Mania rolelor a inceput nu cu mult timp in urma, aproximativ cinci ani si, chiar daca nu a capatat o amploare ca sport de performanta, tinerii s-au orientat spre latura de agrement. Patinajul pe role se imparte in trei categorii, in functie de care se aleg rotile, rulmentii si ghetele: agrement sau fitnes, agresiv si viteza.
Cand intrati in magazin, de preferat cele de profil si nu supermarketuri pentru ca nu puteti beneficia de informatiile necesare in alegerea perechii potrivite, trebuie sa stiti pentru ce va trebuie acele role. Daca sunteti la inceput de drum sau doriti doar sa va plimbati pe role alegeti pe cele din categoria agrement.
O gheata buna poate sa fie aleasa de oricine, in sensul ca nu trebuie decat sa fie comoda si sa tina glezna bine. La rulmenti situatia se complica. Trebuie sa fie, in primul rand, detasabili si sa aiba componentele din otel (doar cele ieftine nu folosesc acest material). Rulmentii de calitate sunt marcati cu indicele ABEC si cu un numar (intre 1 si 7). ABEC 1 – 4 sunt pentru patinele obisnuite, dar performante, iar ABEC 5 – 7 pentru cele profesionale. Diametrul rotilor (inscris pe roata) este important pentru viteza, cele mai mari fiind pentru patinele de viteza (82 mm). Cele de agrement au de regula 78 sau 80 mm, o duritate medie-moale si nu necesita rulmenti performanti (ABEC 3 – 4). Rotile din plastic nu sunt preferate, avand slabe performante. „Rolele cu roti de plastic sunt o ofensa adusa acestui sport, afirma Victor Dramba, roler si secretar A.S.A.R. (Aggressive Skating Association Romania). Nici celui mai sarac nu i-as recomanda sa cumpere asa ceva, mai bine sa-si caute la mana a doua o pereche cu roti de cauciuc. „Pentru a testa daca acestea sunt din cauciuc sau cauciuc siliconat (cele transparente), demontati o roata si dati-i drumul. Daca aceasta sare, totul este in regula. Duritatea cauciucului, notata pe fiecare roata cu indicele A si cu un numar, de la 74 la 100, difera in functie de stilul practicat, cauciucul A100 fiind cel mai dur si folosit la stilurile mai agresive.
Daca ati cumparat role luati in calcul si faptul ca dupa un anumit timp sunteti nevoit sa schimbati rotile, sa cumparati rulmenti noi si cauciuc pentru frana. In plus, patinele cu role trebuie intretinute periodic, mai exact rulmentii, care se ung o data pe luna, in cazul in care folositi des rolele, cu vaselina cat mai densa pentru a prelungi durata de viata si pentru o mai buna exploatare. Astfel, nu uitati sa intrebati vanzatorul daca rolele au rulmentii demontabili, pentru ca altfel este aproape imposibil sa-i ungeti.
Feriti pe cat posibil rolele de contactul cu apa, iar in cazul in care a inceput brusc ploaia, incercati sa le uscati cat mai repede, pentru a evita aparitia ruginei pe rulmenti. Nu se strica, dar scade considerabil durata de viata a rulmentilor.    

Fara echipamentul de protectie se cade mai rar.

Victor Dramba, roler si secretar A.S.A.R.
„Daca nu ai protectiile pe tine te lovesti mai putin, considera Victor Dramba, roler si secretar ASAR. Elevii pe care
i-am avut si care foloseau protectie tot timpul erau pe jos. Cadeau mult mai des si de cele mai multe ori se loveau langa cotiera sau langa genunchiere. In momentul in care te sti neprotejat, inconstient esti mult mai atent cum patinezi.
Oricum, riscurile sunt medii la patinajul pe role. Cele mai grave accidente sunt fracturile, dar in nici un caz fracturi deschise. Daca ai cazut, fie ca ai sau nu protectie, nu scapi de zgarieturi, sunt cele mai obisnuite.
La incepatori apare o mare problema. Glezna nu este suficient de rezistenta. Tocmai de aceea este bine ca patina sa fie probata, sa te simti comod si daca atunci cand stai in picioare nu poti sa iti tii glezna, trebuie sa cauti o gheata mai inalta, spune Victor Dramba. Prima etapa de formare a gleznelor dureaza cateva luni. La inceput este foarte important sa iti controlezi piciorul din glezna, sa nu te lasi pe patina. Si dupa aceea, in ani de zile se formeaza o glezna cu adevarat puternica.”