Decor: o masă, patru scaune, o grădină, pomişori, frunze uscate, miros de toamnă. Și mult soare. Ca vara. Dar într-o zi de octombrie, undeva la final de săptămână. Cadrul perfect pentru o cafea cu un tânăr antreprenor care să-ţi prezinte, pe scurt, o lecţie: „cum să faci repede bani şi cum să-ţi schimbi percepţia despre energia banilor“. Și un cuvânt cheie: „Amazon“. Aceasta este tema principală pe care nu o abordăm imediat. Ne învârtim puţin în jurul „teleportării“, o „superputere“ pe care Hudi, aşa cum îl alintă prietenii pe Alex Hudiţan (33 ani), i-ar plăcea să o experimenteze şi trecem apoi într-o altă posibilă realitate, la fel de îndepărtată: „human longevity“. Dar nici aici nu zăbovim prea mult. Subiectul necesită o abordare mult mai largă.

Interlocutorul meu are o viziune a lucrurilor care îţi stârneşte o avalanşă de idei. Iar energia pe care o pune în fiecare secundă nu îţi dă loc de interpretare: „Cu cât m-am lăsat mai mult să trăiesc, cu atât mi-am dat seama că «nu trebuie» nimic. Tot ce contează este să faci ceea ce îţi place acum, în prezent“. Povestea lui de business nu are ecouri foarte îndepărtate: este plasată în urmă cu trei ani şi are la bază o dorinţă puternică de a călători. Cel puţin, acesta a fost unul dintre motivele care l-au împins pe Alex să îşi dea demisia dintr-o multinaţională şi să înceapă ceva pe cont propriu. Visa să devină independent financiar şi să călătorească prin toată lumea.

„Îmi veneau în minte tot felul de idei de afaceri şi, la momentul acela, chiar am început câteva. Însă niciuna nu îmi oferea acel confort financiar ca să pot călători. Apoi, un prieten mi-a povestit despre Amazon. El lansase un produs şi, după trei luni, câştiga deja 800 de dolari pe lună. Și nu m-a impresionat neaparat ideea în sine, cât modul în care se realiza acest business: cumpărai din China, vindeai în America şi aveai nevoie de un laptop. Puteai face lucrul acesta de oriunde“, îşi aminteşte Alex.

Primii paşi. Lansarea. Aşa a început o căutare febrilă după informaţie: era musai să cunoască toate piesele înainte să pună la punct un astfel de business. În joc a prins şi câţiva prieteni, înţelegerea fiind ca fiecare să vină cu un produs potrivit pentru Amazon.com. Alex a lansat propriul brand la distanţă de patru luni, ţinta fiind vânzări de 3.000 de dolari pe lună. Nu doar că a depăşit în scurt timp această cifră, ci a crescut-o de cinci ori („În luna a patra făceam deja 15.000 de dolari“). Când şi-a dat seama că afacerea merge de la sine, a angajat un om să se ocupe de „customer service“ şi a plecat să vadă lumea. Bani avea suficienţi. Până la urmă, care este rostul banilor dacă nu faci ce îţi place şi trăieşti ca „închis într-o cutie“?

Făcând repede o trecere în revistă a ultimilor trei ani, Alex Hudiţan admite că toată această transformare a fost posibilă şi datorită „oamenilor-mentori“ pe care i-a întâlnit şi de la care a învăţat la rândul lui lecţii: „Să faci ce îţi place, fără să opui rezistenţă“. Pe Amazon, în cei trei ani, a ajuns la vânzări de două milioane de dolari, în timp ce echipa implicată numără şase persoane. Despre 2018, nu face estimări – „poţi lua în calcul orice sumă vrei, mai ales dacă lansezi produse noi“ -, dar ia în considerare un exit, „sunt nişte discuţii în direcţia asta“. Între timp, în peisajul românesc a apărut şi comunitatea „Amazonienii“, cu peste 2.200 de antreprenori, veniturile generate de business-urile lor fiind deja de milioane de dolari. „Aşa ne-a fost mult mai uşor să comunicăm“, intervine scurt Alex.

Și tot legat de Amazon, ca să dea mai departe ceea ce el a învăţat, Alex a cooptat un prieten, Claudiu Stănculescu şi, împreună, au gândit cursul Amazon SetUP, o şcoală de antreprenoriat, lansată anul trecut, pe baza căreia s-au dezvoltat sute de afaceri online. Modelul de business constă într-o cercetare de piaţă pentru alegerea produsului, crearea acestuia într-o ofertă customizată la un furnizor din China şi vânzarea pe Amazon la un raport preţ/calitate imbatabil. Iar Amazon îţi pune la dispoziţie absolut toate serviciile necesare comercializării produsului tău: recepţie, depozitare, afişare pe site, livrare, customer support şi birocraţie. „După trei ani de business online, mi-am câştigat libertatea şi acum lucrez din ţări precum Thailanda, Columbia, Mexic sau Brazilia. Îmi doresc să învăţ românii cum să urmeze acest model de business de la zero. Dacă la prima ediţie au fost 100 de înscrişi, au urmat apoi 160, 420, iar la ultima ediţie, în iulie anul acesta, am depăşit 1.000“, explică Alex Hudiţan.

Cursul SetUP durează patru luni, în fiecare sâmbătă, având loc un webinar live, care se regăseşte apoi şi înregistrat pe platforma de lucru cu acces nelimitat. În fiecare lună, membrii primesc paşii pentru găsirea produsului şi descoperă care sunt criteriile de selecţie, cum se negociează cu furnizorul şi cum se face comanda, listarea produsului şi lansarea propriu-zisă. Iar preţul este de 1.500 de dolari, următorul curs fiind programat pentru noiembrie 2017. Oricum ar fi mai departe, indiferent de parcursul profesional al lui Alex, un lucru este sigur: tânărul nu va renunţa niciodată la călătorii. Pentru că „lumea este casa mea şi fiecare ţară reprezintă câte o cameră“.