Anul 2020 nu a fost unul normal pentru presa din Franţa, însă nu se poate considera că a fost unul catastrofal, în condiţiile în care cotidianele naţionale au înregistrat chiar creştere.

Vânzările de ziare şi reviste au înregistrat o scădere uşoară în Franţa, însă cotidianele naţionale au beneficiat chiar de o creştere, stimulată de sectorul digital şi de nevoia de informare şi de divertisment a cititorilor în timpul pandemiei.

Presa generalistă “s-a descurcat mai bine decât anticipau scenariile pesimiste”, înregistrând vânzări de 1,9 miliarde de exemplare (în format print şi format digital) pentru anul trecut, adică o scădere de 1,5%. Declaraţia îi aparţine directorului general adjunct al Alliance pour les Chiffres de la Presse et des Medias (ACPM), Jean-Paul Dietsch, cu ocazia publicării unui raport despre tendinţele înregistrate în 2020 în acest sector de activitate.

În ciuda pandemiei, presa din Franţa a suferit o scădere mai mică decât în 2019, când înregistrase un recul al difuzării sale de 3,6% în raport cu anul precedent.

Pandemia a accelerat trecerea de la print la online cu 2-3 ani

ACPM a decis să elimine din calculele sale lunile din intervalul martie-iunie, marcate de prima carantină şi de “închiderea majorităţii magazinelor” în 2020, care nu reflectau, deci, o tendinţă de fond, a explicat Jean-Paul Dietsch.

Pandemia de COVID-19 “a accelerat”, potrivit opiniei sale, tranziţia de la print spre online, potenţial cu “doi sau trei ani”.

Vânzările de ziare şi reviste în versiuni digitale (PDF), care reprezintă 356 de milioane de exemplare, au crescut cu 34,3% în raport cu 2019, în timp ce site-urile şi aplicaţiile de presă au înregistrat un număr record de accesări, ajungând la peste 26 de miliarde şi reprezentând o creştere cu 31,9% în raport cu 2019.

Cotidianul Le Monde este campionul acestor tendinţe

Cotidianele naţionale, “pioniere ale sectorului digital”, culeg roadele investiţiilor făcute, afirmă Jean-Paul Dietsch: ele au vândut în total 1,4 milioane de exemplare pe zi (+3,4%), din care mai mult de jumătate au fost difuzate în versiuni PDF (782.000 de exemplare, +36%).

Campion al anului trecut, cotidianul Le Monde se poate lăuda cu o creştere de două cifre: +20,8% pentru cele peste 393.000 de exemplare vândute în medie în fiecare zi, dintre care 280.000 erau versiuni digitale.

Cotidianul Liberation a înregistrat cea de-a doua creştere procentuală, de 8,1%, cu 76.522 de exemplare vândute. Al doilea titlu la nivel naţional, cu 331.927 de exemplare vândute, cotidianul Le Figaro a înregistrat şi el o creştere de 1,2%.

Creşteri au fost înregistrate şi de Les Echos (+3,6%) şi l’Humanite (+5,9%), în timp ce La Croix s-a menţinut la un nivel aproape stabil (-0,6%), transmite Agerpres.

Presa cotidiană regională, mai puţin digitalizată, a înregistrat scăderi

2020 s-a dovedit însă a fi un an dificil pentru Aujourd’hui en France (-14,4%) şi L’Equipe (-7,7%), care a suferit în special din cauza întreruperii competiţiilor sportive.

La rândul său, presa cotidiană regională, mai puţin digitalizată, a înregistrat o scădere de 3,1% şi a ajuns la 3,6 milioane de exemplare vândute pe zi. Ea îşi continuă însă evoluţia în sectorul online, cu o creştere de aproape 40% pentru versiunile digitale (353.000 de exemplare).

În detalii concrete, cele mai mari cotidiane regionale franceze au înregistrat scăderi uşoare: Ouest France (-1,2%), Sud Ouest (-3,2%), La Voix du Nord (-2,3%) şi Le Parisien (-1,1%).

Performanţă obţinută de presa pentru copii

În privinţa revistelor, difuzarea lor a scăzut cu 1,9% şi a ajuns la 761 de milioane de exemplare vândute pe durata anului 2020, dintre care 108 milioane în versiuni digitale (+30,4%).

În sectorul marilor săptămânale de actualităţi, Marianne a înregistrat o creştere (+4,6%), spre deosebire de L’Express (-13,8%) şi Le Point (-4,9%).

De notat merită şi performanţa frumoasă obţinută de presa pentru copii, sprijinită “de cel puţin trei ani” de către părinţii interesaţi să lupte împotriva dezinformării şi a dominaţiei exercitate de dispozitivele mobile şi de reţelele de socializare, potrivit lui Jean-Paul Dietsch, care consideră că sectorul presei dedicate micilor cititori a profitat, cu siguranţă, de criza sanitară: +53% pentru Mon Quotidien, +45% pentru Le Petit Quotidien, +23% pentru Mon premier journal de Mickey.

Fără să fie o mare surpriză, difuzarea presei gratuite, distribuită în principal în gări şi staţii de metrou, s-a prăbuşit în 2020 (-41,3%).

Totodată, presa specializată pe anumite sectoare profesionale a început să îşi revină (+1,9% pentru 14,4 milioane de exemplare vândute).