Garajele reprezinta, din pacate, un lux pentru majoritatea rominilor. Practic, nu mai trebuie sa enumeram avantajele unei asemenea constructii. in marile orase chiar si parcarea unui autoturism a ajuns o problema, greu de rezolvat. Explicatia este simpla: i momentul proiectarii marilor cartiere de locuinte, arhitectii, obligati sa respecte indicatiile conducerii din aceea ce perioada, nu au prevazut spatii de parcare, cu atit mai putin garaje auto. Constituie exceptii de la regula cazurile cind blocuri construite iainte de 1990 au fost prevazute cu garaje la subsol. De asemenea, nu au fost construite garaje subterane, acestea fiind practic inexistente i Bucuresti, precum si i majoritatea municipiilor din tara.
Dupa 1990, spatiile virane, dar si terenurile de joaca pentru copii, micile parcuri, au fost „reamenajate” rapid de locatarii blocurilor ivecinate, care si-au ridicat garaje, care pe unde a apucat, fara aprobari, autorizatii de construire etc. Administratiile locale au reactionat, icercind sa faca ordine i acest domeniu ce risca sa scape de sub control. Ca urmare a sesizarilor primite, proprietarii garajelor au fost somati sa intre i legalitate, o parte dintre aceste constructii cu caracter provizoriu situate pe domeniul public fiind demolate.
Aceste adaposturi au capatat o noua calitate, pe linga aceea de a proteja autoturismele de fenomenele meteorologice, o data cu cresterea fara precedent a fenomenului infractional. S-a constat ca infractorii nu se chinuiesc sa descuie un garaj, pentru a controla daca exista vreo roata de rezerva, casetofon, acumulator, parbriz etc. bune de furat, ci prefera sa „opereze” masinile parcate pe strada, la care se observa cu usurinta toate dotarile. in plus, o data cu scumpirea carburantilor, rezervoarele de benzina sunt din ce i mai des „controlate” la adapostul itunericului, activitate igreunata de existenta unui garaj. La ora actuala, garajele sunt pretuite mai ales din acest motiv, sectiile de politie fiind practic luate cu asalt de cei care reclama furturi de acest gen. Avind i vedere si acest aspect, primariile si-au itors fata catre soferi, acceptind sa acorde autorizatii de construire, daca sunt itrunite o serie de cerinte.
Amplasamentele sunt monitorizate de Primarie
De cele mai multe ori inestetice si ocupind suprafete de teren importante, garajele au intrat i peisajul citadin, devenind emblematice pentru cartierele bucurestene si nu numai, asemenea buticului din coltul strazii. Prin Hotarirea nr. 4 din 1997 a Consiliului General al Municipiului Bucuresti s-a dispus elaborarea unui studiu de retea privind amplasamentele pentru baterii de garaje celulare si constructii etajate sau subterane pentru garaje. Pentru constructia de garaje subterane sau etajate nu s-au gasit investitori, i schimb au proliferat bateriile de garaje finantate de micii contribuabili, care se descurca si ei cum pot.
Existind o cerere i acest sens s-a dezvoltat o industrie producatoare de garaje prefabricate, executate i itreprinderile de profil. Garajele prefabricate sunt rentabile pentru ca i cazul obtinerii autorizatiei de construire de la primarie este transportat si montat imediat pe amplasamentul respectiv. Majoritatea nu au instalatii de nici un fel, isa se pot conecta la reteaua electrica daca icheie contract cu Conel si li se monteaza contor.
Etapele de autorizare pentru constructia unui garaj icep prin obtinerea unui plan de urbanism de detaliu. Pe baza acestui plan, se poate acorda certificatul de urbanism si autorizatia de construire eliberate de Primarie.
Cererea pentru PUD trebuie facuta de catre asociatia de locatari, pentru ca sa nu existe divergente ulterioare itre membrii acesteia. Cea mai delicata problema o constituie statutul terenului pe care urmeaza sa fie instalate garajele. Aceasta constituie cea mai invocata clauza i refuzul Primariei de aproba asemenea cereri.