mult, unii au decis sa se retraga: Radio Contact Belgia a renuntat la operatiunile din Romania, iar trustul german GrALner+Jahr a vandut Evenimentul Zilei grupului Ringier. Compania elvetiana a fost implicata in cele mai mari evenimente ale anului din presa scrisa: cumpararea cotidianului Pro Sport, demisia in bloc a echipei lui Ioanitoaia si tranzactia amintita mai sus cu Gruner+Jahr. Intrarea Evenimentului Zilei (al doilea ziar din tara ca tiraj si audienta) in portofoliul Ringier a consolidat pozitia elvetienilor, care mai detin Libertatea (lider pe piata cotidianelor) si alte titluri puternice. O reorganizare majora cu investitii importante a cunoscut si trustul omului de afaceri Dan Voiculescu. Dupa ce a relansat pe zona de presa scrisa Gazeta Sporturilor, Antena 1 a angajat in grila de programe nume mari de la principalul concurent, Pro TV. Aceste operatiuni urmaresc, pentru anul 2004, o crestere a cotei de piata atat in audiovizual (prin trei posturi noi de nisa), cat si in presa scrisa (printr-un proiect de tabloid). Prima TV a pierdut pariul cu Big Brother si Star Factory, dar seful postului, Cristian Burci, se poate consola cu pozitia mult mai buna pe piata de radio. Anul trecut, Burci a cumparat Uniplus Radio, transformat ulterior in Star FM, iar anul acesta a preluat controlul Radio Contact, pe care l-a rebrandat in Kiss FM. Grupul Pro a fost mai mult preocupat sa-si conserve pozitia pe piata, pe fondul unui regim financiar auster. Spre sfarsitul anului, Media Pro a luat o licenta pentru un post TV dedicat filmului, Pro Cinema, semn ca exista planuri pentru dezvoltarea grupului. Pe langa marile evenimente de pe piata, se mai pot aminti lansarile din presa scrisa: ghidul B 24 – Fun (care cu Academia Catavencu in spate a intrat intr-o lupta dura cu “sapte seri”), editia romaneasca National Geographic (Sanoma-Hearst), Bravo Girl (Ringier), Deco Style si Look (RPG), High Life.

Pro Sport intra in portofoliul Ringier
Desi vanzarea Pro Sport a fost perfectata in ultimele zile ale anului 2002, tranzactia poate fi considerata un eveniment al anului 2003. Dupa cinci ani de la infiintare, Adrian Sarbu, patronul Media Pro, vindea cel mai popular ziar de sport din Romania grupului elevetian Ringier pentru suma de sase milioane de dolari. Suma nu a fost confirmata sau infirmata de vreuna dintre parti, dar surse diferite din piata au vehiculat aceasta cifra fara rezerve. Ringier prelua Pro Sport in ianuarie 2003 cu un tiraj mediu vandut pe editie de 53.278 de exemplare, conform rapoartelor Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT). Principalul sau concurent, Gazeta Sporturilor, se situa atunci la un tiraj mediu vandut de 19.208 de exemplare. Prin aceasta achizitie, Ringier Romania isi consolida pozitia pe piata.

Echipa lui Ioanitoaia paraseste Pro Sport
Dupa sase luni de la achizitia Pro Sport de catre Ringier, echipa lui Ovidiu Ioanitoaia demisioneaza in bloc. Demisionarii au acuzat conducerea trustului ca a incercat sa modifice politica editoriala, imixtiune care i-a deranjat pe jurnalisti. La randul lor, sefii Ringier au considerat demisia ca fiind un atac asupra companiei si ca in spatele acestei miscari au stat interesele manageriale ale celor doi jurnalisti care isi doreau controlul financiar al publicatiei. Echipa lui Ioanitoaia s-a angajat la Compania Jurnalul a lui Dan Voiculescu, contribuind la relansarea Gazetei Sporturilor. In functia de director general la Pro Sport a fost numit Cristian topescu. In ciuda prognozelor pesimiste de atunci, cotidianul apartinand Ringier contina sa ramana liderul presei sportive. Concurenta dintre Pro Sport si Gazeta Sporturilor rConstituie cea mai dura disputa de pe piata presei scrise.

Ziarul Evenimentul Zilei trece in portofoliul Ringier dupa o tranzactie la nivel international intre grupul german GrALner+Jahr si compania elvetiana. La nivel european, GrALner+Jahr si-a schimbat strategia, astfel ca nemtii au vandut diviziile de ziare detinute in Cehia, Slovacia, Serbia si Romania, orientandu-se spre reviste. Decizia l-a luat prin surprindere chiar si pe Cornel Nistorescu, directorul Evenimentului Zilei, care cu putin timp in urma isi vanduse nemtilor actiunile detinute la ziar (25%). In timp ce presa anunta negocierile dintre cele doua grupuri de presa, editorialul lui Nistorescu a lipsit cateva zile de pe prima pagina a ziarului, ceea ce a dat nastere la zvonuri despre plecarea ziaristului. Nistorescu si-a reluat editorialul, avand un contract ferm pentru pozitia de director al cotidianului.

Omul de afaceri Cristian Burci (proprietar al Prima TV si Star FM) a preluat in toamna controlul societatii Radio Contact Romania si a schimbat peste noapte numele postului in Kiss FM. Burci n-a devenit insa patronul Radio Contact Romania SA. El se ocupa de managementul statiei prin firma britanica European Radio Investement (ERI). Negocierile pentru aceasta afacere au durat mai bine de un an. Oficial, noii actionari ai postului sunt Calin Popescu Tariceanu (70%) si Giussepe Rossi (30%), care au preluat pachetul majoritar de la Radio Contact Belgia, companie ce s-a retras total de pe piata romaneasca. Practic, controlul este detinut de Cristian Burci, iar echipa de management a Kiss FM este aceeasi cu cea de la Star FM. Carcotasii Huidu si Gainusa au devenit vedetele nou-nascutului Kiss FM.

Realitatea TV este vanduta lui Bluelink
Silviu Prigoana, patronul Realitatea TV, a cesionat 55% din actiunile societatii Realitatea Media, care detine licenta de emisie, firmei elvetiene Bluelink Comunicazioni. Prigoana declara ca, in schimbul actiunilor cesionate, firma elvetiana va investi 22 de milioane de dolari in urmatorii ani in sapte posturi specializate si in alte activitati de comunicatii. Capital a descoperit ca Bluelink este un offshore infiintat in octombrie 2003 cu un capital social de 65.000 de euro si cu actionari trecuti “la secret”. Acest lucru alimenteaza zvonurile ca in spatele firmei s-ar afla persoane pe care presa le-a asociat actualei Puteri. Mai mult, Realitatea a obtinut sase licente TV si trei de radio la ultimul concurs CNA, ceea ce a atras acuzatii de influente politice.

In sfarsit, s-a lansat National TV!
Amanat in repetate randuri, National TV s-a lansat in octombrie, cu doar cateva zile inainte de data la care ar fi putut sa piarda licenta de emisie. Anuntata ca o televiziune de ultima generatie, gata sa se bata cu “greii pietei”, National TV nu a reusit in primele luni de emisie sa atraga atentia publicului, dovedind ca programele sale nu sunt o alternativa. Totusi, investitiile sunt impresionante: peste 20 de milioane de dolari in aparatura de ultima ora (printre care un studio virtual). Investitiile in oameni sunt insa modeste. In afara de Radu Cosarca si (poate) Horia Brenciu, nici una dintre vedetele postului nu s-a remarcat la noua televiziune. Dupa ce echipele National TV s-au schimbat de mai multe ori, chiar inainte de lansare, sunt informatii care indica si plecarea lui Radu Cosarca (inapoi la Antena 1).

Dupa ce au cumparat 36% din cotidianul Ziua si procente insemnate din Radio Total (de la Cornel Nistorescu), sindicalistii Petrom, condusi de Liviu Luca, au investit in televiziune. Au lansat Alpha TV, un post de televiziune cu programe dedicate bucurestenilor. Investitia se ridica la aproximativ 1,5 milioane de dolari in primul an, iar obiectivele de audienta urmaresc o medie de 58.000 de telespectatori pe minut in Bucuresti. Canalul este doar unul dintre posturile retelei de televiziune cu acelasi nume, care detine in tara alte 15 posturi locale TV si opt de radio, retea pe care sindicalistii Petrom au cumparat-o. Reteaua Alpha TV a inceput sa se dezvolte inca din 1 martie 1990, sub conducerea lui Ion Eftime, Alpha Pitesti fiind primul post de televiziune privata din Romania postdecembrista.

B1 TV anunta tranzactia cu News Corp.
News Corp. si Grupul Paunescu au parafat o intelegere prin care partea americana devine investitor in televiziunea din Romania. Pana atunci, compania lui Rupert Murdoch nu investise nici un ban in B1TV, oferind doar consultanta. Potrivit intelegerii, News Corp. va avea pachetul de 20% din actiunile lui News Television Romania (care detine licenta pentru B1 TV), iar Grupul Paunescu 80% din actiuni. News Corp. a anuntat ca va contribui la finantarea unei noi statii TV, construita pe platforma B1 TV. In ciuda acestui anunt (care nu excludea si schimbarea numelui B1 TV), televiziunea Grupului Paunescu a ramas incremenita atat in sondajele de audienta, cat si in oferta de programe. Nu se vede o investitie majora, asa cum au anuntat in primavara patronii B1 TV.rn
rn
rnVedetele Pro au intarit Antena 1rn
rnIn vara, nume emblematice, care au facut istorie la Pro TV, au zgaltait piata prin plecarea la principalul rival, Antena 1. Lucian Mandruta, Andrei Gheorghe, Andreea Berecleanu si Andrei Zaharescu au parasit Pro TV-ul alaturi de nume importante ale echipei de management: Sorin Enache (fost director executiv la Pro) si Sergiu Toader (primul sef de stiri la Pro TV, intors din Noua Zeelanda special pentru contractul cu Antena 1). Intr-un format intinerit, Antena 1 nu a reusit sa depaseasca in aceasta toamna cota de piata a concurentului sau. Directorul Antena 1, Sorin Oancea, a declarat pentru Capital ca rezultatele de audienta l-au nemultumit, dar ca acestea nu s-au datorat venirii fostelor vedete Pro. Valul de migratii a dat nastere la speculatii, potrivit carora Adrian Sarbu ar urma sa iasa din afacerea Pro, dedicandu-se cinematografiei.rn
rn
rnFlorin Calinescu s-a intors la Pro TVrn
rnDupa o prestatie mediocra la Tele 7 abc, in calitate de director general, Florin Calinescu s-a intors la postul care l-a consacrat. Calinescu a avut ambitii mari cu Tele 7 abc, dar lipsa finantarii i-a naruit toate visurile. Dupa un salt de notorietate in anul 2002, datorat difuzarii filmelor romanesti, Tele 7 abc s-a adancit intr-o groapa de mediocritate, din care nici talentul lui Calinescu nu a reusit sa-l scoata. Intors cuminte la Pro TV, Calinescu a umplut golul lasat de Ioanitoaia la Procesul Etapei, obtinand audiente mult mai bune decat Recursul Etapei (Antena 1). Tot aici, “fiul ratacitor” a putut sa realizeze un proiect mai vechi: propriul serial de comedie. Serialul “Chestiunea zilei” nu a rupt gura targului, si a primit misiunea (dificila) de a-l inlocui in grila pe Al Bundy.rn
rn
rnTaxa radio-TV: o mare bulibasealarn
rnCapital a fost prima publicatie care a sesizat aberatiile din primele reglementari cu privire la taxa radio-TV. In prima faza, Guvernul a decis ca taxa sa fie platita de toti romanii si de catre toate firmele, indiferent daca au sau nu aparate radio-TV. Decizia a declansat o adevarata lupta politica. In cele din urma, Guvernul a facut doar un pas inapoi, taxa fiind stabilita pentru cei care declara pe proprie raspundere ca detin receptoare. si in acest caz, incasarile posturilor publice vor fi foarte mari, pentru ca taxa a ramas obligatorie pentru persoanele juridice. Initiatorul si sustinatorul obligativitatii taxei a fost Dragos seuleanu, presedintele Radiodifuziunii. Patosul sau nu s-a manifestat in raportul de activitate al Radiodifuziunii pe 2002, in care datele de bilant ale societatii au fost cosmetizate.rn
rn
rnDupa negocieri minutioase, Asociatia Romana pentru Masurarea Audientei (ARMA) si compania specializata TNS-AGB International au semnat un contract pentru masurarea audientei TV incepand cu anul 2004. TNS-AGB este rezultatutul asocierii companiilor concurente pana in 2003 pe piata romaneasca. Firma nou-infiintata a castigat licitatia organizata, conform Legii audiovizualului, de catre Consiliului National al Audiovizualului. Prin parafarea contractului ARMA – TNS- AGB se va realiza o masurare in timp real a audientei (cu ajutorul peoplemeterelor) pe un panel reprezentativ la nivel national de 1.150 de gospodarii. Surse din piata afirma ca valoarea contractului se ridica la 1,2 -1,3 milioane de dolari pe an. O licitatie similara a avut loc pe radio, unde IMAS si Mercury au castigat proiectul si vor oferi primele date oficiale in primavara lui 2004.rn
rn
rnRodipet in pragul privatizariirn
rnLa ora inchiderii editiei Capital, reprezentantii firmei Magnar Systems Com Otopeni se aflau in negocieri finale cu APAPS pentru preluarea Societatii Romane de Difuzare a Presei si Tiparituri (Rodipet). Societatea de difuzare are 3.000 de salariati, iar in toata tara detine aproximativ 1.400 de puncte de distributie, acoperind toate judetele. In prime zece luni ale anului 2003, Rodipet a avut o cifra de afaceri de aproximativ 30 de milioane de dolari, inregistrand pierderi de aproape un milion de dolari. Rodipet a suferit in ultimii ani un accentuat proces de decapitalizare. Magnar Systems Com Otopeni este o societate de constructii, detinuta de grupul american de investitii Miami Group, prezent in Romania in domenii precum agricultura, turism, servicii de consultanta financiara si recuperare de debite.rn
rn
rnRazboi pentru marca Atomic TVrn
rn
rnIn decembrie 2001, marca Atomic TV a fost scoasa la licitatie pentru acoperirea unei datorii catre furnizori. Pretul cu care a fost vanduta marca lui Nicolae serbu a fost de 10.000 de dolari. Dupa un sir de procese la Bucuresti intre toate partile implicate in acest litigiu, majoritatea pierdute, societatea Atomic TV Romania reuseste sa mute procesul la Cluj-Napoca si in vara obtine o hotarare judecatoreasca favorabila, care suspenda implicit licitatia din decembrie 2001. Procedurile birocratice sunt inca in desfasurare, astfel ca marca Atomic TV este, deocamdata, inregistrata la OSIM pe numele lui Nicolae serbu. In anul 2002, Paul Opris, reprezentantul actionarilor majoritari ai Atomic TV, a anuntat o viitoare preluare a postului de catre grupul financiar londonez Energy Power.