Dupa atentatele din 11 septembrie 2001 din SUA, 2003 se dorea a fi un an de refacere a turismului global, fapt confirmat de statistici. Conform Secretariatului pentru Turism si Comert al Guvernului Spaniol, peste 700 milioane de turisti au calatorit in 2002, Europa fiind cel mai vizitat continent: 57% din turisti l-au ales ca destinatie de vacanta. Ca regiuni, zona Marii Mediterane a primit cea mai mare portie de turisti, si anume 20,4% din numarul total. Cu alte cuvinte, peste 140 de milioane de straini si-au petrecut vacantele pe plajele Mediteranei. In contextul izbucnirii razboiului, exact aceasta zona va primi cea mai grea lovitura, cu Turcia si Spania in capul listei, urmate de Tunisia si Cipru. Egiptul si Israelul vor avea de suferit in egala masura, din cauza apropierii de zona de conflict si a faptului ca prima este tara musulmana. Aceasta in situatia in care SUA si Marea Britanie, aflate pe primele locuri in topul tarilor care cheltuie cele mai mari sume pentru calatorii, fiind implicate in razboi, exista o probabilitate destul de mare ca cetatenii lor sa-si reduca bugetul de vacanta.
Neimplicata inca decat intr-un razboi psihologic, Turcia are ghinionul de a avea granita cu Irakul, astfel ca cea mai profitabila zona turistica, Antalia, se afla la 500 de kilometri de bazele americane si la o distanta dubla de granita. Vizitata anul trecut de 13,2 milioane de turisti – in crestere cu 14% fata de anul anterior – care au adus la buget in 2001 in jur de noua miliarde de euro, Turcia resimte deja influentele negative ale razboiului, dar si pe cele ale situatiei economice dificile din lume. Desi a refuzat energic sa primeasca trupe americane, impiedicand astfel SUA sa atace Irakul de pe teritoriul sau si deci sa devina o potentiala tinta a atacurilor teroriste, Turcia nu are cum sa scape de influentele situatiei economice proaste din Germania. Marii tour-operatori din Germania, statul care genera cel mai mare numar de turisti in Turcia, au anuntat deja ca rezervarile pentru aceasta tara sunt cu 10-20% mai mici decat in anii trecuti. Aceasta in conditiile in care peste trei milioane de nemti au calatorit in Turcia in 2002.
Nu se stie insa cati germani isi vor mai permite anul acesta luxul de a calatori. In ianuarie 2003 somajul a atins procentajul record de 11%, ceea ce inseamna ca 4,6 milioane de nemti nu au un loc de munca. Germania a urcat pe locul doi, dupa Spania, in topul tarilor cu cel mai mare somaj din Europa. Cat priveste deficitul bugetar, s-a ridicat – spre ingrijorarea Uniunii Europene – la procentajul record de 3,6%, in conditiile in care in tarile din zona euro deficitul permis este de 3%. Ingrijorarea statelor membre UE provine si din faptul ca Germania detine o treime din productia totala a zonei euro, astfel incat un derapaj in acest sector va avea o influenta directa asupra cursului euro si asupra economiei tarilor care se bazeaza pe comertul, investitiile si ajutorul Germaniei.
Pierderea pietei din Germania poate fi compensata in Turcia de piete care cunosc un trend ascendent, cum sunt Belgia, Olanda, tarile Scandinave, Polonia, Rusia si chiar tarile fostei Iugoslavii. Anul trecut, peste 60.000 de iugoslavi au calatorit in Turcia, in conditiile in care 2002 a fost primul an cand Turcia a fost promovata intens in aceasta zona.
Pe de alta parte, este foarte posibil ca nemtii care au taiat Turcia, Tunisia si Egiptul de pe lista destinatiilor preferate sa se reorienteze catre Bulgaria, Croatia, Grecia si Romania. Conform declaratiilor ministrului turismului, Dan Matei Agathon, in acest moment rezervarile facute pentru litoralul romanesc de marii tour-operatori nemti – TUI, Thomas Cook si ITS Reisen – sunt cu pana la 200% mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut.
Turistii romani reprezinta un segment destul de mic pentru Turcia, tinand cont ca anul trecut numarul lor a fost de doar 20.000 persoane. „Din estimarile noastre, vom avea aceleasi cifre si in 2003. Daca nu vom vinde litoralul Marii Mediterane, vom vinde litoralul Marii Egee (Kusadasi, Bodrum, Marmaris) si speram sa compensam pierderile. Avantajul Turciei este raportul foarte bun dintre pret si calitatea serviciilor. Cu aceiasi bani cu care mergi la un hotel de cinci stele in Antalia – si in pret intra cazare, avion si pensiune completa – te poti duce in Spania, dar vei primi un hotel de trei stele si demipensiune”, spune SelA