toti pasii clasici. Regulile intocmirii unei scrisori de intentie sau a unui CV au fost prezentate de nenumarate ori de catre specialistii in resurse umane. O reteta a reusitei nu s-a descoperit inca.
I. „Reteaua” personala de relatii
Dupa cum au constatat specialistii, 70% din locurile de munca sunt gasite prin intermediul „retelei proprii de cunostinte si relatii”. Pentru ca majoritatea angajatorilor tind sa inceapa procesul de recrutare cu persoanele recomandate de catre colegi si de cei apropiati. Iata de ce, pentru un tanar este important sa aiba un numar cat mai mare de cunostinte si prieteni care sa poata pune o vorba buna atunci cand se iveste ocazia. Asociatiile studentesti sau profesionale, cluburile tematice (de dezbateri, de sah etc.), organizatiile nonguvernamentale sunt locuri in care oricine isi poate largi reteaua de relatii. De asemenea, la intalnirile formale sau informale, cartile de vizita sunt nepretuite. Chiar si daca nu este inca angajat, orice tanar trebuie sa aiba mereu la indemana un set de carti de vizita pe care sa le ofere oricarei noi cunostinte.
II. Pagina personala de web
Un instrument de marketing personal, inca prea putin utilizat, este pagina de web. Ca si o carte de vizita, acesta are functia de a crea o prima impresie pozitiva. Site-ul personal nu trebuie sa se rezume doar la un CV. O astfel de pagina atrage rareori atentia si poate fi plictisitoare pentru cel care o consulta. In schimb, principalul mesaj de transmis printr-un web site este ca posesorul stapaneste domeniul in care isi doreste sa lucreze. De aceea, considera specialistii, informatiile de genul „detin o colectie de discuri” sau „am calatorit in Japonia” pot fi evitate, fiind in mare masura irelevante. Un site personal poate contine un portofoliu. Astfel, intr-un CV este recomandabil sa apara link-uri catre alte pagini web, cu informatii despre realizarile persoanei respective. Spre exemplu, daca sunteti un bun grafician, atunci veti avea link-uri catre postere, pliante si alte materiale care poarta semnatura dumneavoastra. Se mai pot include aici premii, scrisori de recomandare, diplome etc. Este recomandabil ca site-ul sa poata deveni o resursa utila pentru vizitatori. Daca posesorul se recomanda ca un bun jurnalist, se poate crea o sectiune cu sfaturi despre cum se scrie un articol. Se pot oferi si link-uri catre alte site-uri cu informatii din acelasi domeniu. Pentru ca site-ul sa isi atinga scopul, pe cartea de vizita si pe CV-ul tiparit sau trimis prin e-mail trebuie sa apara adresa paginii de web personale. Modele de succes: www.webnova.ro/ cborz/mypage/index.html, www.viziteucostel.as.ro/index1.htm, www.dojo.ro/personal.htm.
III. Scrisoarea de intentie
Dupa ce candidatul a depasit stadiul primilor doi pasi si a gasit slujba pe care si-o doreste trebuie sa redacteze o scrisoare de intentie cat mai convingatoare. Cel mai important este ca scrisoarea sa fie concisa si explicita, pentru ca, mai intai de toate, sa poata fi usor de citit. Exista insa si alte secrete care fac acest mijloc de comunicare avantajos pentru candidat. (vezi caseta alaturata).
IV. Interviul
In fine, piatra de incercare pentru obtinerea slujbei este interviul. Nici in acest caz nu exista o reteta universal valabila. Tinerii care au trecut prin cateva interviuri marturisesc ca anumite detalii pot garanta succesul sau esecul, in functie de cum le interpreteaza interlocutorul. „Fiecare angajator are propriul sau algoritm de recrutare. Trebuie sa fii pregatit pentru orice fel de intrebare si, de asemenea, sa lasi suficient timp intre interviuri. Mi s-a intamplat sa particip si la un interviu care a durat trei ore, in care am rezolvat doua studii de caz, dar si la un interviu de patru-cinci minute in care a trebuit sa raspund la cateva intrebari gen „ce crezi ca ai putea aduce nou in compania noastra?”, spune Mihai Seceleanu, proaspat absolvent, angajat la o companie multinationala de consultanta in afaceri.

Secretele unei scrisori de intentie reusite
1. Tonul potrivit: nici formal, nici prea degajat.
2. Scrisoarea sa fie concisa, pentru a nu plictisi.
3. Atentie la greselile gramaticale. Demonstreaza neglijenta.
4. Documentatie temeinica asupra companiei pentru care candidati.
5. Mentionati motivul pentru care doriti sa lucrati in firma respectiva.
6. Scoateti in evidenta experienta relevanta si realizarile cele mai importante.
7. Spuneti care va sunt calitatile, dar aveti grija ca scrisoarea sa le reflecte intr-o cat mai mare masura.
8. Mentionati ca sunteti disponibil pentru un interviu si precizati toate datele de contact, pentru detalii suplimentare.
9. Nu fiti prea directi cand treceti salariul dorit. Lasati loc de negociere sau spuneti doar care a fost ultimul salariu.

Resurse:
http://www.jobsite.ro
http://www.121.ro
http://jnet.go.ro
http://www.projobs.ro
http://www.cariereonline.ro