milioane de euro, dintre care 80% din sumă a fost direcționată către buna funcționare a sistemului de colectare separată: asigurarea serviciilor de colectare, sortare și transport a deșeurilor către fabricile de reciclare, investiții în infrastructura de colectare separată pentru populație și în campanii de informare și educare a populației despre importanța colectării separate a deșeurilor de ambalaje.

Veniturile Eco-Rom sunt generate de tarifele percepute companiilor afiliate. Eco-Rom Ambalaje a fost înfiinţată în 2003 şi are ca membri fondatori firme precum Argus, Chipita România, Coca-Cola HBC România, Heineken, Mars România. Compania a implementat în România sistemul "Der Grüne Punkt" – Punctul Verde, care practic este un simbol care semnalează cumpărătorului că firma producătoare sau importatoare s-a angajat să îndeplinească obligaţiile de reciclare şi valorificare a ambalajelor puse pe piaţă.

Conform ultimelor statistici, România reciclează jumătate din deșeurile de ambalaje generate. “În același timp 9 din 10 gospodării știu ce înseamnă colectarea separată, dar procentul celor care au acces la sistem și separă deșeurile este mult mai redus: în jur de 60%. Acum, mai mult ca oricând, contribuția industriei în serviciul de separare a deșeurilor pentru populație trebuie susținută de toți actorii implicați – autorități centrale și locale, operatori de salubritate, organizații de profil”, explică Sorin Cristian Popescu.

În actualul context, provocările industriei sunt foarte mari: obligațiile de reciclare globale vor crește până la 70-80% începând cu 2020, conform actualelor dezbateri la nivel european. Astfel, rolul producătorilor în asumarea obligațiilor privind ambalajele puse pe piață și reciclarea acestora trebuie să crească.

Organizaţia, înfiinţată la sfârşitul lui 2003, şi-a început activitatea în 2004 cu 81 de companii care au aderat la sistemul companiei, urmând ca anul 2013 să se încheie cu 2.849 de companii responsabile în portofoliu – reprezentând circa 5% din forţa de muncă salarială a României.