de la sate. Venitul pe gospodarie si nivelul educatiei sunt factori care influenteaza, de asemenea, existenta unui numar mai mare sau mai mic de detinatori de celulare. Majoritatea posesorilor aparatelor de acest tip, respectiv 87%, au un singur telefon, in timp ce doar 9% au doua, iar 2%, mai multe.Un aspect interesant este faptul ca exista semnificativ mai multe persoane necasatorite sau divortate care detin telefoane mobile, in comparatie cu cele casatorite sau care traiesc in uniune consensuala. Dupa cum indica rezultatele cercetarii efectuate de compania Synovate, marca detinuta de cea mai mare parte a romanilor este Nokia (40%), urmata la mare distanta de Alcatel (16%) si Siemens (15%). Doi din cinci posesori de telefoane mobile afirma ca nu au schimbat niciodata aparatul, numarul locuitorilor din zonele rurale si al femeilor care au specificat acest lucru fiind considerabil mai mare decat cel al orasenilor, respectiv al barbatilor. Este de retinut si faptul ca ponderea celor care inca se afla la primul telefon mobil personal creste direct proportional cu varsta. In ceea ce priveste intentia de schimbare, in urmatoarele sase luni, a aparatelor detinute actualmente, cercetare a indicat ca ceva mai mult de o treime (36%) din posesori au in vedere acest lucru. Pe de alta parte, 79% din cei care nu au un telefon mobil in prezent nici nu intentioneaza sa achizitioneze unul, tendinta ce creste direct proportional cu varsta. Principala marca spre care s-ar orienta cei care au totusi de gand sa cumpere un astfel de aparat este Nokia (51%), urmata la foarte mare distanta de Sony Ericsson (8%) si de Siemens (6%). Remarcam faptul ca 28% din cei care intentioneaza sa devina posesorii unui telefon mobil in urmatoarea jumatate de an nu stiu inca pentru ce marca sa opteze.Avem mai putine telefoane mobile decat cetatenii UE Statisticile oficiale arata ca numarul detinatorilor unui telefon mobil l-a depasit cu aproape doua milioane pe cel al abonatilor RomTelecom. Potrivit datelor publicate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC), la sfarsitul lunii septembrie a anului trecut existau in Romania peste 6,1 milioane de utilizatori ai telefoniei mobile, fata de numai 50.000 in 1996. In pofida acestei dinamici, gradul de penetrare a telefoniei mobile este inferior celorlalte tari europene. Astfel, unele statistici ale Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor (ITU) arata ca, raportat la 1.000 de romani, in septembrie 2003 existau 282 de persoane care aveau telefon mobil, in timp ce media utilizatorilor din tarile membre ale UE era de 726 la 1.000 de locuitori. Adica de aproape trei ori mai mare. tinand insa cont de faptul ca in Romania lista de asteptare pentru instalarea unei linii telefonice fixe este in continuare foarte lunga – perioada de rezolvare a unei cereri fiind, in medie, de 2,71 ani -, exista toate premisele ca piata telefoniei mobile sa-si continue evolutia spectaculoasa din ultimii cinci ani. In acest sens, Imfred de Jong, director de vanzari al companiei Nokia pentru Romania si Ungaria, face urmatorul comentariu: „Credem ca piata romaneasca se inscrie intr-un ritm de crestere pe care l-am remarcat si pe pietele mai mature. Curba de evolutie inregistreaza o crestere stabila, moderata dar constanta, pana la un nivel de penetrare de 30-35% – generata de cei care adopta timpuriu noile tendinte – apoi este vizibila o crestere mai abrupta, pana in jurul valorii de 70-80%, cand se produce o aplatizare a cresterii penetrarii si o expansiune a pietei de inlocuire. Am putut remarca, inca de la finele verii trecute, o rata de crestere mai dinamica in Romania, unde estimam ca pana la sfarsitul anului penetrarea va atinge 44%. Este important de spus faptul ca ne asteptam ca aceasta crestere a dinamicii pietei sa fie caracterizata prin cererea de servicii de baza – o reflectare a adaptarii principiului mobilitatii la preturile cele mai convenabile”, conchide Imfred de Jong, precizand totodata ca tinta companiei Nokia este mentinerea si consolidarea pozitiei de lider al pietei locale, pentru aceasta punand la dispozitia utilizatorilor un portofoliu solid, corespunzator oricaror optiuni.