AmCham Romania (Camera Americana de Comert in Romania), una dintre cele 92 de camere de comert americane afiliate la U.S. Chamber of Commerce, grupeaza nu mai putin de 150 de firme. Intre acestea, cele mai importante multinationale cu capital american care opereaza in Romania, reprezentand un segment foarte important al lumii afacerilor din tara noastra: 1,1 miliarde de dolari investiti pana in prezent, 25.000 de locuri de munca.
AmCham reprezinta vocea comunitatii oamenilor de afaceri americani din Romania, dar nu numai a lor, iar in aceasta calitate, preocupata de calitatea mediului economic, a promovat in ultimul an o serie de documente de pozitie, care au atras atentia Guvernului, vizand probleme ardente precum: limitarea coruptiei, rambursarea TVA, deductibilitatea creantelor scadente, repatrierea profiturilor in moneda straina, stabilirea preturilor.
In egala masura, interesate de intarirea securitatii si pozitiei Romaniei ca spatiu in care si-au plasat banii si isi desfasoara activitatea, companiile americane au facut lobby la Washington, sub emblema AmCham, fie pentru a convinge autoritatile americane sa invite tara noastra in Alianta Nord-Atlantica, iar apoi pentru ratificarea tratatului de aderare, fie pentru a i se acorda statutul de economie de piata.
In ultimul an, AmCham Romania a decis sa se lanseze intr-un teritoriu relativ nou si oarecum exotic pentru standardele oamenilor de afaceri de la noi. Programul de Responsabilizare Sociala Corporativa promovat de AmCham isi propune sa incurajeze companiile sa se implice in viata comunitatilor in care isi desfasoara activitatea si sa contribuie la solutionarea problemelor acestor comunitati.
Programul a inceput printr-un seminar in care organizatiile neguvernamentale au punctat nevoile curente ale comunitatilor cu care lucreaza, reprezentanti de cel mai inalt nivel al autoritatilor si-au definit politicile, organizatiile internationale au facut recomandari, iar oamenii de afaceri si-au declarat disponibilitatile si au schitat solutiile la care pot contribui.
Intr-o a doua faza, s-a desfasurat o larga campanie mediatica, menita sa stimuleze comportamentul filantropic al populatiei si al firmelor fata de efortul organizatiilor nonprofit de a rezolva probleme ale diverselor comunitati.
In fine, Concursul „Oameni pentru Oameni” a selectat si a premiat cele mai valoroase, mai eficiente si mai ingenioase proiecte filantropice, cele mai vrednice organizatii non-profit si cele mai generoase companii. Ideea concursului a fost aceea de a crea standarde, de a starni ambitii pozitive si a initia o traditie in domeniul a ceea ce, de acum inainte, se va putea numi spiritul filantropic romanesc.
Donatii, sponsorizari si, in general, acte caritabile s-au mai vazut pe plaiurile noastre si pana astazi. Cu adevarat noi in acest spirit filantropic pe care lumea romaneasca a afacerilor incepe sa-l deprinda de la confratii americani sunt doar cateva lucruri, dar esentiale: capacitatea de a identifica nevoile reale ale comunitatilor, de a interveni la consonanta cu ceilalti factori (autoritati, organizatii nonprofit), de a face din finantare o veritabila investitie cu efecte durabile, pe termen lung, de a imprima un randament optim si masurabil fiecarei astfel de finantari caritabile.
Nu in ultimul rand, spiritul filantropic autentic poate exista numai printr-o solidaritate de vointa a oamenilor de afaceri si prin stimularea competitiei intre acestia pentru participarea la acte caritabile. Adica ce a reusit Concursul „Oameni pentru Oameni”, la a carui gala s-au strans laolalta vreo 250 dintre cele mai importante, mai influente, dar si mai ocupate persoane care traiesc in aceasta tara.

Din actele caritabile, toata lumea castiga

Fiecare dintre cei care contribuie la rezolvarea problemelor oamenilor prin acte caritabile are o motivatie bine definita:
· Autoritatile gasesc astfel o solutie pentru care nu au resurse.
· Activistii nonprofit isi realizeaza vocatia.
· Companiile isi promoveaza imaginea si valorile in comunitatile in care vor sa fie mai bine cunoscute.